Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bukettspirea, Plantdöd
          Jordfräsen
          Inlägg 15-03-2007, 16:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 4 765

Nu har jag lite andra problem än äppleträd, problem som jag inte hittar svaren på här i forumet.

Vi har en bukettspireahäck runt tomten som är ca 20 år gammal, ca 2,5m hög och 100m lång. På tre ställen har plantorna (3 st) dött. Det går att dra upp dem ur jorden hur enkelt som helst. Det finns inga rötter som håller fast dem. De döda plantorna står ut mot åkern där det odlas för fullt, marken är lucker och bördig och bonden håller sig ca 1m från häcken med redskapen. Jag har nästan anklagat äldste sonen för plantdöden när han tippade sten och var lite ovarsam med hjullastarens framhjul. Eller om det är Roundup som skvätts lite ovarsamt (sonen är lantbrukare som ogillar ogräs.)

På vissa av brottytorna ser det nästan ut som om det vore någon form av svampangrepp nere under ytan. Finns det svamp som angriper rötterna?
          Jag hoppas det inte sprider sig. Går det att plantera nya plantor där de gamla har dött eller är jorden infekterad och sjuk?
          Goda råd önskas innan jag går lös på arvingen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-07-2025, 20:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon