Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Getingar och gnagare
          Jan L
          Inlägg 06-08-2007, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 7 829

Tar upp två saker i samma inlägg: getingar och gnagare.

Getingproblem
          Finns det något smart sätt att få bort getingar?

Har fått getingar i mitt pumphus vid sommarstugan. I mina andra uthus ställer jag ut burkar med lacknafta varje vår på alla ställen där getingar brukar bygga bo. Det är en metod som fungerar bra. Getingarna vill tydligen inte bygga sina bon om det luktar nacknafta.

Men jag har aldrig tidigare haft getingar i pumphuset. Därför har jag aldrig ställt dit någon burk med lacknafta. Så nu har dom byggt där i stället.

Problemet med lacknaftametoden är att den bara ser ut att fungera om man placerar ut burkarna på våren. Ställer man dit en burk när dom redan har ett bo så verkar inte getingarna bry sig.

Har i alla fall lyckats placera en burk med lacknafta i pumphuset, trots att getingarna var mycket irriterade. Men ännu har det inte gett något resultat. Finns det något annat sätt? Behöver göra en del jobb i pumphuset innan frosten kommer.

Okänd gnagare
          I helgen såg jag en gnagare som jag inte vet riktigt vad det var. Den låg död på min sommarstugetomt alldeles intill en bilväg som går strax intill.

Den såg inte ut som en råtta, mus eller sork. Särskilt färgen var ovanlig. På ryggsidan hade den en röd-brun kopparliknande färg som var riktigt vacker. På undersidan var den gråvit. Den var ganska smal, kroppens längd cirka 10 cm, svansen kortare än kroppen. Vad var det för någonting?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 17:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon