Hejsan
Jag har 4 gamla äppleträd på min tomt och jag har lusläst allt om hur man skall ta hand om gamla träd och beskäring. Men faktum kvarstår, vissa hävdar beskäring i JAS och vissa vårvintertid.
Alla 4 träden har liknande mossa på sig, de får även extremt dåligt med sol för mn granne har något granliknande som tomtskiljare och de är ca 5 meter nu. Mao de ger extremt mycket skugga men mina träd verkar ändå klara sig hyfsat de blommar och de ger många äpple. Tyvärr så kommer så många äpple på varje gren att inget blir bra, och även om jag rensar karten så är de ej bra. Så halva av varje träd är fint men andra halvan närmast grannen ser dött ut och fullt med mossa och jag trodde även de kunde ha någon slags sjukdom, tror det kallades kräfta men borde det inte då angripa hela trädet?
Jag har nu gett gödsel, skapat rabatter kring kronan (på marken) så de får mer näring och jag tänkte tom ställa mig och skura mina träd med rotfruktsborste för det läste jag i någon bok.
Men det jag undrar mest nu som jag ej får rätt på är detta.
1. Om en gren bara växer rakt upp i 90 grader mot en annan gren och det ser så fel ut, skall inte den tas bort då ? 2. Alla dessa nya skott som kommer på stammen skall man ta bort dem eller låta dem sitta kvar ? Om man tar bort dem kan man använda de som sticklingar för skojs skull ? 3. Eftersom träden ej varit skötta på flera år vilket är bäst att göra ? Beskära eller bara ta bort de som är döda och helt fel och ägna mig åt att se till att de får näring?
Ursäkta alla frågorna men jag velar så hur jag skall göra med mina träd för jag tycker de är jättefina och de gör liksom trädgården men jag vill ju att de mår bra
Tack på förhand
Mvh Suss
|