Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Näckros
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-07-2003, 18:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Kanske borde inlägget finnas i dammavdelningen men Landvettersjön är för stor för att kallas damm. Jag har nu äntligen planterat in vit näckros i sjön utanför huset. Den gula arten planterade jag hit för över 30 år sen men den vita har dröjt. Finns bara några bestånd i sjön och det har varit svårt att få tag på dom.

I helgen var jag uppe i en liten skogstjärn och samlade några. Rena cirkusen förresten. Väl framme insåg jag att spaden som fanns med var fel redskap. En lång kratta hade hade varit rätt redskap. Så det var bara att plumsa ut i vattnet. En lämplig plats var från en bräda som låg ut till en liten ö. Vattendjup ca 50 cm. Därefter dy kanske ett par meter. Men det gick att simma/kravla/hasa sig in i en liten kanal och där slita upp ett par exemplar och slänga upp på land.

När jag sen kravlade mig själv upp på land kunde jag kvala in till titeln veckans träskmonster. Hela kroppen var täckt av dy som fastnat i håren. Ingen idé att försöka tvätta av sig i tjärnen för där var vattnet likadant efter att monstret plaskat omkring. Som tur var regnade det så jag hade haft regnställ utanpå kläderna. På med bara regnstället och kläderna fick åka plastpåse som fanns med. När jag väl sen planterat näckrosorna hemma i sjön hade dyn försvunnit. Vad gör man inte för några näckrosor?

Nu kanske nån tycker att näckrosor får man inte ta hur som helst? Möjligen, men jag har betalat kyrkoskatt i 30 år och på den tiden varit inne i nån kyrka kanske 2 gånger så jag kallar det återbäring. Behöver jag nämna att markägaren är svenska kyrkan? Ha det gott alla.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

Inlägg i den här tråden
          Gossen Ruda   Näckros   28-07-2003, 18:08

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon