|
När ska dessa startas, Den lilla listan |
|
|
|
27-01-2008, 09:46
|

Medlem
Antal inlägg: 407
Medlem nr: 8 881

|
Hej på er alla ni som kan mer än jag!!
Jag känner mig lite säkrare än förra året men behöver ändå lite stöd inför sådden. Här är hälften av mina fröer som jag känner mig lite osäker på den andra halvan känner jag mig säker på.
Stratifiera: Magnolia kobus (Japansk) Startifieras eller ska jag vänta och höstså den men blir det inte sämre grobarhet då?? Agastasche rupestris, Smalbladig anisisop ut som vanligt?? Pulsatilla pratensis nigricans, Svartsippa, ut. Eryngium giganteum Silvermarton, ut Angelica pubescens, luden kvanne, ut eller kyl? Hypericum bupleroides ut eller kyl? (är det någon som har ett svenskt namn?) Aquilegia fragrans, Doftakleja, ut? Paeonia Rainbow, ut eller kyl? Helleborus torquatus, grönsvart julros, ut som vanligt? Tilia tuan, Tuan lind, ut eller kyl?
Dessa ska ju sås så fort som möjligt men magnolian??
Ljusgroende:
Hydrangea anomala och aspera, några tips för att inte torka ut dem, får inte täckas för allt i världen! Daggsalvia och armenisk vallmo hur lång tid tar de på sig?
Övriga:
Delphinium Exaltatum och hybridum Salladsmix Cortaderia selloana, Pampasgräs Agrostemma brachylobum, Sommarklätt Centratherum intermedium, Ananastistel Nasella tenuissima, Svanfjädergräs Lavendula stoechas Skärmlavendel Cymbopogon citratus, Citrongräs Digitalis ferruginea, Brun fingerborgsblomma Lobelia speciosa, rabattlobelia Cleoma hassleriana, paradisblomster Pennisetum glaucum, pärlhirs Panicum virgatum, jungfruhirs
Dessa kan enligt såråden sås på friland men det fungerar ju inte så bra här uppe, så när ska jag starta dem?
Ska jag täcka som vanligt med lite grus på utesådderna och kan jag bara dra över ett tunt lager sand på övriga sådderna. Ute i förrådet ligger tempen runt 10 och högre på dagarna under lysrören är det okej för att gro dem?
Det bidde en låång lista hoppas ni orkar svara.
Maria
Redigerat av Maria_z5: 27-01-2008, 12:06
--------------------
Entusiast i zon 5
|
|
|
|
Inlägg i den här tråden
Maria_z5 När ska dessa startas 27-01-2008, 09:46 kerstin z5-6 Nu ska jag precis iväg , men jag börjar ändå ..Lob... 27-01-2008, 12:13 Åsa, mälardalen zon 2 Salladsmixen direktsås utomhus tidigt på våren då ... 27-01-2008, 14:15 kerstin z5-6 Magnolia har jag inte sått själv , men vänner har ... 27-01-2008, 19:21 sqrulan Jag hadde mina pionfröer i vitmossa men fick veta ... 27-01-2008, 19:37 Maria_z5 Tack så hemskt mycket för som vanligt, fina svar. ... 27-01-2008, 20:28
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|