Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vilka grönsaker kan direktsås i juni i Stockholm?, Nybörjare som får tillträde till hus i mitten av juni
          Nanashi
          Inlägg 13-03-2008, 11:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 14 562

Efter många års läsande på forumet så har jag äntligen blivit med hus (i Stockholm)! Jag har alltid odlat mycket på min lilla balkong (clematis, syrén, klätterros, rabarber, hallon, smultron och bergsbambu) och ser fram emot en trädgård på 1200 kvm. Eftersom det är en ganska klippig men solig naturtomt kommer jag att odla grönsaker och bär i pallkragar. Problemet är dock att vi inte har tillträde till huset förrän i mitten av juni. Vad kan sås direkt i pallkrage i mitten av juni men ändå hinna ge skörd? Rädisa och sallat, antar jag. Men finns det mer? Hinner jag få morötter i sommar om jag planterar dem så sent? Hur är det med salladslök?

Jag tänker köpa jordgubbsplantor som jag kan plantera ut direkt, likaså smultron. Tomatplantor (som jag vill ha mot en södervägg) borde man väl också kunna köpa och plantera ut i juni?
          Sen är jag sugen på majs och då har jag nog möjlighet att förså några plantor här hemma på fönsterbrädan med start i april. Är det lönt? Jag har inte möjlighet att förså speciellt mycket, maximalt så mycket som kan få plats på ett fönsterbräde typ.

Ursäkta alla frågor men jag är otroligt entusiastisk eftersom jag är ett "betongbarn" och aldrig har bott i hus. Min plan är att redan första helgen i huset ordna med pallkragar/lådor :-)

Jag är tacksam för alla tips och råd i väntan på den köksträdgårdsbok (Lena Israelsson) som jag har beställt.

--------------------
          Solig och bergig skogstomt i zon 2/3 med hungriga rådjur :-)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-08-2025, 02:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon