Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Glad ägare till efterskött trädgård
          swetrot
          Inlägg 28-03-2008, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 14 873

Hej!

Jag har 4500m2 trädgård att försöka få lite ordning på i sommar. Vi köpte huset förra sommaren, och detta är vårt första hus och första trädgård i våra liv. Det är väl så att trädgården skötts i mycket måttlig omfattning de senaste fem åren. Vi brydde oss inte heller om så mycket mer än gräsklippning i somras när vi flyttade in, det fanns annat att göra.

Vi är inte ute efter någon perfekt parkträdgård, men följande känns mest akut, och jag blir jätteglad om någon kan hänvisa till ett redan skrivet inlägg eller en bra bok där svar på frågor finns beskrivet. Trädgården finns vid Hälsingekusten, växtzon IV.

- Vi har två äppelträd som förmodligen är rätt så gamla. De gav rätt så mycket frukt i somras, men ALLT var ordentligt maskätet. Ingen har beskurit de här träden på länge, vi har gott om tunna skott som pekar rakt upp i himlen. Kan man förhindra att frukten angrips, och hur och när beskär man ett äppelträd?

- Den gamla syrénbersån, anlagd vid 1800-talets slut, består av några syrénträd och några låga skott där emellan. Jag har funderat, och tror att det är bäst att ta sågen och kapa "träden" så kommer buskarna att ta sig på några år. Rätt?

- Det växte några mycket torra och anfrätta buskar av vinbär och krusbär i gräsmattan. Ogräset växte ända intill buskarna. Vi tog bort alla vissna grenar, och det blev inte särskilt mycket kvar av varje buske. Vi tänkte i år rensa bort ogräset runt buskarna, gödsla en del, och hoppas att buskarna skall ta sig igen. Rätt? Vilken gödsel bör jag använda?

- Rabarber finns det också "i gräsmattan" eftersom ogräset fått växa intill. Samma sak där, vi tänkte rensa bort ogräset runt plantorna och gödsla en del. Rätt?

- Vi har en stor grusplan, totalt kanske 5-600m2, med relativt packat grus i storleken 2-8mm ser det ut som. Ogräs tittar fram lite här och var. Gick på med kanjärnet i höstas, men efter ett par veckor såg det lika hemskt ut igen. Vad kan man göra där?

- En del av denna grusplan tänkte jag låta bli grön gräsmatta igen. Det var tidigare parkering för ett tiotal bilar, men vi har ju bara en bil. Går det att bara låta det gröna ta över (har det redan gjort på sina ställen), och gå över med gräsklipparen vid behov? Kanske understöja med lite gödning och gräsfrö?

- Vi har c:a 50m björkallé mellan huset och "stora vägen". Där tänkte vi sätta upp någon slags belysning, som gärna får vara solcellsdriven. Sådana här "4 för 99kr" på lågprisvaruhusen, hur usla är de egentligen? Tips på annan belysning?

- Hur anlägger jag lättast en utomhuskompost? La alla maskätna äpplen i en stor hög vid tomtgränsen i somras, la en hel del löv, kvistar, kottar och döda krukväxter där också. Vet inte om det kommer igång av sig själv.

- Gräsmattan är bedrövlig, med en massa ogräs och svampar av olika slag samt bitvis mycket tunn. Det tunna är mest under våra stora pinjetallar, och lär vara svårt att göra så mycket åt. Jag tänkte köpa rejält med gräsfrö och gödning och se om det inte kan få fart på i alla fall vissa delar av gräsmattan. Någon annan åsikt?

- Hallonbuskar skall vi ha också säger hustrun. När planterar man sådana bäst?

Det var väl "allt" som står på årets "att-göra-lista" som jag inte är riktigt hundra på att det blir bra.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:04

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon