Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur bygga kräftdamm i rinnande vatten.
          Slettvoll
          Inlägg 16-05-2008, 16:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 16 123

Jag har en liten bondgård i Norge med en beck.

Bekken rinner med et fall på ca 1 meter på 10 meter.

Vattnet i denna bekken er kristallklart och både jag och min hund brukar dricke av det. Eftersom alla dammarna har ett litet vattenfall i begge endarna så samlar det sig aldrig grums på bottnen.

Jag har nu funderat på å bygga en serie med dammar på rad efter bekken och har følgande frådor:

-1-Dom størsta dammarna blir ca 4 x 6 meter. Dom mindere blir 3 x 5 meter. Er dessa før små?

-2-Hur djupa bør dammarna vara? Eftersom detta er rinnande vatten så tror jag inte det kommer bottenfrysa så fort. Men man bør ju ha en sækerhetsmargin.

-3-Kan kræftorna krypa från damm til damm?

-4-Min gård ligger på en svagt lutande bergsida. Så om det blir et riktigt skyfall så kan vattennivån i bekken øka til en liten fors i några timmar. Kommer då mina kræftor att bli spolade ut i havet? Kan jag undvika detta gjenom at ha djupa dammar? Djupa dammar med mykket sten dom kan gømma sin under. Vet någon om hur kræftor beter sig i strømmande vatten, låter dom sig driva med eller kempar dom imot?

-5-Hur många kræftor kan man ha i en sådan damm?

-6-Måste man mata kræftorna och med vad? Jag har tillgång til køtt (slaktavfall) och fiskrens från havet.

-7-Var kan man køpa signalkreftor?

-

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon