Jag har en liten bondgård i Norge med en beck.
Bekken rinner med et fall på ca 1 meter på 10 meter.
Vattnet i denna bekken er kristallklart och både jag och min hund brukar dricke av det. Eftersom alla dammarna har ett litet vattenfall i begge endarna så samlar det sig aldrig grums på bottnen.
Jag har nu funderat på å bygga en serie med dammar på rad efter bekken och har følgande frådor:
-1-Dom størsta dammarna blir ca 4 x 6 meter. Dom mindere blir 3 x 5 meter. Er dessa før små?
-2-Hur djupa bør dammarna vara? Eftersom detta er rinnande vatten så tror jag inte det kommer bottenfrysa så fort. Men man bør ju ha en sækerhetsmargin.
-3-Kan kræftorna krypa från damm til damm?
-4-Min gård ligger på en svagt lutande bergsida. Så om det blir et riktigt skyfall så kan vattennivån i bekken øka til en liten fors i några timmar. Kommer då mina kræftor att bli spolade ut i havet? Kan jag undvika detta gjenom at ha djupa dammar? Djupa dammar med mykket sten dom kan gømma sin under. Vet någon om hur kræftor beter sig i strømmande vatten, låter dom sig driva med eller kempar dom imot?
-5-Hur många kræftor kan man ha i en sådan damm?
-6-Måste man mata kræftorna och med vad? Jag har tillgång til køtt (slaktavfall) och fiskrens från havet.
-7-Var kan man køpa signalkreftor?
-
|