Förmedlade tjänster står det på Telias faktura 2 360 kr.
Hänvisning till PayEx Solutions AB. 20 samtal på totalt 17 min och 44 sek.
Min tioåringa ställdes mot väggen. Jo han hade ringt. Det var ett dataspel....man kunde få en kod och komma längre i spelet om man ringde ett telefonnummer. Han trodde inte att det skulle kosta SÅ MYCKET!!
En tioåring klarar inte alltid av att motstå sådana frestelser...bara en gång.....bara en enda gång till.... I alla fall inte om man inte har pratat om det innan vilket inte vi gjort. Jag skulle givetvis ha förutsett detta och snackat om det men jag hann inte. Nu tror jag inte att det kommer att upprepas, fast jag garderar mig och kommer att prata om detta med jämna mellanrum i förebyggande syfte.
Det är sjukt att det är så lätt att blåsa ungar på pengar på detta sätt.
Jag har mailat PayEx och krävt att de ogiltigförklarar köpet eftersom ett minderårigt barn inte får ingå avtal. De svarar att "PayEx tillhandahåller endast betallösningen och inte leverering av tjänster till slutkund. Vänligen kontakta handelsplatsen som i detta fall är TV4 Blip" Jag har nu mailat TV4 Blip. Om de inte tar tillbaka så anmäler jag till ARN.
Till er som har småbarn: Snacka om sånt här innan det händer.
När vuxna spelar på t ex Svenska spel så måste de ett spelkonto. Alltså föra över pengar från ett bankkonto till ett spelkonto. Då har de koll på vad som går åt. Men när barn ska spela så räcker det med ett telefonsamtal. Ett samtal som kostar mellan 79 - 119 kr. Varför inget säkerhetskonto till de unga?
Så, nu har jag lättat lite på trycket.
/p
|