Hejsan
Såg att det diskuteras päron. Jag vill plantera fler fruktträd och bla då päronträd. Jag tänker nalla lite på marken utanför tomten. Där har det tidigare växt lite sly och vi ser spår av tidigare 'marktjuvar' också, en päronbuske växter allaredan där.
Om man törs gissa är det antingen ett gammalt gråpäronträd som när vi flyttade hit redan fällts och ger rotskott, eller så är det någon slags 'vilda' päron eller fd grundstam? Busken har långa taggiga törnen och började för några år sen att bära små frukter och vi är alla ganska överrens om att de är gråpäronlika i utseende och smak.
Så jag har två frågor. Fråga ett, vilka två päronsorter kan rekommenderas för zon III som då ska pollinera varandra? Jorden är lätt och sandblandad men just där det ska planteras i en solbelyst slänt längst en hästhage finns ett ganska gott matjordslager. Storleken på träden är egentligen inget problem, viktigare är härdighet, sjukdomsresistens och smaskiga päron! Gärna tidigbärande också!
Fråga två, vad gör vi med päronbusken som nu är ca 3 meter hög och ca 2 meter runtom? Måste vi göra något alls om vi vill fortsätta få frukt? Jag ser åtminstone 3 längre tänkbara 'huvudstammar' men det finns ju också massor av smågrenar. Jag tycker päronbusken är snygg och frukterna hamnar på lagom plockhöjd, kan den få vara buske?
Helene
|