Svenska rosor av U. Carlsson-Nilsson 2001. Alla är tuffa rosor zon 5 - 6 och är rotäkta. I nya LÅG ligger dom i gruppen Moderna Buskros- gruppen. Är själv mycket förtjust i dessa svenska rosor, fler bilder av rosorna finns i mitt album/Klätterrosor. Har inte haft några problem med svartfläck eller annat, dom har inte vuxit sakta trots att dom är rotäkta. Pappan till alla rosorna är en Kanadaros kallad L83.

Balder, skjuter långa 2 m skott med åren, frisk och doftar medelstarkt och sött, får nypon, zon 6.
Ena föräldern är Nina Weibull, karmin till purpurröd.

Anna, stora laxrosa/rosa blommor med lite gult i blomman, ena föräldern är Friesia. Blir ca 2 m, får nypon och doftar en del, zon 5 ros. Anna har varit svårast av dom, vuxit lite klent vilket kan vara mitt fel då den stått lite för trångt.

Freja, en fin rosa färg och ena föräldern är Sympathie. Vuxit kraftigt här och jag har fått en ny spontan planta intill på några år, har grannens tre jättebjörkar strax bakom men det tycks inte bekomma rosen ( vattnar på sommaren vid torka ) Den är 2 - 3 m här, doftar svagt, zon 5.

Irma, kanske min största älskling av serien. Får stora ljusrosa blommor, doftar en del. Denna ros har även jag fått rötter av sticklingar, så nu har jag en liten Irma på baksidan av huset, hoppas den klarar denna kalla vinter. Rosen har stora taggar, även här är Friesia ena föräldern, växer kraftigt, zon 5