Hej.
Sen några timmar sitter det en jättestor katt (lik en skogkatt) i ett träd utanför tomten. Jag har aldrig sett den förr så jag har ingen aning om varifrån den kommer. Det kan möjligen vara en innekatt som smitit ut, eller en som tillhör någon som är här i trakten på påsklov.
Det satt INTE där vid 11-snåret, det vet jag för då såg jag "årets första rödhake" som satt ungefär just där katten sitter nu i just det trädet. Hunden markerade katten vid 12-tiden och nu är klockan lite över 15.00.
Den sitter på en ganska rättuppstående gren (ca 20 graders vinkel mot lodplanet) ca 15 m upp i en jättestor alm (med många "lodräta" grenar/stammar) och den jamar med mer eller mindre jämna mellanrum.
Det har regnat några droppar men det verkade den inte bry sig om. Hade den inte suttit så högt upp, och om det inte varit så brant, hade jag försökt skrämma ner den genom att spruta vatten mot den med vattenslangen men jag är rädd att den grips av panik då och kanske skadar sig på väg ner.
Jag har ingen aning om ifall den skulle kunna klara att klättra ner själv, man hör ju ofta att "om katten kommer upp så kommer den ner, om inte förr så när den blir hungrig". Men kan man lita på det? Hur länge kan man låta den sitta däruppe innan man kontaktar brandkåren? Tills i morgon?
Det är ju inte köldgrader och katten ser ut att ha mycket päls så den kanske klarar något dygn i trädet? Men om det är en förrymd innekatt så kanske den både fryser och är för oerfaren för att kunna ta sig ner?
Har någon något råd att komma med? Tackar på förhand!
|