Hej!
Vi har en ca 10 m lång gräns mot en granne där de nu är ett lågt o rätt fult litet staket. Vi vill sätta buskar framför, dels för insynsskydd (fast det måste inte vara helt tätt) dels för att få trädgården lummigare o färggladare. Vi har tänkt att växla mellan vintergröna och blommande, någon eller några som doftar, blommor i olika perioder o några med fina höstfärger. Något för varje årstid helt enkelt.
Vi bor i zon 2, sur jord, kan ju kalka lite men utgångsläget är gärna så lättskött som möjligt... Häcken får sol nästan hela dagen tror jag, står mitt emellan husen, som förövrigt är ett falurött och ett ljust blågrönt.
Hittills har vi köpt och planterat en bärhäggmispel (vita blommor, gul höstfärg) och ett krusbär, men krusbäret funderar vi på att flytta framöver... Övriga vi funderar på: trädgårdsprakttry, trollhassel (alltså inte ormhassel, det med vridna grenar), hybridkejsalolvon (täcker in både doftande blommor, dessutom på vårvintern, och höstfärger).
Fler tips på fina kombinationer vore jättekul! Särskilt på vintergröna, vi vill helst inte ha barrträd utan vintergröna blad...
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com