Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jord i kolonilott, Jord och gödsling i kolonilott
          officinalis
          Inlägg 29-04-2009, 08:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag försökte skriva i en kolonilottråd, men fick aldrig något svar, så jag skriver en ny tråd istället.

Jag tycker jorden verkar fin, något lerigare än torvrik jord, men fortfarande lätt att gräva i. Kompostmaterialet jag hade på förbättrade jorden avsevärt. Hittade dock väldigt lite djur i jorden vilken förvånade mig eftersom jag på ett annat ställe där jag odlar hittar enormt mycket med gråsuggor, myror, tusenfotingar, maskar och lustiga skalbaggar (och övervintrande paddor ibland). Är jorden i vår lott näringsfattig? Jag tänkte jordförbättra med lite kogödsel också, främst jordgubbslandet vi fick ärva som har spritt sig lite väl mycket.
          Det blir ca 150 liter kogödsel på 50kvm. Kan det behövas mer?

Jordgubbslandet ska vi flytta på. Vi gräver upp dom finaste plantorna, ganska djupt så att vi inte stör rotsystemet för mycket och gräver ned dom på en ny plats. Där jordgubbarna stått ska vi istället sätta några sättpotatisar och lite andra växter.

Har även Biobact-strö som näringstillskott och det hade jag tänkt ösa ut enligt anvisningarna nu i vår. Har även funderat på att ordna en ordentlig hink och vattna med nässelvatten under somrarna. Men jag kanske borde undvika nässelvattnet till exempelvis potatis eftersom nässlorna är så kväverika?

Ska sätta lök och potatis till helgen troligen. Men jag kanske ska skippa både kogödsel och tillförande näring där? Såvitt jag vet så utvecklar lökarna och potatisarna mest blast ifall man ger näring.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon