Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Byta huvudstam på päron, går det?
          johanna_zon3
          Inlägg 18-05-2009, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 542
          Medlem nr: 6 209

Hej!

Jag har fått hem mitt efterlängtade päronträd (Pepi) som jag beställt och är
          lite fundersam över hur jag ska beskära när det är dags. Jag förmodar att jag
          inte behöver göra något i år då trädet ska få komma i jord och etablera sig.

Problemet är att de har släppt fram en gren som har förgrenats så som man kan
          föreställa sig att huvudstammen ska göra medans huvudstammen är kal på
          förgreningar. Min fråga är om man kan beskära trädet så att sidogrenen som
          går ut under den tilltänkta huvudstammens första beskäring (hänger ni med ?!?)
          eller om man ska ta bort förgreningarna på sidogrenen. Det är mest en estetisk
          fråga men det taniga trädet ser ganska obalanserat ut och om huvudstammen
          ska bytas förmodar jag att man bör göra det så snart som möjligt då grenarna
          fortfarande är ganska tunna.

Om det kommer fruktämnen på trädet i år (har läst att det är högst troligt för
          denna sort) är det då snällare för trädet att man tar bort dom och låter trädet
          få etablera sig?

Mvh Johanna

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 00:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon