Jahapp, då har jag blivit lycklig - om än något villrådig och okunnig - ägare till ett antal nya växter som jag ska försöka få att överleva! Jag bor i zon 4 (nästan på gränsen till 5) i Borlänge och har ambitionen att få några relativt zonkänsliga växter (tex ett björnbär som är klassat som zon 3 och en persika som faktiskt ska klara zon 4) att överleva ändå. Och nu när jag går runt och tittar efter vilka platser som kan vara lämpliga för plantering så har jag börjat fundera på vad som är allra viktigast när jag väljer plats. Är full sol och mycket god avrinning (sydsluttning med lerjord, det blir mycket hett/torrt, men kan blåsa lite ibland, dock inte ovanligt mycket) att föredra framför tex ett mer skyddat läge bredvid en vägg där solen inte lyser förrän efter ca 12? Vilken är den absolut viktigaste faktorn att tänka på och försöka prioritera?
--------------------
Hoyor, Uteväxter, Norsk skogkatt, Marsvin (Lunkarya), Grön Påfågel, Blå Påfågel (natur, vit, svartvingad och brokig), Temmincks Tragopan, Kungsfasan, Diamantfasan, Guldfasan (natur och gul), Tofsduva, Skrattduva, Diamantduva, Påfågelduva, Dvärgsilkeshöns, Dvärgfönix, Dvärgmes.
|