Köpte en stuga för 1,5 år sedan. Förre ägaren verkar ha odlat maskrosor, gråfibbla (tror jag den heter efter att ha läst en massa trådar här) någon form att ettårig bambusort.
Bambun (om det nu är det) prider sig både via frö och rötter. Torkar ihop totalt och blir sköra när de dör. Upptäckte snabbt att de sprider sig via rotsystemet ifall jag bara kapar stammen, då verkar rötterna ta extra fart och massa nya skott kommer upp. Gav upp i fjol och köpte det förhatliga RoundUp. Sprayat och penslat och det verkar ha gjort resultat.
Hela förra året försökte jag ta bort maskrosorna med en tveeggad pryl vilket ger lite besvär i handen/armen efter ett tag. Gick iår över till att pensla RoundUp i centrum samt lite på bladen. Där jag penslat koncentratet i mitten fick jag bäst effekt. Efter någon månad återstod bara ett litet hål där roten varit.
Nu återstår bara att få bort sista gisslet, gråfibblan. Krattat som attan och fått fram sidoskotten ur mossan. De växer så tätt att allt annat dör.
Min fråga: Finns det bättre sätt att utrota detta ogräs utan att behöva pensla vareviga fibbla? De är omöjliga att dra upp med hela roten och jag vet inte om en bit rot ger ny växt? Frågan har ställts tidigare här i forumet men det har mest blivit en massa rundsnack utan tips på lösning. Kanske inte finns? Manuellt arbete enbart?
|