Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Måbärshäck som delvis tröttnat...., En del plantor har tappat lusten att växa och tynar bort
          Ingper
          Inlägg 21-08-2009, 16:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 25 629

Mitt första inlägg i detta eminenta forum.....

Jag har en tio år gammal måbärshäck som på det hela taget ser väldigt fin och frisk ut. Men på några ställen har den i flera år varit tunnare, precis som att plantorna inte ”orkar”. I år rensade jag ut allt klent och dött, och det blev ett rejält ”hål” i häcken. Nu på sensommaren har ytterligare plantor i närheten (men inte alla !) fått lite ljusare grön färg och några har t.o.m. börjat gulna.

De har fått regelbunden gödsel och under denna sommaren kan det ju knappast bero på torka. Kan uttorkning tidigare år samt rejäla lusangrepp för 6-7 år sedan ha försvagat plantorna så de fått s.a.s men för livet ?

Det finns ingen ohyra på dem, och det är flera år sedan sist (löss på nya skott). Plantan verkar helt enkelt tappa orken - bladen växer allt långsammare efter grönskan på våren och förblir förkrympta jämfört med de andra i häcken. De gulnar sedan tidigt och har ett risigare/mindre yvigt växtsätt. Trots detta (eller kanske tack vare, eftersom de inte drabbats av häcksaxen så mycket) blev det bär på en av de ”drabbade”.....

Häcken är c:a 80 cm hög och har klippts varje försommar, ibland snyggats till lite på hösten också. Den är annars mycket tät och fin, även nertill. Bor i zon 4 (möjligen 5 på utsatta ställen). Jorden är ganska sandig/grusig/mager, men ogräset och gräsmattan växer lika bra vid de döende plantorna som utefter resten av häcken så jag tror inte det i så fall är enda orsaken. Dessutom är väl måbär tämligen tålig ? Vägen utanför saltas inte.

Vad gör man ? Gräver upp de drabbade och sätter nya ? Eller måste jag klippa ner hela häcken och låta den börja om, med nya plantor i ”luckorna” ? Vad är det för fel ?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSCN4234.JPG ( 210.45k ) Antal nedladdningar: 201
          Bifogad fil  DSCN4236.JPG ( 252.69k ) Antal nedladdningar: 276

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 15:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon