Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur och vad plantera om, beskära, ta in?
          UNL
          Inlägg 08-09-2009, 13:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 57
          Medlem nr: 11 883

Hej!

Jag våndas lite nu.
          Jag verkar ha en fallenhet för att köpa på mig blommor utan att veta hur de ska skötas. Jag försöker lära mig allt eftersom men nu inför hösten/vintern behöver jag nog lite hjälp/påminnelse.

Nämnas bör kanske att jag bor vid Storsjön och vi är zon 6 men kan också klara lägre zoner. Dock kan det märkas att vi är nära fjällen.
          Hur ska jag sköta dessa:

*Jag behöver flytta några pioner då två av dem hamnat för skuggigt och de andra två sattes ned på ett ställe i brist på annan, mer lämplig rabatt. Ska de flyttas nu eller kan jag vänta tills i vår?

*Flammentanz. Ska de beskäras nu eller i vår och hur mycket. Jag har hört att vissa spänner tyg eller plats för att skydda dem, alltså spänner upp dem mot väggen med detta. Ska man det? Bör jorden täckas. De är två år gamla men har inte tagit fart förrän i år.

* Samma fråga men om New Dawn. De är från denna sommar så de är nya..

* Kaprifol. Den har klättrat och är ca 3 meter hög. vad gör man med den inför vintern?

*Klematis. samma fråga.

*Gladiolus, Liljor och Dahlior ska väl upp. Jag gjorde så ifjol men alla verkade inte tycka om att vakna i våras. Dock har några gladiuluslökar börjat växa nu. vad gör jag med dem och vad kan det bero på att de inte visade något livstecken i våras men nu?

* Vissa Dahlior har inte börjat blomma ön oc nu börjar det bli kallt här och vi har inte många plusgrader nattetid. Jag vet att de är sena men detta är ju löjligt. Kan jag skynda på dem på något sätt inför nästa år? Hur skyddar jag lökar och knölar bäst under vintern och när ska de tas fram i vår och hur får man då igång dem bäst.

Det blev många frågor och jag har säkert fler men detta får räcka nu.

/UNL

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 08:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon