Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Okänd buske - identifieringshjälp uppskattas!, Hur beskära busken???
          KRT
          Inlägg 26-10-2009, 10:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Har en buske i trädgården som jag är osäker på, dels vad den har för namn men också när man kan/ska beskära den.

Utseendemässigt är det mest stlående att bladen är grön-vita och barken på yngre grenar är knallröd. Bladen är ca 5+2,5 cm och släta. Det verkar vara en buske, växer inte på höjden så mycket (ca1,8 m hög) men breder ut sig ganska bra på bredden. Bladen har börjat ge sig för vintern nu, men jag hoppas bilden är tydlig nog...

Bifogad fil  DSC04249.JPG ( 395.59k ) Antal nedladdningar: 33

Tidigare stod den halvt under en gran och har alltså en något underlig form där den stärcker ut långa halvkala (blad längst ut) grenar långt ut över gräsmattan. Jag skulle gärna vilja beskära den radikalt om det går så jag får en mindre men tätare buske. Går det att göra på en gång eller måste man beskära i etapper? Eftersom vi har tagit upp det mesta av befintlig växtlighet i den delen av trädgården skulle jag gärna vilja ha någon äldre etablerad växtlighet, så jag vill inte ta bort den och ersätta med något annat - om inte det är enda alternativet att få det utseendet jag eftersträvar.....

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-07-2025, 16:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon