Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Rädda olivträdet!
          robertgoulet
          Inlägg 18-12-2009, 12:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 890

För ett antal år sedan fick jag ett olivträd i present. Det har väl aldrig direkt stormtrivits, men ändå hankat sig fram och varit ett trevlig inslag vid mitt fönster. Varje vinter har det tappat en del blad och knorrat lite, men sedan kommit igen på våren och skjutit nya skott. Nu börjar jag dock bli rejält orolig för att det här blir sista vintern för det, om inte något drastiskt händer.

För ca. 2 månader sedan flyttade jag och hamnade högre upp, med ett ljusare läge än tidigare (jättebra fönster med burspråk). Tänkte spontant att det skulle passa oliven utmärkt, med tanke på hur snålt med ljus det blir under den mörka årstiden på våra breddgrader. De senaste veckorna har jag dock noterat ett dramatiskt bladavfall (kanske fem blad om dagen), och fortsätter det i denna takt är trädet snart helt kalt. Många av bladen ser ut att först skrumpna ihop för att sedan falla av då de torkat. Vad har jag gjort för fel? Hur kan jag rädda olivträdet? Alla synpunkter och råd tas tacksamt emot...

Trädet är ca 90 cm högt och står planterat i en djup kruka med en diameter på 30 cm. Jag förstärkningsbelyser trädet med en lågenergilampa på 11 watt - dock inte på helt regelbundna tider. Kan det ha inverkan på bladavfallet?[attachment=45336:20091218667.jpg]

Redigerat av robertgoulet: 18-12-2009, 12:34
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  200912186672.jpg ( 251.47k ) Antal nedladdningar: 115
          Bifogad fil  20091218666.jpg ( 667.31k ) Antal nedladdningar: 149

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 09:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon