Som rubriken säger - jag har tre st krukor med (än så länge) små träd, ett kastanj (ca 75 cm högt), ett valnöt (va 30 cm högt) och en gingko (ca 25 cm högt) men det är stora arter som ju kan bli ganska rejäla träd. Frågan är - trivs och växer de bäst om de får stå i kruka några år till, eller mår de bättre på friland?
Kastanjen är ganska stor redan och om den ska stå kvar i kruka får jag nog plantera om den - MEN harjag föär mig att jag läst att Kastanj har pålrot, så i stället för att sätta den i en ny kruka kanske jag skulle sätta den i marken i stället?
Valnöten och Gingkon är ganska små än så länge, men de får gärna växa lite snabbt - frågan är om de växer bäst i kruka eller på friland? Rötterna får ju en helt annan möjlighet att utvecklas i marken jämfört med i kruka, något som ju borde gynna växtens tillväxt, eller????
Jag vill alltså att träden ska växa på friland och jag vill gärna ha dem så stora som möjligt, så fort som möjligt - hur är det med gödning, kan det främja tillväxten eller är det bara onödigt att göda träd?
Redigerat av KRT: 24-04-2010, 12:09
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|