Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Döende Ek på grannens tomt, Vem ansvarar för nedblåsta grenar mm?
          Katharina
          Inlägg 12-06-2010, 13:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 39
          Medlem nr: 9 799

Hej alla trädvänner (se bilder längre ner i tråden)

Vi har gamla fina ekar runt vår tomt, alla växer på samfällighetens grönytor. Tyvärr så har de som byggde området förstört ekarna då de skövlat runt på marken. Nu står området klart sedan 4 år tillbaka och ekarna börjar dö. Kommunen har anlitat arborister som var här och menade att träden är döende och så illa däran att det inte går att rädda dom. De gav träden 5 till 10 år. Tragiskt... och ingen verkar ta ansvar. Det verkar inte heller som om någon funderar på att återplantera eller på annat sätt ställa till rätta.

Vårt problem nu är om de bara låter träden stå och självdö eftersom vi har grenarna över vår tomt. Idag i blåsten knäcktes en stor gren som gick i spillror då den nådde marken. Tur att ingen var ute och fick den på sig.

Vem bär ansvaret för de grenar som kommer innanför vår tomt, vi eller samfälligheten?

Hur självdör träd? Ruttnar det inifrån? Finns det rasrisk? Välter trädet över vårt hus så är det riktigt illa.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med lite funderingar och svar. Vill ha mer på fötterna innan jag vänder mig till samfällighetens styrelse.

Redigerat av Katharina: 12-06-2010, 13:56

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 09:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon