Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Ympa vinteräpple i sommaräpple(träd), - kommer det att funka ?
          Jan af Lisö
          Inlägg 23-03-2011, 14:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag har en fundering hur väl kommer ympning av vinteräpplen in i sommaräppleträd att fungera. Som t.ex att ympa Kim, Oberländer eller Galloway in i Säfstaholm. Det har jag gjort för ett tag sedan.

När jag tittar på detta träd på hösten (har inte blommat eller gett frukt ännu) så ser jag att det sitter blad på vinteräppleymparna i början på oktober, medan resten av trädet har hunnit redan tappa sina blad. Eftersom vinteräpplen skall sitta kvar på trädet till mitten av oktober, så undrar jag om trädet skall kunna ge dessa äpplen någon näring, när resten av trädet har hunnit gå in i vintervilan ?

I Anton Nilssons ympbok stod det inget om att sådant inte var att rekommendera.

Så jag undrar om någon här på Forumet har gjort såna ympningar och hur har det funkat ? Har vinteräpplen mognat som de skulle ? Smakat som de skulle och varit hållbara som de skulle ?

Citera
          merlin68
          Inlägg 23-03-2011, 19:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Jag har ympat in rött järnäpple, wealthy och ribston i mitt transparent blanche. Går finfint tummenupp.gif

Citera
          Katarina H
          Inlägg 27-03-2011, 22:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

Vilken bra fråga. Jag har faktiskt inte funderat kring det, men har också ympat alla möjliga sorter på bl.a. Tranparent Blance. Intressant att se om någon annan vet.

--------------------
          Katarina

Citera
          Anders Elmqvist
          Inlägg 09-01-2025, 17:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 83 419

Hej

Här är en som ska flytta ifrån ett stort Belle de Booskop i april, och därför just kom på samma fråga. (Funderar på att ympa över några kvistar i Filippaträden på sommarstället, och kanske också i några ännu inte artbestämda träd på nya året runt-boendet. (Kanhända är de sommarsorter.)

- Ni tre som provat detta, vågar man hoppas på att ni är kvar på forumet efter 14 år, och vill dela med av hur det har fungerat?

Mvh
          Anders

Citera
          carl30
          Inlägg 12-01-2025, 01:43
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 99 281

CITAT (Anders Elmqvist @ 09-01-2025, 17:59) *
          Hej

Här är en som ska flytta ifrån ett stort Belle de Booskop i april, och därför just kom på samma fråga. (Funderar på att ympa över några kvistar i Filippaträden på sommarstället, och kanske också i några ännu inte artbestämda träd på nya året runt-boendet. (Kanhända är de sommarsorter.)

- Ni tre som provat detta, vågar man hoppas på att ni är kvar på forumet efter 14 år, och vill dela med av hur det har fungerat?

Mvh
          Anders

Annars får du gärna återkomma efter att du har provat - jag funderar också på liknande men har inte riktigt tid just nu.

--------------------
          En digital sprutjournal

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-01-2025, 00:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon