Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > gödselvattna träd eller spettmetoden eller...
          Karl Kamel
          Inlägg 18-04-2025, 02:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 96 270

Är på sommarstället och det känns som ett bra tillfälle för att vårgödsla, knoppsprickningen är precis på gång.

Mitt problem: Jag har några inplanterade träd modell större som har stått några säsonger och som ganska uppenbart lider av näringsbrist. Jorden här är sandig och näringsfattig, och trädens bladverk känns varje år underutvecklade med små, alltför ljust gröna löv som faller tidigt (symtom på kvävebrist).

Jag försöker jobba med att långsiktigt förbättra jordkvaliteten runt omkring träden men lite hönsgödsel vore kanske inte fel som läget är. Men hur ska jag tillföra gödsel så att träden faktiskt kan ta upp det? Till saken hör att det är torrt här på våren, maj brukar vara en väldigt torr månad, och jag kan inte ta mig hit tillräckligt ofta för regelbundning vattning. Träden verkar också ha hittat tillräckligt med vatten för att klara sig utan stödvattning. Men, om jag bara lägger gödseln ovanpå kommer den troligen bara att bli liggande och avge sitt kväve till luften. Mylla ner är inte riktigt ett alternativ, jag har inte så mycket öppen jord kring träden (kronorna är för stora) och det kommer mest att gynna gräs och ogräs.

Har använt spettmetoden för att höstgödsla med algomin vilket känns vettigt den blöta tiden på året, men så här års vete katten. Känns som att gödselpelletsarna bara skulle bli liggande i hålen.

Så jag funderar på att lösa upp hönsgödsel i vatten och vattna runt träden, alternativt spetta upp hål och vattna där. Låter det rimligt? Någon som gjort på liknande sätt?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-05-2025, 11:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon