Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Rabatt mot gärdsgård, Hur ska jag tänka för att slippa så mycket ogräs?
          Lakritstomte
          Inlägg 01-01-2025, 08:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 99 094

Jag var en gärdsgård som jag vill dekorera med en fin rabatt och jag är nybliven husägare och helt novis på trädgård och blommor. Så första frågan är om något (av praktiska skäl) passar bättre vid gärdsgård? Hade nog tänkt blanda friskt med allt möjligt, stockrosor, lammöra, purpurklätt, echinacea… Är mer för en lantlig, spontan och lite vildvuxen känsla, absolut inget minimalistiskt stilrent. Ska jag bara köra eller tänka på något särskilt?

Som det jag funderar mest över:
          På andra sidan av gärdsgården är det en vildvuxen slänt (ca 2m hög och 40m lång). Hur ska jag tänka/göra för att ogräset inte ska växa in i rabatten bakifrån? Långsiktigt vill jag fylla den med perenner men med en liten bebis hemma gissar jag att det kommer att ta några säsonger innan det finns tid för det.

Ett tips är ju att ha en låg tät marktäckare längs fram för att hindra gräsmattan att växa in, ska jag tänka på samma sätt och ha typ lammöra längst bak i rabatten? Finns det andra tips för att hålla en slänt i något sånär schack? Alla tips är så välkomna! smile.gif

Citera
          Lakritstomte
          Inlägg 06-01-2025, 16:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 99 094

Ska nämnas också att jag inte lägger särskilt mycket pengar utan satsar på växter där jag kan ta sticklingar eller så från frö.

Två idéer som har slagit mig angående själva slänten (som är rakt söderläge, typ inget som skuggar) är att plantera vildsvin högst upp och låta den klättra ner och täcka. En annan är att plantera jordgubbar. Är det helt galet eller något att köra på?

Citera
          carl30
          Inlägg 11-01-2025, 00:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 99 281

En tanker jag fick är att ni bör reflektera lite kring hur mycket de växter ni väljer sprider sig. Jordgubbar till exempel sprider sig rätt fort om jag inte minns fel. Tänker att det kan bli jobbigt längre fram om ni väljer växter som är svåra att hålla avgränsade till den yta ni önskar.

--------------------
          En digital sprutjournal

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2025, 21:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 128
          Medlem nr: 82 744

Stockrosor och echinacea är trevliga växter och lämpar sig väl för en lantlig miljö. Om du är rädd för ogräs bör du nog kolla växtsättet på samtliga perenner du önskar odla i rabatten. Lammöron är marktäckare och tar snabbt över planteringen, konkurrerar ut andra mera svagväxande perenner.

Purpurklätt växer ungefär som maskrosor, du har dem snabbt överallt på tomten, riktigt invasiva och - fula växter, svårt att få bort om de etablerat sig.

Det bästa - och enda sättet att få kontroll på ogräs är att inte fuska med underlaget. Gräv bort alla rötter, var noggrann, och fyll på med ny ogräsfri jord. Har du gjort ett gediget underarbete är det endast ogräsfrön som hamnar i jorden och bildar nya plantor på våren, lätt att dra bort innan de bildat djupare rötter.

Marktäckare sprider sig alltid, det är deras uppgift och växtsätt. Man kan visst använda dom om man är beredd att begränsa deras framfart, gräsmattan klarar de inte av att hålla bort, det får man nog göra själv.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-01-2025, 00:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon