Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Avokadoplanta där de nya bladen krummar sig.
          Andsjob
          Inlägg 08-05-2025, 03:37
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 99 510

Hej!
          Som rubriken säger, jag har problem med att nya blad på min avokado krummar sig, precis som om de skulle ha parasiter på baksidan som ville skydda sig inne i en bladtunnel.
          Bladen skiftar också i gul-röd-brunt, och det ser ut som om de är lite naggade i kanten.
          Jag misstänker naturligtvis parasiter, men kan inte se några.
          Till saken kanske hör, att jag har börjat spraya bladen väldigt mycket, minst 2 ggr/dag, sedan kanske en dryg vecka tillbaka, och ev. minskat något på bevattningen i jorden/underifrån.
          Jag har också tagit ut den på balkongen under varma och soliga dagar.
          Det är bara de nya bladen som verkar vara drabbade av detta.
          Så, vad kan detta vara?
          Jag toppade plantan i vintras, och den har ju skjutit fina nya skott/grenar/blad, så det kan knappast vara problemet. Satt också ner några näringspinnar för c:a 3 veckor sedan, inte för många, bara 4 st, och rådet var 5 för krukans storlek, 25 cm.
          Jag försöker ladda upp bilder, men det verkar vara problem med det...jag har sett att andra användare också haft problem med detta.
          Ska försöka senare i ett kommande inlägg i samma tråd att ladda upp bilder. När jag försöker ladda upp blir svaret att filen är för stor, vilket INTE är fallet, jag har sett till att den är bara hälften av de 1 MB som är tillåtet!
          Kan inte heller ladda upp till ett album, som jag försökt med....

Redigerat av Andsjob: 08-05-2025, 03:39

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 08-05-2025, 06:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 140
          Medlem nr: 82 744

Det är förstås svårt att veta vad som drabbat din planta men jag reagerade på att du tagit ut växten under soliga och varma dagar. Inga växter som växer inomhus kan ställas i solljus, de får omgående skador. Det måste vänjas lite i gången med det starka ljuset.

Citera
          Andsjob
          Inlägg 13-05-2025, 07:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 99 510

Tack för svar!
          Ska se om jag lyckas ladda upp några bilder denna gång då...
          I alla fall, den står mycket ljust inne också. Bor på 6:e våningen, med ostört solljus och STORA fönster, så att flytta ut den några timmar på dagen undrar jag om det har någon betydelse, verkligen?
          Hmm, tekniken i detta forum verkar inte vara på hög nivå. Jag kan fortfarande inte ladda upp bilder.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-05-2025, 15:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 140
          Medlem nr: 82 744

Jo, det har betydelse, fönster släpper ej igenom UV ljus så växter måste alltid avhärdas innan de placeras ute. Om bladen krullar ihop sig brukar det vara ett tecken på ohyra, kolla igen.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-05-2025, 20:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon