Hej! Som rubriken säger, jag har problem med att nya blad på min avokado krummar sig, precis som om de skulle ha parasiter på baksidan som ville skydda sig inne i en bladtunnel. Bladen skiftar också i gul-röd-brunt, och det ser ut som om de är lite naggade i kanten. Jag misstänker naturligtvis parasiter, men kan inte se några. Till saken kanske hör, att jag har börjat spraya bladen väldigt mycket, minst 2 ggr/dag, sedan kanske en dryg vecka tillbaka, och ev. minskat något på bevattningen i jorden/underifrån. Jag har också tagit ut den på balkongen under varma och soliga dagar. Det är bara de nya bladen som verkar vara drabbade av detta. Så, vad kan detta vara? Jag toppade plantan i vintras, och den har ju skjutit fina nya skott/grenar/blad, så det kan knappast vara problemet. Satt också ner några näringspinnar för c:a 3 veckor sedan, inte för många, bara 4 st, och rådet var 5 för krukans storlek, 25 cm. Jag försöker ladda upp bilder, men det verkar vara problem med det...jag har sett att andra användare också haft problem med detta. Ska försöka senare i ett kommande inlägg i samma tråd att ladda upp bilder. När jag försöker ladda upp blir svaret att filen är för stor, vilket INTE är fallet, jag har sett till att den är bara hälften av de 1 MB som är tillåtet! Kan inte heller ladda upp till ett album, som jag försökt med....
Redigerat av Andsjob: 08-05-2025, 03:39
|