CITAT (hammarlund @ 30-01-2025, 11:49)

Hej alla!
Jag har nyligen införskaffat mig ett blåregn med väldigt lite tidigare erfarenhet av träd. Vi bor i lägenhet så den köptes som inomhusväxt med låga förhoppningar efter vad jag läst online men det är min flickväns favoritväxt så jag gav det en chans. Drömmen är att plantera den när vi så småningom flyttar till hus.
Trots mina låga förväntningar har den vuxit sig otroligt bra. Från att enbart varit en stam med några knoppar för en dryg månad sedan till att idag vara ett litet träd som fått sin första blomma. Den tredje bilden nedan visar status för några dagar sedan och nu kan man även ana det blåa i takt med att den slår ut. Mellan 01-08 under nätterna har vi på en växtlampa från IKEA. Sorten är en Wisteria Frutescens, så kallad Blue Moon vilket ska vara av den ihärdigare sorten.
Till min fundering. Det hela har gått så mycket snabbare än jag trott och vad jag läst kan man inte förvänta sig blommning de första åren, än mindre den första månaden. Finns det någon här som har erfarenhet av ett blåregn eller liknande inomhus och hur bör jag tänka? Finns det risk att blomman stjäl för mycket energi när trädet är så här ungt och bör jag vara än mer noggrann med beskärning när den står inomhus än det jag hittar online? Finns det en risk med att ha på lampan under hela natten? Informationen om inomhusodling av Wisteria är mycket skral så hoppas att någon här har en aning.
Screenshot_20250129_153758.png ( 190.1k )
Antal nedladdningar: 0Trädet strax innan jul
PXL_20250127_080632229_min.jpg ( 425.42k )
Antal nedladdningar: 0Trädet för ett par dagar sen
PXL_20250127_080637632_min__1_.jpg ( 271.67k )
Antal nedladdningar: 1Blomman någon dag innan den började slå ut och visa färg
Mvh
Emil
Grattis till ditt blåregn! Det låter som att det går riktigt bra, särskilt för att vara så ungt. Blåregn är ganska tåliga, men du har rätt att det är bra att vara försiktig med beskärningen och inte låta det blomma för tidigt, eftersom det kan ta mycket energi från plantan. Lampan på nätterna borde inte vara ett problem om den inte är för stark, men tänk på att ge den en naturlig viloperiod också.