Jag var en gärdsgård som jag vill dekorera med en fin rabatt och jag är nybliven husägare och helt novis på trädgård och blommor. Så första frågan är om något (av praktiska skäl) passar bättre vid gärdsgård? Hade nog tänkt blanda friskt med allt möjligt, stockrosor, lammöra, purpurklätt, echinacea… Är mer för en lantlig, spontan och lite vildvuxen känsla, absolut inget minimalistiskt stilrent. Ska jag bara köra eller tänka på något särskilt?
Som det jag funderar mest över:
På andra sidan av gärdsgården är det en vildvuxen slänt (ca 2m hög och 40m lång). Hur ska jag tänka/göra för att ogräset inte ska växa in i rabatten bakifrån? Långsiktigt vill jag fylla den med perenner men med en liten bebis hemma gissar jag att det kommer att ta några säsonger innan det finns tid för det.
Ett tips är ju att ha en låg tät marktäckare längs fram för att hindra gräsmattan att växa in, ska jag tänka på samma sätt och ha typ lammöra längst bak i rabatten? Finns det andra tips för att hålla en slänt i något sånär schack? Alla tips är så välkomna!