Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          81 sidor V   1 2 3 > » 

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 21-12-2025, 03:36


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Tyvärr kan man knappast bestämma färgen på bären efter sticklingarnas utseende. Det finns många olika namnsorter inom grupperna röda och vita vinbär; de senare är bara albinovarianter av röda. Variationerna är stora inom båda färggrupperna. Om du frågat efter svarta vinbär hade det varit enklare – doften känns även på veden.
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1787352 · Svar: 2 · Visningar: 17 084

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 05-08-2025, 11:51


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Försäljningsförbud sedan sexton år:

          https://apps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spid...tVersionId=5798
            Avdelning: Ogräs och skadedjur · Visa i tråden: #1767123 · Svar: 16 · Visningar: 56 617

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 17-05-2025, 12:38


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Jodå, åtminstone de två senaste åren blev det 4-5 äpplen på trädet. Minns dock inte om de verkligen smakade som köpta Granny Smith. Trädet är ännu ganska litet, kanske för att det fick stå i en kruka de första åren.

          Bättre har det gått med mitt första äppleträd från Lidl:

          https://en.wikipedia.org/wiki/Champion_(apple)

          Trädet är fortfarande inte högre än jag själv men har gett rikligt med tunga frukter som växer ganska tätt och drar ner grenarna.
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766987 · Svar: 6 · Visningar: 15 212

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 13-05-2025, 15:10


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Femton år gammal tråd; under den tiden har väl klimatet förbättrats ytterligare. Mitt Granny Smith frodas ännu i Lund:

          https://forum.odla.nu/index.php?showtopic=1...amp;mode=linear
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766972 · Svar: 6 · Visningar: 15 212

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 26-04-2025, 17:55


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Till min kolonilott har jag köpt flera fina fruktträd på Lidl, till priser från 50 till 119 kronor, bl.a:

          https://en.wikipedia.org/wiki/Champion_(apple)

          och

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Granny_Smith

          Båda har gett god frukt ett par år, och med det priset har man även råd att misslyckas. Blir man inte nöjd med sorten kan trädet ändå fungera som ympunderlag. Och helt gratis blir det med frösådder; har fått kvistar av Aroma och Frida från kolonigrannar och ympat dem på underlag av äppelkärnor som först stratifierats några månader i kylen.
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766931 · Svar: 1 · Visningar: 3 930

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 03-04-2025, 14:26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Se till att den står i skugga, undvik kalk och klor i vattnet. Lite tips:

          https://www.orkideer.se/juvelorkide
            Avdelning: Krukväxter · Visa i tråden: #1766896 · Svar: 3 · Visningar: 20 845

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 09-03-2025, 20:17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Borde vara lagom att göra det just nu:

          https://www.gardeningknowhow.com/ornamental...thorn-trees.htm

          https://thtreeservices.co.uk/hawthorn-tree-...g-timing-right/
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766879 · Svar: 1 · Visningar: 3 333

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 17-11-2024, 15:47


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Mitt träd i Lund dog något år senare. Kan tänka mig att prova igen; ibland är de extremt billiga på Lidl.
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766544 · Svar: 6 · Visningar: 7 501

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 28-09-2024, 15:32


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Kanske trätjära eller tjärolja till utsidan, giftfri linolja till insidan, ev. med plastsäckar mot jorden:

          https://ottossonfarg.com/sapa-ytbehandling/...tjara-tjarolja/

          https://welinoco.com/vanliga-fragor-och-sva...C3%A4tj%C3%A4ra

          Själv kan jag annars tänka mig billigaste spillvirke utan impregnering och sedan låta det brytas ner långsamt. Håller ändå några år.
            Avdelning: Köksträdgården · Visa i tråden: #1766428 · Svar: 2 · Visningar: 15 638

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 23-09-2024, 10:00


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Här rekommenderas just kompostering (förruttnelse) i sopsäck:

          https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-...-20-smarta-tips

          https://for.se/fragor-och-svar/rotogras-i-komposten/
            Avdelning: Ogräs och skadedjur · Visa i tråden: #1766407 · Svar: 2 · Visningar: 111 358

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 15-09-2024, 20:26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Många tidsangivelser har varit helt fel de senaste veckorna, ofta tidpunkter som ännu inte infallit.
            Avdelning: Prydnadsväxter · Visa i tråden: #1766392 · Svar: 3 · Visningar: 43 909

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 14-09-2024, 07:00


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Sydsvenskans legendariska Dana Möller skriver i boken Levande trädgård om ”Bladryckningsmetoden” – ”en annan sak man kan göra för att hålla sina jordgubbsplantor i toppform: man skall rycka bladen av plantorna, när man ansar dem vår och höst. Då får man underbara plantor med fräscht och friskt bladverk och luftigt inre, där blomämnena har gott om plats att skjuta.”
          Hon fortsätter ett par sidor om ”Bladryckar-tekniken” och ”Ryck tidigt och raskt” med illustrationer. ”Och sen är det dags för nästa bladryckarövning. Höstryckningen kan man avverka i lugnare tempo. Sprid gärna ut den över en vecka, tio dagar och ansa några plantor om dagen, så är det lilla höstarbetet snart avklarat. Om våren bör man däremot starta bladryckningen mycket tidigt av flera orsaker.”

          En härlig bok, sammanställd av hennes artiklar i SDS, som väckte mitt odlingsintresse. Finns på varje välförsett bibliotek.
            Avdelning: Köksträdgården · Visa i tråden: #1766384 · Svar: 4 · Visningar: 13 964

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 09-08-2024, 11:08


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Visst går det att ympa tomater på potatis, men det här är naturligare än så. Potatisens bär, giftiga att äta. Det berättas (troligen en myt) att de första som odlade potatis i Sverige inte fattade att man äter jordknölarna, utan tog miste och blev förgiftade.
            Avdelning: Köksträdgården · Visa i tråden: #1766304 · Svar: 1 · Visningar: 13 066

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 02-07-2024, 17:42


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Kanske någon av dessa:


          https://skogsträdgården.stjärnsund.nu/grund...ika-och-mandel/
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766188 · Svar: 3 · Visningar: 1 788

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 02-07-2024, 16:38


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Trädet är väl ympat? Och då på en grundstam som inte ens behöver vara aprikos, utan någon annan Prunus-art.
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766184 · Svar: 3 · Visningar: 1 788

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 04-06-2024, 21:15


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Jag skulle kolla närmare med en pincett eller nål; kan vara sköldlöss:


          https://www.plantbyran.se/problem-ohyra/sko...och-behandling/
            Avdelning: Ogräs och skadedjur · Visa i tråden: #1766154 · Svar: 1 · Visningar: 25 699

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 17-05-2024, 20:37


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Såpsprit fungerar fint:

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=136530
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1766133 · Svar: 4 · Visningar: 5 967

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 14-03-2024, 17:26


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Vanlig förkortning för "trådstartaren".
            Avdelning: Småprat · Visa i tråden: #1766060 · Svar: 10 · Visningar: 32 703

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 12-03-2024, 22:45


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Svindyrt för hipsterodlare. Passa i stället på reatillfällen hos Jula eller Biltema, enkla arbetskläder eller vid behov mer specialiserade verktygsbälten.
          Kolonin blir också slutstationen för utslitna vardagskläder.
            Avdelning: Småprat · Visa i tråden: #1766053 · Svar: 10 · Visningar: 32 703

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 11-03-2024, 09:55


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Stekt aborigin blir väl inte helt vegansk?
            Avdelning: Mat och recept · Visa i tråden: #1766050 · Svar: 2 · Visningar: 32 069

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 06-03-2024, 13:27


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          OBS, detta är inget skämt: kirskål

          Både ätligt och mycket spridningsbenäget:

          https://sv.wikipedia.org/wiki/Kirskål
            Avdelning: Köksträdgården · Visa i tråden: #1766045 · Svar: 2 · Visningar: 12 198

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 14-01-2024, 15:41


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Här ses Sara Bäckmo samplantera sparris med brytbönor och gräslök:


          https://www.youtube.com/watch?v=9g0hmkBAew4
            Avdelning: Köksträdgården · Visa i tråden: #1766011 · Svar: 4 · Visningar: 13 578

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 14-01-2024, 15:23


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Av det lilla jag läst om växelbruk har jag uppfattat att bönor och ärtor etc. bör flyttas dels för sin egen skull (div. sjukdomar i jorden) men främst för att efterföljande växter har nytta av allt kväve som baljväxterna fixerar:

          https://svensktradgard.se/tradgardsrad/hall...-och-vaxtfoljd/
            Avdelning: Köksträdgården · Visa i tråden: #1766010 · Svar: 4 · Visningar: 13 578

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 14-01-2024, 14:09


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Har inte testat själv men det verkar opraktiskt. Bönor och andra baljväxter bör ju roteras mellan odlingsplatserna medan sparrisen kommer upp på samma ställe år efter år.
            Avdelning: Köksträdgården · Visa i tråden: #1766008 · Svar: 4 · Visningar: 13 578

          RibesRubusVitis
          Skickat den: 20-09-2023, 12:28


          Medlem
          Antal inlägg: 2 134
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842


          Jo det är ett mycket vanligt råd att inte toppa avenbok förrän den nått önskad höjd. Detta eftersom den tenderar att förgrena sig mest i sidled, inte som liguster i V-form och därmed även på höjden. Men på bostadsföreningens innergård har vi en avenbokshäck som jag själv kapade i brösthöjd för bortåt tjugo år sen, och den är nu tre meter hög. Toppad flera gånger under tiden.
          När du redan kapat en tredjedel bör det väl se likadant ut på resten, fast den växer lite långsammare då.
          Ett vanligt tilläggsråd är annars att med en stödkäpp omskola en sidogren till ny topp som då borde växa snabbare.
            Avdelning: Träd, buskar och häckar · Visa i tråden: #1765868 · Svar: 1 · Visningar: 2 768

          81 sidor V   1 2 3 > » 

          Öppet inlägg (nya svar)  Öppet inlägg (nya svar)
          Öppet inlägg (inga nya svar)  Öppet inlägg (inga nya svar)
          Hett inlägg (nya svar)  Hett inlägg (nya svar)
          Hett inlägg (inga nya svar)  Hett inlägg (inga nya svar)
          Omröstning (nya röster)  Omröstning (nya röster)
          Omröstning (inga nya röster)  Omröstning (inga nya röster)
          Låst inlägg  Låst inlägg
          Flyttat inlägg  Flyttat inlägg
          Trådar med gul markering har du skrivit i  Tråd du skrivit i 
           

          Enkel version Datum och tid: 25-06-2026, 22:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon