Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

11 sidor V  « < 9 10 11  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nä nu drar jag till bröllopet!, Snart åker man till Det Kungliga Bröllopet
          vitavargen
          Inlägg 21-06-2010, 20:35
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 1 576
          Medlem nr: 26 792

CITAT (theseraphim @ 21-06-2010, 21:09) *
          ................................................................................
          ................................................................................
          ...............................

Hittills behandlade jag dina texter som kommit från en demokrat person.

I fortsättningen ( med denna tråd som ett dåligt minne ) i och med att du startar en tråd och döper den och inte följer dina egna bestämmelser ( bara för att tysta ner kritiker ) kommer jag att behandla dina texter som om de kommer från en diktatur.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-06-2010, 20:48
          Länk hit: #202

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nåja, theseraphim, historia är ju inte enbart kungarnas tideräkning. Det är sannerligen historia att berätta om folks umbäranden under kungarnas maktbegär, eller det var inte den delen du avsåg?

Citera
          Anma
          Inlägg 21-06-2010, 20:50
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (vitavargen @ 21-06-2010, 21:35) *

I fortsättningen ( med denna tråd som ett dåligt minne ) i och med att du startar en tråd och döper den och inte följer dina egna bestämmelser ( bara för att tysta ner kritiker ) kommer jag att behandla dina texter som om de kommer från en diktatur.

Jisses. I så fall är du vitavargen den största diktatorn av dem alla, så många pekpinnar och ajajs som du kläcker ur dig hela dagarna här på odla.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-06-2010, 21:26
          Länk hit: #204

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (vitavargen @ 21-06-2010, 21:35) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Jag har visserligen bett Göran att fimpa Rahmat/vv för gott pga alla påhopp men ibland tycker jag att han är en tillgång med alla goda skratt man får. Man får bara inte ta honom på allvar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 21-06-2010, 21:28
          Länk hit: #205

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Bengalow @ 21-06-2010, 21:48) *
          Nåja, theseraphim, historia är ju inte enbart kungarnas tideräkning. Det är sannerligen historia att berätta om folks umbäranden under kungarnas maktbegär, eller det var inte den delen du avsåg?

Tänkte på all historia över lag men vad jag egentligen menade är att människan idag mer eller mindre lever i framtiden och absolut mest i nutiden, dåtiden är något dolt och passé. Givetvis är även den vanliga människans öden tätt förknippat med sina kungars genom historien, skulle kungen gå ut i krig så fick torparna följa efter med lite hopp om att komma tillbaks efter fälttåg som varade i år.
          Historien har mycket att lära, både sådant man kan vara stolt över och sådant som man kan vara mindre stolt över. Jag tror däremot att så länge vi har en kungafamilj så ökar intresset av att lära sig om historien och vad kungens förfäder gjorde(inte bara Bernadotte ätten utav de innan med).

Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-06-2010, 21:49
          Länk hit: #206

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Och vad har historien lärt dig, utom kungarnas krig och ödeläggelse? Historien är en enda drapa av maktbegär.
          Sedan var det så, att det var inte torparen som fick följa med kungen ut i krig. Han skickades fram i främsta ledet, när det började smälla. Kungen satt väl skyddat. Gustav II Adolf åt 36 rätter till frukost, den dagen han blev skjuten. Hur många tror du torparen fick?
          Säg mig en enda kung i historien, som skapade välstånd för allmänne man!

Citera
          Lokan
          Inlägg 21-06-2010, 21:59
          Länk hit: #207

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

"Och vad har historien lärt dig, utom kungarnas krig och ödeläggelse? Historien är en enda drapa av maktbegär" Bengalow
          Hmmm.... ungefär som idag då, utom att det inte är kungen som styr det hela längre .... wink.gif

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Ralf
          Inlägg 21-06-2010, 22:07
          Länk hit: #208

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Finns gott om exempel där olika kungar tex har stötta vetenskapsmän. Visst, visa av dem arbeta tex inom det militära, men det finns exempel på upptäckte som först blev till nytta 200 år senare inom mobiltelefonen

Vidare är det ju så att kungarna inte haft oinskränkt makt, dom blev ju både tillsatta o avsatta av vissa grupper. Men allt detta har vi ältat tidigare o lär nog inte gå in i skallen på somliga...

Redigerat av Ralf: 22-06-2010, 06:24

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          gnon49
          Inlägg 21-06-2010, 22:09
          Länk hit: #209

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Svensk historia består ju av både gott och ont. Det är det som är vårt arv och vår historia. Vi har haft kungar av skiftande karaktärer. Vi har ingått unioner, varit stormakt, utkämpat krig. Det är vår historia. Välstånd har vi bara haft en kort tid. Går inte att överföra dåtid till nutid och jämföra. Demokratin i väst är ju knappt 100 år.
          I östeuropa knappt 20 år. Knappa levnadsvillkor och en bestämmande överhöghet är alla länders historia.
          Sverige är inget unikt. Därför är historia så spännande att läsa och forska i.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-06-2010, 06:18
          Länk hit: #210

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Bengalow @ 21-06-2010, 22:49) *
          Och vad har historien lärt dig, utom kungarnas krig och ödeläggelse? Historien är en enda drapa av maktbegär.
          Sedan var det så, att det var inte torparen som fick följa med kungen ut i krig. Han skickades fram i främsta ledet, när det började smälla. Kungen satt väl skyddat. Gustav II Adolf åt 36 rätter till frukost, den dagen han blev skjuten. Hur många tror du torparen fick?
          Säg mig en enda kung i historien, som skapade välstånd för allmänne man!

I teorin var det kungarna som på sikt skapade det som på sikt blev Sverige, tex så kan vi tacka dem för att bohuslän, halland, skåne plus delar av småland är svenskt. I stort alla samhällen har byggts genom krig och erövring men att se på det med modernt synsätt går inte för det är historia och samhället var ett helt annat på den tiden. Franrike försökte förändra det hela genom revolutionen men misslyckades fram tills en kejsare tog makten och drev på utvecklingen.
          GA2 ledde sina trupper i strid utan direkt skydd, det var därför han dödades vid Lützen men vi vann slaget. Snacka om Pyrrhus seger.

Citera

11 sidor V  « < 9 10 11
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 04:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon