Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp grannen har kapat rötter, Klarar sig en gammal björk när stora rötter kapats?
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 11:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 31 310

Jag har en gammal björk på min tomt. Nu har grannarna bestämt sig för att den ska ner. De har startat en inte alltför trevlig "kampanj" när de skäller och skriker på oss varje gång vi går ut. De kräver att vi ska ta ner björken.

Nästa steg var att kontakta lantmäteriet och fick gränsen ändrad. De meddelade inte att de varit där och mätt och några tillfälliga pinnar sattes upp. De blir bara lagliga om båda parter godkänner placeringen. Men det är ju svårt att ge sitt samtycke när man inte får information om att så skett. Om vi hade bestridit det hade vi fått betala.

Sen började grannarna dra upp häcken som de ursprungliga ägarna satt tillsammans precis på tomtgränsen men med den nya gränsdragningen var helt och hållet på deras mark. Gränsen hade alltid gått där hävdade de på lantmäteriet och eftersom de gamla pinnarna helt mystiskt försvunnit var det inte någon mening att bestrida.

Nu till mina frågor. På min tomt, men nu mycket närmare gränsen står en gammal björk som grannarna vill få bort. Nu har de huggit av 2 stora rötter, har inte mätt dem men säkert 6-7 cm i diameter. Den ena roten är fint avkapad och den andra ganska så söndertrasad.

När de inte lyckades komma emellan sitt garage och vår tomt för att få upp vissa häckplantor så gick de tillbaka med grävskopan som de tagit dit och började gräva rätt ner invid björken. När vi går dit och tittar blir vi tyket bemötta.

Var sen tvungen att gå till jobbet och jag vet inte vad som händer nu.

Är det någon som har något råd om hur jag kan gå vidare?
          Vad händer om björken blir skadad så att den dör?
          Kan jag göra något för att rädda den?
          Har grannarna gjort rätt? Eller är det olagligt?

Jag har beställt dit en arborist men han kan inte komma förrän om ett par veckor. Han rådde mig att dokumentera så mycket som möjligt, bla ta bilder på de kapade rötterna.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2010, 11:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Dina grannar har rätt att kapa grenar som sträcker sig in över deras tomt, om de först kontaktat dej och bett dej göra det, och dessutom kapa rötter som sträcker sig in på deras tomt. Hur det skall utföraras tror jag inte finns reglerat. Björken kan klara sig men den kan även på sikt få röta och dö.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 11:36
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svaret. Det gällde dock inte grenar. De hänger inte över på deras tomt. Dessutom har de inte kontaktat oss för att kapa rötterna. Det enda de krävde var att vi skulle ta bort björken helt och hållet. Vad jag förstår har de inte rätt till att kräva det.

Finns det någon möjlighet att säkert kapa rötter? Jag menar, markägaren, i det är fallet jag, har väl inga andra möjligheter att kapa rötter på ett säkert sätt än grannen som nu gjorde det utan lov.

Och det är just att få röta och dö som oroar mig. Om de nu, som det precis gjort, kapat rötterna. Och trädet sen får röta. Är jag skyldig att betala för eventuella skador? Och betala för att få trädet nedtaget?

Man känner sig så maktlös. De kräver, vi får finna oss. De utför saker som inte går att återställa. Det som de nu gjort kan på sikt innebära en ansenlig kostnad. Kostnad för vem är ju min fråga då.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2010, 12:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande björken som står på din tomt bestämmer enbart du vad som skall hända med den.

Sen kollade jag upp lite vad som gäller om rötter och det är samma som med grenar, dvs grannarna har rätt att kapa rötterna FÖRST sen de vidtalat dig om att göra det och du vägrat. De får dock givetvis inte vara inne på din tomt. Eftersom grannarna gjort det i fel ordning finns det möjlighet för dig att stämma dem och om det går in röta kan de nog blli ersättningskyldiga. Vänta och se vad arboristen kommer fram till. Till dess kan du studera Jordabalken. , främst 3:e kapitlet, 2:ra paragrafen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 12:34
          Länk hit: #5

Medlem

Tack för det svaret. Förstår nu att det inte finns något att göra.

Uppenbarligen bestämmer jag ingenting om vad som händer med min björk på min tomt. Grannarna bestämmer att det är en olägenhet för dem. De bestämmer att de ska kapa rötterna på min björk. Min björk får röta och skadar någon. Så jag får betala. Här verkar jag inte bestämma någonting.

Om jag nu hade fått tillfälle, vilket jag inte fick, att själv kapa rötterna på min björk för att de hade fått en olägenhet. Då hade jag inte kunnat kapa dessa på tillfredsställande sätt ändå. Uppenbarligen finns ingen rättssäkerhet för alla. Bara för de som skriker högst.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 18-06-2010, 12:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag har läst att någon har fått betala 70 000 för att ha huggit ner grannens tall. Har dock inte läst detaljer.
          De har inte rätt att kapa rötter på ditt träd, du måste får en möjlighet först att göra det själv.

Du kan naturligtvis stämma dem, men då ligger bevisbördan på din sida, dvs du måste nog visa att de inte har kontaktat dig i förväg (vilket de kommer att hävda) samt att björken blivit föstörd. Det blir inte lätt.

Jag måste erkänna att jag har inga andra råd, men läs gärna juridikforum på www.byggahus.se; för den sortens frågor är vanligare än man tror.

Ingen har rätt att kräva att du tar bort växter på din tomt.

Ingen har rätt tt komma in på din tomt och förstöra.

Men det är en stor skillnad i detta land (och troligen många andra) mellan att ha rätt och att få rätt !!!

Redigerat av Jan af Lisö: 18-06-2010, 12:41

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 12:44
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Ta ner björken och plantera något snabbväxande med oömma rötter som hämnd, typ asp. Inom några år är det du som skrattar igen tongue.gif

Citera
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 12:52
          Länk hit: #8

Medlem

Om jag måste ta ner björken så kostar det antagligen en massa pengar. Pengar som jag inte har, men det bryr de sig naturligtvis inte om.

Men eftersom jag vet historiken om deras tomt. Det gick ett dike rätt under deras hus och genom deras tomt. Det blev igenlagt, men fortfarande blir marken ganska lerig och blöt. Jag kan inte annat än önska att, om jag måste ta ner björken, att fukt går in och förstör för dem när björken inte blir kvar som "dricker upp" fukten.

Ja det är så rätt, att ha rätten på sin sida och att sen få rätt är två skilda saker.

Jag retar mig enormt på att förutom att de gjorde detta utan att fråga mig, vilket jag inte kan bevisa, hade de frågat och tvingat mig att själv utföra kapningen hade skadan antagligen blivit det samma. Det finns inget säkrare sätt att kapa rötter efter vad jag förstår. Vem som än gör kapningen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 12:58
          Länk hit: #9

Moderator

CITAT (flowerhair @ 18-06-2010, 13:52) *
          Men eftersom jag vet historiken om deras tomt. Det gick ett dike rätt under deras hus och genom deras tomt. Det blev igenlagt, men fortfarande blir marken ganska lerig och blöt. Jag kan inte annat än önska att, om jag måste ta ner björken, att fukt går in och förstör för dem när björken inte blir kvar som "dricker upp" fukten.

Det är nog en fåfäng förhoppning, träd dricker bara mycket vatten när de har löv. Klarar huset höstregnen och vårfloderna så klarar det nog sommarregnen också.

Citera
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 13:01
          Länk hit: #10

Medlem

Och ändå så är det bland annat på grund av "drickandet" som de kräver att björken ska tas ner.

Så inte ens det att hoppas på. De kommer snart att driva mig till att flytta. Och det finns inget kan jag göra. De har all makt

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 18-06-2010, 13:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

De kan inte tvinga dig att ta ner björken !!!

Annars så kan du göra en rikig fuling, men den kan knappt rekommenderas. Se till att hela grannskapet få reda på att de vill ta ner björken, se till att någon fixar det en mörk novembernatt (när du är typ på semester) och senare stäm grannen för skadegörelse. Fult och svinaktigt, men vill de jaga bort dig från ditt hem så är alla medel tillåtna.....

Citera
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 13:22
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Jan af Lisö @ 18-06-2010, 14:11) *
          De kan inte tvinga dig att ta ner björken !!!

Annars så kan du göra en rikig fuling, men den kan knappt rekommenderas. Se till att hela grannskapet få reda på att de vill ta ner björken, se till att någon fixar det en mörk novembernatt (när du är typ på semester) och senare stäm grannen för skadegörelse. Fult och svinaktigt, men vill de jaga bort dig från ditt hem så är alla medel tillåtna.....

Oerhört frestande. De har trakasserat oss i många år. Dessa granntvister brukar (enligt tidningsartiklar och forum jag läst) trappas upp från båda håll men, i vårt fall, har vi hittills inte gjort något alls, i rädsla för att det ska bli värre.

Fast det där att de inte kan tvinga mig. Om deras kapning av rötter gör att röta går upp i trädet så har de i praktiken tvingat mig ändå.

Citera
          Nettan8
          Inlägg 18-06-2010, 13:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 250
          Medlem nr: 27 486

Oj, vilka otrevliga grannar du verkar ha. Jag hoppas trädet klarar sig och att dina grannar får smäll på fingrarna!

Citera
          flowerhair
          Inlägg 18-06-2010, 13:31
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Nettan8 @ 18-06-2010, 14:29) *
          Oj, vilka otrevliga grannar du verkar ha. Jag hoppas trädet klarar sig och att dina grannar får smäll på fingrarna!

Tack

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-06-2010, 13:58
          Länk hit: #15

Moderator

Hur är det med löv, kan grannarna tvinga en att städa undan löv som blåst in på deras tomt?

Citera
          Cilla
          Inlägg 19-06-2010, 00:41
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Nej, löv, kottar och annat som grannens träd ger anses inte som nedskräpning utan får fortfarande finnas i den miljö man väljer att bosätta sig i.

Mycket ledsam historia med björken och de relationer som det skapat. Inte ovanligt tyvärr. Jag kommer igen i denna tråd när jag hinner läsa igenom och om jag ser att jag har tips att ge. Har haft en hel del medlings- och värderingsuppdrag i samband med konflikter som dessa. Lyckas ibland, men det är underligt att det är lättare att få en arg trädkramare att försöka hitta sätt att hjälpa till med trivseln för motparten, än att få en arg trädfällare att göra detsamma.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 17:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon