| |
|
  |
Diktaturer och demokrati, En diskussionstråd |
|
|
|
|
19-06-2010, 17:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Bengalow @ 19-06-2010, 18:43)  Solstorm, demokrati för dig verkar som när någon säger: "- Jag motsatte mig det, och dom avböjde mitt önskemål! Vad är det för demokrati?". Om dom andra var i flertal, så är det precis vad demokrati innebär. Demokrati innebär också att böja sig för flertalets önskan, oavsett om man menar, att de har rätt eller fel. Lär det utantill, och svälj förtreten! Skyll inte på dålig demokrati - den är ettor och nollor, för och emot.
Demokrati är en styresform, har inget att göra med en enskild fråga på arbetsplatsen, sjukvård eller biljettkrångel på T-banan. De erfarenheter du har visat på, har inget som helst med demokrati att göra, men däremot kan du skapa en opinion för din mening, och få folk att till slut ändra mening.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:11
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Vi i Sverige har politisk demokrati. Demokrati kan strikt ses som ett styrelseskick, men oftast ses det också som ett sätt att leva. Därför brukar man prata om demokrati och mänskliga rättigheter. Vad innebär det i korthet? Jo: + allmänna, fria val av representanter till beslutande organ, typ riksdagen + rätten att uttrycka åsikter och att sprida dem till andra (yttrandefrihet, tryckfrihet, föreningsfrihet mm) + majoritetsprincipen - om man inte är överens så beslutar majoriteten och minoriteten får böja sig för detta + tolerans gentemot minoriteter - även minoriteters behov ska beaktas + rättssäkerhet - oberoende domstolar, rätt att försvara sig och att överklaga dom, inga politiska fångar mm
Ett ganska stort problem är hur vi ska hantera de som inte accepterar dessa spelregler/grundvärderingar, men som gärna utnyttjar "systemet" i avsikt att ersätta det med något annat.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:15
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (Bengalow @ 19-06-2010, 15:44)  Solstorm, vad menar du med majoritetsförtryck? CITAT Berträffande avskjutningav de svårt sjuka, så betackar jag mig för sådana argument- ett fruktansvärt påstående, som jag inte ens tror att du själv förstår vidden av! Håll dig till ämnet, eller låt bli att skriva över huvudtaget!! Du ställde frågan och jag försökte svara. Exemplet var kanske inte det bästa, det var ett sätt att försöka förtydliga, men visst håller jag mig till ämnet. Majoritetens förtryck är inget nytt begrepp som jag har hittat på utan ett välkänt begrepp som ofta diskuteras. Kanske någon annan kan förklara det bättre. CITAT Solstorm, demokrati för dig verkar som när någon säger: "- Jag motsatte mig det, och dom avböjde mitt önskemål Jag förstår inte vad du menar. Vad är det jag har motsatt mig? Det jag vill tala om är att det inte är okej majoriteten skulle behandla en grupp människor illa bara för att de är få till antalet. Ett viktigt inslag i demokratin är också att de riksdagsmän som skapar våra lagar också följer dem och anser att andra ska följa dem
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:18
|

Medlem

|
Det känns som tråden "spretar".
Demokrati är ju ett jättebegrepp. Det vore bra om TS kunde ge en vink om vad som ska diskuteras...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:20
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Demokrati är väl just att du ska få ha rätt att säga vad du vill oavsett om du är i majoritet eller minoritet. Också att det just förekommer olika politiska partier som representerar olika " åsikter " och att de ska få komma till tals allihop.
Om SD uppnår 4% så ska de naturligtvis få sitta i riksdagen . Vilka är SD i dag ? Är det inte så att de är sådana som tidigare varit aktiva i mer nynazistiska organisationer och tonar ner sig för att vinna fler sympatier ?
Nynazister har ju inte haft ett alltid så värdigt sätt att försöka få igenom sina "åsikter ". Många av deras ledare och medlemmar har begått brott , misshandel ,förberedelse till mord osv . Så insåg man att det kanske inte slog igenom hos allmänheten , var också upphov till att bjuda motståndarna på argument mot dem , och så har man bytt taktik.
Men jag ifrågasätter om vi verkligen har demokrati i dagens Sverige . Vilka lobbygrupper har störst tillgång till maktens korridorer ? Vilka lyssnas det mest till där ? Med vilka argument får de igenom sina krav ?
edit: rättat stavfel
Redigerat av mamamaggan: 19-06-2010, 18:21
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:30
|
Medlem

|
CITAT (Farbror Blå @ 19-06-2010, 14:35)  Här startar Farbror Blå nu en tråd för oss som vill diskutera politiska grundtankar mm, för att hålla andra trådar fria från just dessa aspekter. Tycker det är bra med denna spretiga tråd, då kanske vi slipper få andra trådar som handlar om andra saker förstörda med malande om politik där det inte hör hemma.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:37
|

Medlem

|
Mammamaggan ifrågasätter om demokratin fungerar i dagens Sverige. Om demokratin fungerar dåligt, vad beror det på? Är det politiker och andra makthavare som inte bryr sig om "vanligt folk", eller är det så att "vanligt folk" har prioriterat bort sitt politiska ansvar? CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 19:30)  Tycker det är bra med denna spretiga tråd, då kanske vi slipper få andra trådar som handlar om andra saker förstörda med malande om politik där det inte hör hemma. Så du tycker att detta ska fungera som en slasktratt, för sånt som annars skitar ner i andra trådar? Jag anser att demokratifrågan är alldeles för viktig för att behandlas på det sättet. Ska vi diskutera demokrati, så ska det också ske med seriösa förutsättningar...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:40
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 19:15)  Du ställde frågan och jag försökte svara. Exemplet var kanske inte det bästa, det var ett sätt att försöka förtydliga, men visst håller jag mig till ämnet. Majoritetens förtryck är inget nytt begrepp som jag har hittat på utan ett välkänt begrepp som ofta diskuteras. Kanske någon annan kan förklara det bättre.
Jag förstår inte vad du menar. Vad är det jag har motsatt mig? Det jag vill tala om är att det inte är okej majoriteten skulle behandla en grupp människor illa bara för att de är få till antalet. Är det inte så att minoriteten nästan alltid känner sig förtryckt av majoriteten? I en demokrati finns det ju alltid vinnare och förlorare. Det jag tycker är lite märkligt är att inte majoriteten gör något för att få över minoriteten på sin sida d.v.s. att man inte lyssnar och tar minoriteten på allvar. Politiskt begriper jag inte att inte något block tar tag ordentligt i problemen med försäkringskassans utförsäkringar och de långtidssjukas problem, pensionärer som tvingas leva på existensminimum (i stor sett), bostadbristen som gör att ungdomar hinner bli medelålders innan de kan få ett förstahandskontrakt på en bostad m.fl. Fattar dom inte hur många röster dom skulle kunna vinna? Ibland verkar de folkvalda bara sitta där för att ha sin egen inkomst säkrad.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:46
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 19:37)  Mammamaggan ifrågasätter om demokratin fungerar i dagens Sverige. Om demokratin fungerar dåligt, vad beror det på?
Är det politiker och andra makthavare som inte bryr sig om "vanligt folk", eller är det så att "vanligt folk" har prioriterat bort sitt politiska ansvar? Båda delar tror jag. En del ger upp när de inser att de strider mot för stora " drakar ". Spelar ingen roll vad du gör inom demokratins regler , du förlorar garanterat ändå . Samtidigt som om det var tillräckligt många av "vanligt folk " som gick samman så skulle det kanske kunna göra skillnad.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:48
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 19:37)  Så du tycker att detta ska fungera som en slasktratt, för sånt som annars skitar ner i andra trådar?
Jag anser att demokratifrågan är alldeles för viktig för att behandlas på det sättet. Ska vi diskutera demokrati, så ska det också ske med seriösa förutsättningar... Varför skulle man inte kunna ha en seriös diskussion i denna tråden? Demokrati är brett och då blir det nog en bred och spretig tråd. Jag ser inget fel i det.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:49
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2010, 19:46)  Båda delar tror jag. En del ger upp när de inser att de strider mot för stora " drakar ". Spelar ingen roll vad du gör inom demokratins regler , du förlorar garanterat ändå . Samtidigt som om det var tillräckligt många av "vanligt folk " som gick samman så skulle det kanske kunna göra skillnad. Jag tror tyvärr också att det i många fall handlar om att männsikor är bekväma och att det är mycket enklare att sitta hemma och klaga än att engaera sig.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:51
|
Medlem

|
Ja en sorts uppgivenhet . Lättare att sitta hemma och kolla på TV hur andra slåss mot " drakarna " .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:55
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2010, 19:51)  Ja en sorts uppgivenhet . Lättare att sitta hemma och kolla på TV hur andra slåss mot " drakarna " . Det är väldigt lätt att se sig själv som "offer", men absolut inte konstruktivt...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 18:55
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-06-2010, 19:40)  Är det inte så att minoriteten nästan alltid känner sig förtryckt av majoriteten? I en demokrati finns det ju alltid vinnare och förlorare. Det jag tycker är lite märkligt är att inte majoriteten gör något för att få över minoriteten på sin sida d.v.s. att man inte lyssnar och tar minoriteten på allvar. Politiskt begriper jag inte att inte något block tar tag ordentligt i problemen med försäkringskassans utförsäkringar och de långtidssjukas problem, pensionärer som tvingas leva på existensminimum (i stor sett), bostadbristen som gör att ungdomar hinner bli medelålders innan de kan få ett förstahandskontrakt på en bostad m.fl. Fattar dom inte hur många röster dom skulle kunna vinna? Ibland verkar de folkvalda bara sitta där för att ha sin egen inkomst säkrad. Det finns ju många små religiösa rörelser och många små politiska partier. En del kanske känner sig förtryckta men jag tror att de flesta inte gör det. Om man däremot skulle förbjuda andra religioner än den största så skulle det vara ett majoritetsförtryck. Håller abslolut med om att de folkvalda har sett till att sko sig själva först och främst. Tyvärr så får de ju röster ändå. Nu kommer ju vallöftenas tid. De lovar runt och håller tunt.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 19:01
|
Medlem

|
Det är nog väldigt svårt att göra sin röst hörd. De som inte har "rätt" åsikter släpps inte fram. Jag vill framhålla en politiker som jag högaktar. Jag tycker inte om centerpartiets politik, om Maud Olofsson tycker jag  , och jag tycker att vi behöver kärnkraft men jösses som jag beundrar Solveig Ternström. Hon har varit ärlig mot sina väljare. Hon står för den politik hon har gått till val på och visar verkligen att hon har ryggrad när hon vägrar att låta sig styras av partitoppen. Det är väl så demokrati ska fungera.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 19:48
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Ja, du må ha vilka ideal du vill Solstorm, men demokrati handlar inte alls om enkla människor, eller deras framtoning. Det du kallar minoritetsförtryck är precis det som demokrati står för. "-Låt oss rösta, och se vem som är starkast. Var man och kvinna har 1 röst vardera!" Om du sedan vill politisera ämnet och vrida det till partipolitik, så har du satsat på fel häst, eller rättare sagt ämne.
Farbror Blå skrev också i ämnesvalet om diktaturer...Varför diskuterar man inte det? Jag vet inte varför, men det ligger oss ganska fjärran, eftersom vi inte upplevt det sedan kungamaktens avskaffande för snart 100 år sedan, och då menar jag den "verkliga" makten. Att vi, som Aquakul skrev, har lagt in nyare värderingar i ordet demokrati, förändrar inte meningen med ordet, eller styresformen.
Vaffan har Solveig Ternström med demokrati och diktaturer att göra?
Jag har en historia från början av 1990-talet, då borgarna tog över makten. En äldre dam skrev en insändare i SvD. "- Varför har jag också fått sänkt pension? Jag röstade ju på Moderaterna!" Det var hennes syn på vad som skulle gälla - men majoriteten bestämde ändå tvärtom, trots att dom fått hennes röst! Majoritetens förtryck?
Redigerat av Bengalow: 19-06-2010, 19:57
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 19:48
|
Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 19:55)  Det är väldigt lätt att se sig själv som "offer", men absolut inte konstruktivt... Nej det är ju det det inte är. Samtidigt det kanske finns en del Jante-lag också inbyggt hos svenskarna. Gör ingenting som kan får dig att sticka ut , du ska inte to att du är någon , du ska inte tro att du kan göra något , du ska inte tro att det är någon som lyssnar till din röst . Och så finns det de som räknar kallt med att den stora massan är sådan och man kan få igenom sådant som gynnar en själv.
Redigerat av mamamaggan: 19-06-2010, 19:49
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 19:50
|

Medlem

|
Offermentaliteten sprider sig och tar kraft från dem som kanske hade kunnat agera...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 19:58
|
Medlem

|
Är nog inte bara offermentalitet utan också bekvämlighet. Som jag sa förut , se på TV är lättare. Enklare att leva andras liv i en såpa än att leva sitt eget " skiltliv ". Verkligheten suger , varför leva mitt liv när jag kan drömma mig bort och leva i en " sagovärld " ? Kräver ingenting av mig !
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:00
|

Medlem

|
CITAT (mamamaggan @ 19-06-2010, 20:58)  Är nog inte bara offermentalitet utan också bekvämlighet. Som jag sa förut , se på TV är lättare. Enklare att leva andras liv i en såpa än att leva sitt eget " skiltliv ". Verkligheten suger , varför leva mitt liv när jag kan drömma mig bort och leva i en " sagovärld " ? Kräver ingenting av mig ! Fast offermentaliteten kan också vara ett sätt att försöka dölja sin bekvämlighet...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|