|
|
  |
Diktaturer och demokrati, En diskussionstråd |
|
|
|
19-06-2010, 20:09
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Aqvakul @ 19-06-2010, 21:00)  Fast offermentaliteten kan också vara ett sätt att försöka dölja sin bekvämlighet... Visst kan den det . Man undrar varför så många gnäller och knyter näven i fickan , det är nog bekvämlighet. Men det är också jobbigt att ta upp striden mot de " stora drakarna ". Man kan bli skadad eller bli helt tillplattad . Det är också så att den som funderar på att ta striden förutsätter att h*n kan bli väldigt ensam . Man törs inte riskera det och avstår , " det går aaaaaaaaaaaaaaldriiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiig ". Har erfarenhet av det men också av att om man ställer sig upp och öppnar munnen får man flera nya vänner och kan t o m vinna respekt. edit : rättat stavfel
Redigerat av mamamaggan: 19-06-2010, 20:10
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:11
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
...och sedan skylla på politikerna, "-som inte gör som jag vill!" Hur många har provat på politiken? D.v.s. varit med i kommunfullmäktige e.dyl.?
Jag tror att det var Sven "Plex" Pettersson som beskrev en intervju med Thomas Wassberg, den buttre skidåkaren. "-Var det ett tungt före idag?" "-Prova själv, gubbjävel!"
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:15
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Bengalow @ 19-06-2010, 21:11)  ...och sedan skylla på politikerna, "-som inte gör som jag vill!" Hur många har provat på politiken? D.v.s. varit med i kommunfullmäktige e.dyl.?
Jag tror att det var Sven "Plex" Pettersson som beskrev en intervju med Thomas Wassberg, den buttre skidåkaren. "-Var det ett tungt före idag?" "-Prova själv, gubbjävel!" Jag har funderat på att ge mig in i lokalpolitiken, men vet inte om det är värt det. Oavsett vilka beslut en politiker fattar så kommer kritikerna skrika högst. Folk röstar inte på ett parti eller en person för att dom gillar det eller denne, utan för att det är det minst dåliga alternativet. Politikerföraktet är djupt, och otacksammare uppdrag är svårt att finna.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:18
|
Medlem
Antal inlägg: 2 933
Medlem nr: 13 452

|
CITAT (Bengalow @ 19-06-2010, 20:48)  Ja, du må ha vilka ideal du vill Solstorm, men demokrati handlar inte alls om enkla människor, eller deras framtoning. Det du kallar minoritetsförtryck är precis det som demokrati står för. "-Låt oss rösta, och se vem som är starkast. Var man och kvinna har 1 röst vardera!" Om du sedan vill politisera ämnet och vrida det till partipolitik, så har du satsat på fel häst, eller rättare sagt ämne.
Farbror Blå skrev också i ämnesvalet om diktaturer...Varför diskuterar man inte det? Jag vet inte varför, men det ligger oss ganska fjärran, eftersom vi inte upplevt det sedan kungamaktens avskaffande för snart 100 år sedan, och då menar jag den "verkliga" makten. Att vi, som Aquakul skrev, har lagt in nyare värderingar i ordet demokrati, förändrar inte meningen med ordet, eller styresformen.
Vaffan har Solveig Ternström med demokrati och diktaturer att göra?
Jag har en historia från början av 1990-talet, då borgarna tog över makten. En äldre dam skrev en insändare i SvD. "- Varför har jag också fått sänkt pension? Jag röstade ju på Moderaterna!" Det var hennes syn på vad som skulle gälla - men majoriteten bestämde ändå tvärtom, trots att dom fått hennes röst! Majoritetens förtryck? Fetmarkeringarna är mina Var har jag pratat om minoritetsförtryck? Vad har jag vridit till partipolitik? Solveig Ternström har väl i allra högsta grad med demokrati att göra då hon är en våra folkvalda politiker. Hon visade ryggrad när hon höll fast vid den politik hon själv gått till val på istället för att böja sig för partipiskan.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Solstorm @ 19-06-2010, 20:01)  Det är nog väldigt svårt att göra sin röst hörd. De som inte har "rätt" åsikter släpps inte fram. Jag vill framhålla en politiker som jag högaktar. Jag tycker inte om centerpartiets politik, om Maud Olofsson tycker jag  , och jag tycker att vi behöver kärnkraft men jösses som jag beundrar Solveig Ternström. Hon har varit ärlig mot sina väljare. Hon står för den politik hon har gått till val på och visar verkligen att hon har ryggrad när hon vägrar att låta sig styras av partitoppen. Det är väl så demokrati ska fungera. Solveig var en av två ledamöter i hela centergruppen som faktiskt stod upp för både partiets ideologi och för de ca50% av centerväljarna som faktiskt är mot kärnkraft. Maud o co svingade partipiskan och försökte kuva resten så att alla skulle rösta som partietablissemanget. Det är ju tveksamt om det stärker den representativa demokratin då det inte spelar någon roll vem du röstar på för alla tvingas tycka samma ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:26
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Bengalow @ 19-06-2010, 21:11)  ...och sedan skylla på politikerna, "-som inte gör som jag vill!" Hur många har provat på politiken? D.v.s. varit med i kommunfullmäktige e.dyl.?
Jag tror att det var Sven "Plex" Pettersson som beskrev en intervju med Thomas Wassberg, den buttre skidåkaren. "-Var det ett tungt före idag?" "-Prova själv, gubbjävel!" Jag trodde det var Ingemar Stenmark som på en reporters fråga varför det inte gick riktigt bra sa "Åk själv, gubbjävel!" gita
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:31
|
Medlem

|
Gita, ja, det kanske var så...jag tänkte bara på Wassbergs surmulenhet, när jag skrev det.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:47
|
Medlem
Antal inlägg: 523
Medlem nr: 29 572

|
Huvudinlägget var väl inte, tja, allt för inspirerande... I vilket fall som helst ska TS ha cred för att han åtminstone antydde vad som ska diskuteras i tråden, inte ofta man ser det här.
Jag har ingenting emot en tråd om politik, men ett förbud mot att prata politik/samhälle mm (eftersom det inkluderas i det mesta) i övriga trådar kommer bara leda till ännu mer begränsade och inskränkta diskussioner, och således försämra kvalitén ytterligare.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:48
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Att vara vald av andra för att föra deras talan är svårt. Jag står hellre bredvid och framför mina åsikter eftersom det tar mer när det gäller att påverka. Men man måste just stå upp och prata ur skägget annars händer det ingenting och ämnet måste ligga en varmt om hjärtat så man orkar skrika i motvind .
Är man värdig sin demokrati om man inte utnyttjar sina rättigheter ? T ex röstar ,oavsett om man röstar blankt för då har man iaf talat om vad man tycker .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Kritiserar man makthavarna bor man troligen i en demokrati. Hyllar man makthavarna bor man utan tvivel i en diktatur. Demokrati som styrelseform är inte perfekt, men det bästa vi har i dagsläget. Och Sverige har utan tvivel en väl fugnerande demokrati. Den bygger ju på att vi medborgare har tilltro till den. Och det har jag. Men skälla på våra politiker gör jag gärna, det ingår.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:57
|
Medlem

|
Solstorm: Var har du pratat om minoritetsförtryck, frågar du, alltså förtryck av minoriteter. Det är din röda tråd från och med ditt första inlägg - det är det jag har reagerat mot hela tiden, även om du kallar det majoritetsförtryck - alltså förtryck av majoriteten.
Enskilda människor i en omröstning betyder ingenting, om man inte lever i ett aktiebolagsrum. Där har man 1 röst/aktie - också ett slags demokrati - kapitalets.
Huggorm, gå med i politiken! Det ger erfarenhet...och man förstår hur demokrati fungerar, även om den är ganska så statisk i kungariket Sverige.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Jag tror att det var Sven "Plex" Pettersson som beskrev en intervju med Thomas Wassberg, den buttre skidåkaren. "-Var det ett tungt före idag?" "-Prova själv, gubbjävel!" Det är faktiskt mkt äldre än så : Artur Häggblad, 30-talets skidhjälte, och han som frågade var landshövdingen...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
19-06-2010, 21:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Jag tror att det var Sven "Plex" Pettersson som beskrev en intervju med Thomas Wassberg, den buttre skidåkaren. "-Var det ett tungt före idag?" "-Prova själv, gubbjävel!" jag har hört att plex sade till Stenmark -Hörru Ingemar, dett där gick ju inte så bra? -åk själv gubbjävel, svarade han då... annan möte sades följande -vilken tur du har Ingemar som vinner så ofta -ja o ju mer jag tränar dess då mera tur har jag!
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
19-06-2010, 21:07
|

Medlem

|
CITAT (Ralf @ 19-06-2010, 22:03)  jag har hört att plex sade till Stenmark -Hörru Ingemar, dett där gick ju inte så bra? -åk själv gubbjävel, svarade han då... annan möte sades följande -vilken tur du har Ingemar som vinner så ofta -ja o ju mer jag tränar dess då mera tur har jag! "Det går int å förklara för nån som int begrip" är den rätta repliken från Stenmark till Plex. "Åk själv gubbjävel" var Artur Häggblads replik...
--------------------
|
|
|
|
|
19-06-2010, 21:08
|
Medlem

|
Tack, Aquakul! Jag hörde det berättas av Sven "Plex" på TV för något år sedan, men kom inte ihåg vem han pratade om. Arthur Hägglad, ja det var också en "surgubbe" sägs det!!!
|
|
|
|
|
19-06-2010, 21:11
|

Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 19-06-2010, 22:08)  Tack, Aquakul! Jag hörde det berättas av Sven "Plex" på TV för något år sedan, men kom inte ihåg vem han pratade om. Arthur Hägglad, ja det var också en "surgubbe" sägs det!!! jo, han lär ha varit en otrevlig typ..
--------------------
|
|
|
|
|
19-06-2010, 21:21
|
Medlem

|
Som sagt, en härsken människa var han nog...citat från Wikipedia
"-Inte minst gjorde sig Häggblad känd för sin förmåga till slagkraftiga uttalanden. Till sin karaktär var Häggblad känd för att vara ganska snarstucken, och en gång vid en SM-tävling i Falun på 1930-talet lär landshövdingen Bernhard Eriksson ha ställt honom frågan om hur loppet varit, och då fått svaret: "Åk själv din gubbdjävel – så får du se hur det känns". Vissa källor hävdar att det inte var landshövdingen som Häggblad så burdust tilltalade, utan konung Gustav V. En annan gång i en radiointervju fick han frågan om han hade någon hälsning till lyssnarna, och svarade då: "Ja, skidlöpning är ett hundliv, jag önskar jag vore död. Hälsa till vem f-n som helst."
Men här spårade vi ur, eller hur? Leve demokratin!!
|
|
|
|
|
20-06-2010, 05:28
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (gnon49 @ 19-06-2010, 21:50)  Kritiserar man makthavarna bor man troligen i en demokrati. Hyllar man makthavarna bor man utan tvivel i en diktatur. Demokrati som styrelseform är inte perfekt, men det bästa vi har i dagsläget. Och Sverige har utan tvivel en väl fugnerande demokrati. Den bygger ju på att vi medborgare har tilltro till den. Och det har jag. Men skälla på våra politiker gör jag gärna, det ingår. Kan man inte hylla makthavarna om man bor i en demokrati? Det håller jag inte riktigt med om. Trots allt finns det en anledning till att makthavarna valts till sina poster, så nog finns det folk som är nöjda med deras arbete och vill hylla dom.
|
|
|
|
|
20-06-2010, 12:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
CITAT (Huggorm @ 20-06-2010, 06:28)  Kan man inte hylla makthavarna om man bor i en demokrati? Det håller jag inte riktigt med om. Trots allt finns det en anledning till att makthavarna valts till sina poster, så nog finns det folk som är nöjda med deras arbete och vill hylla dom. Huggorm .... kanske är jag aktuell i politiska depatter, men läste igenom tråden, en hel del som jag gillade, men ville inte kommentera pga. okunnighet och har inte intresse för det hållet. Det är fel av mig att inte sätta mig i något av politiken och olika riktningar, men jag har inte haft tillräckligt med intresse ....visst, en dummis är jag, men må så vara. Jag är trots allt imponerad av vad man åstadkomma och ger ..  till alla politiker depattörer, annars vore vi kanske under tyranni ....Rätta mig om jag har fel ...Fuchian
|
|
|
|
|
20-06-2010, 12:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 20-06-2010, 06:28)  Kan man inte hylla makthavarna om man bor i en demokrati? Det håller jag inte riktigt med om. Trots allt finns det en anledning till att makthavarna valts till sina poster, så nog finns det folk som är nöjda med deras arbete och vill hylla dom. Helt riktigt Huggorm, själv så beundrade jag Palme,Erlander,Sträng,. I nutid så är det margot wallström. Sedan så håller jag inte med er som tycker att det inte skall vara politik i trådarna här. Allt är ju politik allt ifrån var dagiset ligger och till vilka butiker som skall finnas i ett omr där folk bor. Många kommuner har medborgarmöten, där man tar upp allt ifrån placering av bankomater och förtätningar av bostadsomr mm, gå på dom möterna och ställ frågor, jag går själv väldigt ofta, så ofta att jag blir tilltalad med namn på möterna.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|