Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pris på planta på marknad?
          CillaM
          Inlägg 19-06-2010, 22:20
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (kerstin z5-6 @ 19-06-2010, 21:41) *
          Nej det är de inte... tyvärr..
          Det blir inte mer rätt för att man "tror " det.Som sagt de ger samma avkomma, men är de öppet pollinerade så är de det.
          Observera att jag inte talar om art-utan namnsorterVisst självklart ska man kunna prata för sina växter och veta vad de vill ha för förhållanden.
          Min erf är dock att de som inte kan så mkt vill se fa perenner i blom på bild.

Jag talade om arter, inte sorter Kerstin, kanske skulle vara tydligare på den saken. Jag säljer endast växter som är fröäkta på marknader, använder inte bilder på etiketterna för då skulle priset bli bra mycket dyrare på växten. Jag är trots allt ingen plantskola, även om många tror det när de kommer till växthusen. Att sälja för mig är att sälja något med ärlighet och kunskap till rätt person. Det är min erfarenhet av att sälja både i grossist- och detaljhandel. Jag är inte intresserad av att pracka på människor växter som ingen kunskap har.

Edit: felstavning

Redigerat av CillaM: 19-06-2010, 22:21

Citera
          Dilara
          Inlägg 20-06-2010, 15:15
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 590
          Medlem nr: 8 879

CITAT (kerstin z5-6 @ 19-06-2010, 21:41) *
          Nej det är de inte... tyvärr..
          Det blir inte mer rätt för att man "tror " det.Som sagt de ger samma avkomma, men är de öppet pollinerade så är de det.
          Observera att jag inte talar om art-utan namnsorterVisst självklart ska man kunna prata för sina växter och veta vad de vill ha för förhållanden.
          Min erf är dock att de som inte kan så mkt vill se fa perenner i blom på bild.

Det handlar inte bara om öppen pollinering. Det är genetiskt, och då spelar det ingen roll om t.ex. en rosa akleja pollinerar sig med en blå akleja, eller en rosa av akleja av samma sort... Avkommorna "innehåller" också sorter från tidigare generationer.
          Men...
          Vet man t.ex. att en röd akleja av X sort alltid ger en rosa avkomma, bara om den pollineras av en vit akleja av XX sort, det är då "öppen pollinering" ska undvikas, för då finns det risk att en blå akleja "från ingenstans" korsar sig med den röda aklejan av sorten X istället, och då blir inte avkomman vit som man ville. Det är sådana problem som kan uppstå när man köper en färg/sort fast det blir en annan färg/sort.

--------------------
          • I am the hibiscus witch! • Mälaren zon 2-3 •

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 20-06-2010, 17:41
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Fyller på Dilaras inlägg lite. Aklejor är nog normalt inget man skall tala om som den och den. Gul, eller guldaklejan är vad jag förstår väldigt asketisk. Dvs inte låter sig pollineras av annat än sorteget pollen. Eller också är färgkromosomen styrande.
          Skam att säga, men jag stal för snart 15 år sedan en frökapsel av en gul akleja. I fall in love, som man säger och jag "klickade" en kapsel. Däruti liggande frön är nu grunden till våra guldaklejor.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 20-06-2010, 18:48
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

angel_not.gif tror det är förlåtet nu .. de andra aklejorna är ju oförlåtligt promiskuösa

Redigerat av kerstin z5-6: 20-06-2010, 18:48

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-11-2025, 03:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon