|
Betalningsmoral |
|
|
|
24-06-2010, 22:56
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem sedan: 29-05-2005
Medlem nr: 5 891

|
Det straffar sig att vara glömsk Mitt liv är ganska stökigt så det händer att jag glömmer/slarvar bort räkningar men det brukar fixa sig - trevliga leverantörer, som den som har hand om avloppet. Jag har betalat noga genom alla år men sedan sambon blev sjuk har jag tappat greppet så det har hänt några gånger (två) nu att jag får ett litet brev där de frågar om jag glömt betala räkningen de skickade för ett tag sedan – senast var det fem månader efter, det är frikostigt men de vet att det är mänskligt att glömma, påminner de bara så kommer pengarna och självfallet får de sin dröjsmålsränta.
Men så har vi telia. Har både fast telefon, bredband och två mobiler genom dem och det förstnämnda har vi haft de senaste 37 åren, mobil sedan 86 men bredbandet bara i kanske tio år.
Tydligen hade jag glömt att betala en mobilräkning på ca. 300 kronor, för ett kvartal, den 31 maj. Det kom en påminnelse och det dröjde några dagar innan jag kom mig för att lägga in betalningen. Idag kom ett brev från inkasso, med ett påslag på flera hundra kronor. Med en dag hade betalningen och kravet från inkassoföretaget gått om varandra. Sak samma innan rättsliga åtgärder vidtogs så skulle man betala innan den 1:a juli, alltså en månad efter förfallodagen och nästan dubbelt så mycket som ursprungsräkningen var.
Är medveten om att betalningsmoralen är väldigt dålig numera men blev helt rosenrasande och det har jag berättat för telia, även det att jag kommer att säga upp det vi har gemensamt – numera finns det andra att anlita.
Kanske de andra aktörerna lika benägna att låta räkningar gå till inkasso, sak samma jag blev bara så enormt arg – hur skulle Du själv reagera?
|
|
|
|
|
25-06-2010, 00:09
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem sedan: 03-06-2008
Medlem nr: 16 563

|
Vi betalar alltid våra räkningar i tid !om alla skulle strunta i det så blir det ju inga inkomster och inget företag kan drivas utan inkomster,då går man i konkurs!men har man varit kund länge så kan man Tycker jag få lite tid på sig,bara man ringer och säger som det är .
|
|
|
|
|
25-06-2010, 00:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-06-2010, 23:56)  Det straffar sig att vara glömsk Mitt liv är ganska stökigt så det händer att jag glömmer/slarvar bort räkningar men det brukar fixa sig - trevliga leverantörer, som den som har hand om avloppet. Jag har betalat noga genom alla år men sedan sambon blev sjuk har jag tappat greppet så det har hänt några gånger (två) nu att jag får ett litet brev där de frågar om jag glömt betala räkningen de skickade för ett tag sedan – senast var det fem månader efter, det är frikostigt men de vet att det är mänskligt att glömma, påminner de bara så kommer pengarna och självfallet får de sin dröjsmålsränta.
Men så har vi telia. Har både fast telefon, bredband och två mobiler genom dem och det förstnämnda har vi haft de senaste 37 åren, mobil sedan 86 men bredbandet bara i kanske tio år.
Tydligen hade jag glömt att betala en mobilräkning på ca. 300 kronor, för ett kvartal, den 31 maj. Det kom en påminnelse och det dröjde några dagar innan jag kom mig för att lägga in betalningen. Idag kom ett brev från inkasso, med ett påslag på flera hundra kronor. Med en dag hade betalningen och kravet från inkassoföretaget gått om varandra. Sak samma innan rättsliga åtgärder vidtogs så skulle man betala innan den 1:a juli, alltså en månad efter förfallodagen och nästan dubbelt så mycket som ursprungsräkningen var.
Är medveten om att betalningsmoralen är väldigt dålig numera men blev helt rosenrasande och det har jag berättat för telia, även det att jag kommer att säga upp det vi har gemensamt – numera finns det andra att anlita.
Kanske de andra aktörerna lika benägna att låta räkningar gå till inkasso, sak samma jag blev bara så enormt arg – hur skulle Du själv reagera? Jag skulle reagera som som du. Det är inte lätt att ha koll på alla räkningar, ibland händer det att grannen får min post, jag heter andersen och brevbäraren har svårt att se om det står anderson eller andersen på breven.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
25-06-2010, 00:16
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem sedan: 03-06-2008
Medlem nr: 16 563

|
men all sin da !man har väl annsvar för sina egna räkningar inte kan man skylla på andra ?vi brukar få våra grannars post men det är väl bara att läsa på kuverten vad det står och lämna över dom till rätt ägare ! det behöver väl inte ta tre veckor för att förstå ?dom heter Hultberg och vi Westerberg ganska lätt att se skillnad!skullder det skaffa man sig själv.
|
|
|
|
|
25-06-2010, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem sedan: 04-08-2005
Medlem nr: 6 301

|
Äsch det är mänskligt att fela men dyrt. Tror det är vanligt att företagen skickar vidare till inkasso snabbt nu för tiden och då åker man på extrakostnader. Dom låter helt enkelt inkassoföretagen ta hand om räkningarna för att folk betalar för sent. Det är ju knappast Telias fel att man inte betalar i tid. Vet man om att man är sen med betalningen är det bästa att ringa och be om uppskov.
Själv har jag sagt upp den fasta telefonen och har bytt till kontantkort för mobilen. Tankar kortet gör jag på nätet, lätt som en plätt och jag slipper räkningarna.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
25-06-2010, 00:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 51

|
CITAT (Motti @ 25-06-2010, 01:16)  men all sin da !man har väl annsvar för sina egna räkningar inte kan man skylla på andra ?vi brukar få våra grannars post men det är väl bara att läsa på kuverten vad det står och lämna över dom till rätt ägare ! det behöver väl inte ta tre veckor för att förstå ?dom heter Hultberg och vi Westerberg ganska lätt att se skillnad!skullder det skaffa man sig själv. Fast det är nog inte alla grannar som gör så tror en del kastar posten! och inte är det lätt att veta när alla räkningar skall komma, det är ju inte så att alla kommer varje månad.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
25-06-2010, 06:19
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem sedan: 27-01-2007
Medlem nr: 9 009

|
Telia med flera kan skicka E-faktura direkt till nätbanken, så är det lätare att komma ihåg. Eller så kan man sätta sig på en gång när man fr räkningen och lägga in den i nätbanken. Vill man inte betala på en gång kan man fylla i att den skall betalas en viss dag så går det automatiskt.
|
|
|
|
|
25-06-2010, 08:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem sedan: 24-05-2004
Medlem nr: 3 702

|
....eller använda autogiro under perioder som är besvärliga i livet. Jag förstår varför du blev arg, Ingrid. Det hade jag också blivit!
Men jag förstår Telia också som har massor av kunder som dröjer med betalningen.
--------------------
|
|
|
|
|
25-06-2010, 08:36
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem sedan: 30-08-2006
Medlem nr: 8 513

|
Kanske autogiro skulle vara något för dig Ingrid.
|
|
|
|
|
25-06-2010, 08:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem sedan: 08-05-2005
Medlem nr: 5 714

|
I min värld ska räkningar betalas före sista betalningsdag…..om inte får jag stå mitt kast och snällt betala tilläggsavgifter. Jag vet när räkningarna ska komma och får jag ingen så ser jag det som mitt ansvar att kontrollera varför. Jag skulle bli vansinnig om företaget jag arbetar åt inte betalade sin räkning till mig i tid. Tänk om lönen inte skulle komma på utsatt datum  . En trädgårdstidning som jag tidigare prenumererat på har så pass kort tid mellan leverans och sista betalningsdatum att jag inte alltid kunde få iväg pengarna (ofta mindre än tio dagar) så lösningen där var att avsluta prenumerationen. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
25-06-2010, 09:54
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem sedan: 06-07-2009
Medlem nr: 24 643

|
Skaffa e-faktura så får du allt direkt i din internetbank.
--------------------
Villa i Göteborg (zon 2)
|
|
|
|
|
25-06-2010, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem sedan: 19-07-2008
Medlem nr: 17 660

|
Jag tror faktiskt inte betalningsmoralen är låg. Att missa en räkning har ju inte med betalningsmoral att göra. Men är man allmänt slarvig med att betala i tid så kostar det skjortan. Går det sen till inkasso är man verkligen ute på hal is. Men dom flesta av oss vill utan tvivel göra rätt för sig. Om ine så sover man bättre om natten.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
25-06-2010, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
Autogiro är absolut det bästa om man vet med sig att man är lite "slarvig", då behöver man inte ens få fakturan utan räkningen betalas ändå. Sedan finns det ju sådana där "engångsräkningar" också som man får hålla reda på själv och betala in manuellt. Företag, kommuner och myndigheter har överlag blivit mycket hårdare med sena och uteblivna betalningar nu än vad de var för några år sedan, kanske pga. att "slarvet" har ökat. Speciellt barnomsorgsavgifterna är något som många verkar "glömma", möjligtvis för att kommunerna i allmänhet har varit alltför snälla i sin attityd då de vet att det finns ensamstående föräldrar som sliter häcken av sig för att få det att gå ihop.
Jag har en stor pappersklämma på väggen där jag hänger upp allla mina räkningar, skriver sista betalningsdatum utanpå kuverten och markerar med "ag" för autogiro och "m" för manuell betalning. Vartefter räkningarna betalas gör jag ett stort kryss på kuverten och arkiverar dem, har ett sk. servicekonto hos min internetbank och dit avsätter jag pengar varje månad som skall täcka räkningarna, sedan jag införde detta system blir jag aldrig sen med några betalningar. Fördelen med internetbank är att man kan gå tillbaka (13 månader hos Swebank) och se vad som är betalt och vilka transaktioner som gjorts på kontot.
Redigerat av malcolm: 25-06-2010, 12:32
|
|
|
|
Meriona
|
25-06-2010, 15:27
|
Gäster

|
Allt går automatiskt i så stora bolag som Telia, det pytsas ut påminnelse och räntekrav per automatik(ofta via ett kreditbolag). Men likförbaskat är det tråkigt, särskilt när det som i Ingrids fall finns en mycket förståelig anledning, eller om man t.ex. råkat slå in fel OCR-nummer, då har man ju betalt men de kan inte placera det. När det handlar om anledningar pga att det är kaos vid anhörigs sjukdom eller tillochmed död så tycker man att det borde finnas en viss förståelse, och jag hade också blivit arg och ledsen om jag hade fått flera hundra kronor i straffavgift när man redan är under isen.  Hoppas att det blir bättre nu Ingrid, det är ni värda!
|
|
|
|
|
25-06-2010, 15:47
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem sedan: 11-11-2003
Medlem nr: 2 558

|
Håller med Meriona . Man hade ju hoppats att bolagen kunde vara lite flexibla när det händer saker som rubbar ens vardag. Har man varit kund i många år och skött sig så borde man kunna se lite mer till det.
Du har tydligen kontaktat Telia om det här men vem har du talat med ? Har du pratat med någon som har hand om fakturor ?
Vet av egen erfarenhet att det är väldigt beroende av vem man pratar med hur ärendet blir behandlat. Har fått felaktiga fakturor som man först krävde att vi skulle betala , var frågan och tusenlappar som Telia ville att vi skulle ligga ute med i ett kvartal .
Ringde till först kundtjänst , sedan de som har hand om fakturor och till slut begärde jag att få prata med en chef. Det fick jag och då löste sig allting på några sekunder.
Försök prata med dem igen och tala om precis hur du har det och hänvisa till att du är helkund och har varit så i många år.
I den sitsen du befinner dig är det inte så lätt att vara rationell och alltid tänka och göra rätt .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
25-06-2010, 15:52
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem sedan: 18-05-2010
Medlem nr: 30 311

|
Ringer man och berättar hur det är och varför så brukar till och med jättar som Telia ha en viss förståelse för det inträffade, det är aldrig kronofogden som ställer krav utan det är fordringsägarna som gör det via kronofogdemyndigheterna så kontaktar man aktuell fordringsägare så kan anmärkningen hos kf tas bort.
Jag hade själv en svår period i slutet av nittiotalet då jag helt plötsligt ställdes ensam med tre barn (4, 8 o. 11 år) så jag vet hur det kan vara, hela den trygga tillvaron rasar samman och det fanns tider då jag inte ens orkade öppna posten utan samlade allt i papperskassar. Önskar ingen det elände som detta innebar men som sagts tidigare så skickas krav och påminnelser ut per automatik men hör man bara av sig så kan mycket rättas till fast det är inte så lätt alla gånger det heller när man är under isen.
Redigerat av malcolm: 25-06-2010, 15:54
|
|
|
|
Meriona
|
25-06-2010, 15:59
|
Gäster

|
Ibland är det nog också så att man har oturen att hamna hos "fel" handläggare. Som jämförelse ringde jag häromdagen till Ikea för att en ganska ny batteriladdare lagt av. Jag vill skicka in den för byte eftersom vi har 8 mil till närmaste Ikea och sällan åker åt det hållet .Det gick inte på något sätt påstog killen, det var bara att åka till butiken punkt slut. Men i våras ringde jag om en tvålbehållare som gått sönder och vips så skickade de bara en ny, det var ungefär samma pris på prylarna. Det snorkiga var en kille och den hjälpsamma var en tjej, inte för att det har nåt med saken att göra. Men kanske är det samma sak på Telia, har du otur så hamnar du hos en bitch och har du tur så hamnar du hos nån som vill lösa saker på ett smidigt sätt.
|
|
|
|
|
27-06-2010, 18:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 197
Medlem sedan: 02-01-2005
Medlem nr: 4 816

|
Men det är ju inte telias fel att man inte betalar räkningen i tid, och jag tror inte det finns något företag (av denna storlek) som inte går till inkasso när räkningen inte är betald i tid. Jag har Telia och skulle nog aldrig byta, de har bra täckning för det mobila nätet.
--------------------
[reklam] Hej [/reklam]
|
|
|
|
netha
|
27-06-2010, 19:43
|
Gäster

|
CITAT (ingrid fuxwall @ 24-06-2010, 23:56)  Det straffar sig att vara glömsk Mitt liv är ganska stökigt så det händer att jag glömmer/slarvar bort räkningar men det brukar fixa sig - trevliga leverantörer, som den som har hand om avloppet. Jag har betalat noga genom alla år men sedan sambon blev sjuk har jag tappat greppet så det har hänt några gånger (två) nu att jag får ett litet brev där de frågar om jag glömt betala räkningen de skickade för ett tag sedan – senast var det fem månader efter, det är frikostigt men de vet att det är mänskligt att glömma, påminner de bara så kommer pengarna och självfallet får de sin dröjsmålsränta.
Men så har vi telia. Har både fast telefon, bredband och två mobiler genom dem och det förstnämnda har vi haft de senaste 37 åren, mobil sedan 86 men bredbandet bara i kanske tio år.
Tydligen hade jag glömt att betala en mobilräkning på ca. 300 kronor, för ett kvartal, den 31 maj. Det kom en påminnelse och det dröjde några dagar innan jag kom mig för att lägga in betalningen. Idag kom ett brev från inkasso, med ett påslag på flera hundra kronor. Med en dag hade betalningen och kravet från inkassoföretaget gått om varandra. Sak samma innan rättsliga åtgärder vidtogs så skulle man betala innan den 1:a juli, alltså en månad efter förfallodagen och nästan dubbelt så mycket som ursprungsräkningen var.
Är medveten om att betalningsmoralen är väldigt dålig numera men blev helt rosenrasande och det har jag berättat för telia, även det att jag kommer att säga upp det vi har gemensamt – numera finns det andra att anlita.
Kanske de andra aktörerna lika benägna att låta räkningar gå till inkasso, sak samma jag blev bara så enormt arg – hur skulle Du själv reagera? Tror att jag skulle reagerat som du Ingrid. Även om jag förstod att det var jag som felat så tycker jag att det någonstans måste finnas lite medmänsklighet med trogen kund som tidigare skött sina betalningar. Men som det nu är så tycks samhället mer o mer gå till "känslokallt" För ett par år sedan, under en jobbig period... begick jag flera fel ang betalningar. Landstingets räkning betalade jag till helt fel ställe ... det hade gått till inkasso, men efter samtal med ansvarig så drogs inkasssokravet tillbaka och jag slapp avgifter. Flera andra räkningar hamnade på efterkälken men allt fixades efter samtal och förklaring av situation. Hyran hade jag betalat dubbelt ... där kontaktade ekonomiavd hos hyresvärd och undrade om jag ville ha in "dubblan" på kontot eller om den skulle gå till nästa månads hyra. Det kallar jag medmänsklighet. Att man bryr sig.  Numera skriver jag in alla räkningar direkt jag får dem (på internetbanken) ... då dras de dag innan förfallodatum jag angett.
|
|
|
|
|
27-06-2010, 20:13
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem sedan: 18-01-2009
Medlem nr: 20 608

|
Det finns alla varianter av denna glömska... Om man gör det en gång i sitt liv så blir man så arg, ledsen och förbannad - både på sig själv och företaget som inte kan hjälpa en lite. Sätter man det i system, ja då får man helt enkelt skylla sig själv. I Sverige har vi en VÄÄÄÄÄÄÄÄLDIGT hög betalningsmoral (har jobbat nästan 20 år med på export).
Jag kände att jag hade papper här och där, var tog det där papperet vägen? Men oj, denna faktura skulle ha betalats igår...? Jag skaffade mig då en mapp med olika flikar där jag har en speciell flik för fakturor som ska betalas. När de kommer med posten så stoppar jag in dem där. Oftast så betalas ju allt kring månadsslutet så detta har fungerat bra för mig. Fliken under är för betalda fakturor, när det börjar bli tjockt där så flyttar jag över dem till högen för fakturor som ska sorteras in/arkiveras (någongång) men jag har i alla fall alla på ett ställe (eller ok, fyra ställen - en obetalda, en nyligen betalda och sedan de något äldre, därefter de riktigt gamla). Sedan har jag en flik för sådant som ska tas hand om av olika slag (ska jag kolla nytt elavtal osv), en annan för sådant som ska sorteras in (allt möjligt som PPM, lönespecar...) osv. När det blir fullt och knögligt i mappen så arkiveras det i pärmar.
Denna mapp ligger nästan jämt på köksbordet eftersom det där jag sitter med datorn, den tar inte mycket plats så jag behöver sällan flytta den (om det inte kommer folk osv).
Kanske det kan hjälpa dig?
Redigerat av Peztis: 27-06-2010, 20:17
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|