Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Betalningsmoral
          netaave
          Inlägg 28-06-2010, 10:17
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (malcolm @ 25-06-2010, 16:52) *
          Ringer man och berättar hur det är och varför så brukar till och med jättar som Telia ha en viss förståelse för det inträffade, det är aldrig kronofogden som ställer krav utan det är fordringsägarna som gör det via kronofogdemyndigheterna så kontaktar man aktuell fordringsägare så kan anmärkningen hos kf tas bort.

Jag hade själv en svår period i slutet av nittiotalet då jag helt plötsligt ställdes ensam med tre barn (4, 8 o. 11 år) så jag vet hur det kan vara, hela den trygga tillvaron rasar samman och det fanns tider då jag inte ens orkade öppna posten utan samlade allt i papperskassar. Önskar ingen det elände som detta innebar men som sagts tidigare så skickas krav och påminnelser ut per automatik men hör man bara av sig så kan mycket rättas till fast det är inte så lätt alla gånger det heller när man är under isen.

Det där kan jag skriva under på också, vi orkade bara inte med sånna trivialiteter som räkningar när vi inte ens visste om E skulle överleva sin hjärntumör, posten slängdes i högar de få gånger man vågade lämna sjh och åka hem en stund.
          Tyvärr tas ingen hänsyn till sånt och vi fick vackert betala i flera år sen.
          Men jag upplevde både inkassobolagen och kronofogden som ganska humana ändå. Vi fick all hjälp vi behövde och lite till för att det skulle underlätta så mkt som möjligt sen och idag är vi fria från allt det.

Jag har full förståelse för att man inte prioriterar räkningar i vissa situationer, det är lätt hänt och den hopplöshet man kände när pengarna aldrig räckte sen då vi levde på existensminimum, det är inget jag önskar min värst ovän ens.

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 28-06-2010, 21:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Klandrar ingen annan än mig själv. Vet att man ska hålla reda på räkningar och ha i fingrarna när de ska betalas och självfallet har jag relativt bra kontroll över de större räkningarna men en liten mobilräkning faller gärna bort.

Sak samma men nu ska jag leta reda på någon annan som kan leverera samma sak till mig, fick bara nog av telia.

Har inget emot autogiro på fasta räkningar men inte på sådana räkningar som varierar, min åsikt

Citera
          Peztis
          Inlägg 28-06-2010, 21:21
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (ingrid fuxwall @ 28-06-2010, 22:08) *
          Klandrar ingen annan än mig själv. Vet att man ska hålla reda på räkningar och ha i fingrarna när de ska betalas och självfallet har jag relativt bra kontroll över de större räkningarna men en liten mobilräkning faller gärna bort.

Sak samma men nu ska jag leta reda på någon annan som kan leverera samma sak till mig, fick bara nog av telia.

Har inget emot autogiro på fasta räkningar men inte på sådana räkningar som varierar, min åsikt

Jag håller helt med dig! Hade också bytt och gillar inte autogiro så vidare värst.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Motti
          Inlägg 28-06-2010, 22:44
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Visst kan man hamna i en "taskig situation"absolut !tex vid en skillsmässa osv,man tror inte man kan göra något alls åt ekonomin,men man kan som sakt ringa upp tex fodringsägare kreditkortsbolag och be dom om recpit,många tror inte att det går att göra så men det gör det ju ,om man set tex "Lyxfällan"så går det faktiskt att rensa upp i sina räkenskaper:)dom vill ju gärna ha sina pengar även om det tar lite längre tid.Men det finns nog situationer när människor mår så dåligt att de inte orkar ta itu med det crying.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 28-06-2010, 22:50
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Motti @ 28-06-2010, 23:44) *
          Visst kan man hamna i en "taskig situation"absolut !tex vid en skillsmässa osv,man tror inte man kan göra något alls åt ekonomin,men man kan som sakt ringa upp tex fodringsägare kreditkortsbolag och be dom om recpit,många tror inte att det går att göra så men det gör det ju ,om man set tex "Lyxfällan"så går det faktiskt att rensa upp i sina räkenskaper:)dom vill ju gärna ha sina pengar även om det tar lite längre tid.Men det finns nog situationer när människor mår så dåligt att de inte orkar ta itu med det crying.gif

Lyxfällan överensstämmer dåligt med verkligheten, hur många har möjlighet till den hjälpen??

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 28-06-2010, 23:18
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Bara dom som söker dit och får hjälp !men o andra sidan så får ju andra veta att det går att fixa om man ringer till fodringsägarna för jag tror många tittar på det programet. faktiskt Det går absolut att sanera sin ekonomi om man vill och är bered att jobba på det.Att handla för pengar man inte har tillgång till det kan man ju inte för någon får ju betala i sista ändan och det är ju inte rätt att andra får betala för dom som inte kan ha kontroll över sin ekonomi.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-06-2010, 06:22
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag är "präktig" och betalar nästan alltid mina räkningar i god tid. Men ibland händer det att det blir sent, särskilt på sommaren Men de flesta leverantörer brukar vara hyggliga. Tuffast är CSN och de som levererar telekom och el.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 29-06-2010, 07:49
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Vårat elbolag skickade till inkasso efter 5!!! dagar. Kostade 310 kr extra per räkning ( hemma +sommarstuga ) för att jag glömde betala i tid. Får man verkligen skicka till inkasso efter så kort tid ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Chamomille
          Inlägg 29-06-2010, 07:55
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Betalar man in 1 dag för sent till Transportstyrelsen så får man böter på 100 kr. sleeping.gif

Edit: Va dom måste håva in pengar...

Redigerat av Chamomille: 29-06-2010, 07:56

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-06-2010, 07:57
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Chamomille @ 29-06-2010, 08:55) *
          Betalar man in 1 dag för sent till Transportstyrelsen så får man böter på 100 kr. sleeping.gif

Biltullen 500 kr!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 29-06-2010, 07:59
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Ralf @ 29-06-2010, 08:57) *
          Biltullen 500 kr!

Ja just det! Hur i h-vete kan dom ta så mycket betalt!? Har råkat ut för det också... blush.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-06-2010, 08:54
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

STATEN är värst...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-06-2010, 09:04
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Chamomille @ 29-06-2010, 08:59) *
          Ja just det! Hur i h-vete kan dom ta så mycket betalt!? Har råkat ut för det också... blush.gif

Riksdagen har bestämt det, det ingår i lagen om biltullar... eller vad den nu heter...
          Dessa biltullar som dom borgliga gick till val med att dom skulle avskaffa.....

Men det sämsta idag är att många skickar felaktiga räkningar och folk betalar dem för att slippa besvär. Jag tokvägrar o lägger inte ner särskilt mkt energi på det. Ett krav skickades kronofogden. På delgivningskvitto skrev jag endast "jag bestrider dettta krav", o så såg jag fram emot att träffa dem i tingsrätten. Fick höra nu att företagen oerhört sällan går dit för att det skulle bli för dyrt för dem. Allt bygger bara på hot o vår rädsla för att få en prick i nåt register, vilket man inte får bara för att ett krav skickas vidare.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-06-2010, 19:50
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Vad är problemet... betalar man inte i tid så får man påminnelseavgift och i förlängningen hamnar man hos kronofogden vilket hänger kvar i tre år. "Råkade" ut för det för ett antal år sedan pga. en obetald P-bot, inga stora pengar (300 kr) men beloppet växte och jag har ingen annan att skylla på än mig själv

Tiden med betalnigsanmärkning var hemsk, var mer eller mindre omyndigförklarad i tre år och kunde inte ens hyra en videofilm och därför är jag ytterst noga att betala mina räkningar i tid numera hur jag än mår.

Redigerat av malcolm: 29-06-2010, 19:53

Citera
          gnon49
          Inlägg 29-06-2010, 20:31
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Själv försöker jag alltid att få mina räkningar månadsvis om det går. El,telefon,försäkringar mm. Då har jag en jämn kostnad varje månad. Passa mig eftersom jag är något av en rutinmänniska, och framför allt passar det min ekonomi eftersom jag inte har så stora marginaler som sjukpensionär. Att det sedan kommer oförutsedda utgifter, t.ex bilreparationer kan man ju inte göra mycket åt. Det är bara att gilla läget som någon sa.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-06-2010, 20:32
          Länk hit: #36

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Hur är det om man har pantbrev på en fastighet, kan man få lån med det som säkerhet då även om man har betalningsanmärkning?

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-06-2010, 09:28
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

angry.gif Enda gången som jag har betalat in för sent och fått böter var till vägverket för några år sen. Jag bor på landet och lägger posten i min brevlåda, så tar lantbrevbäraren den med sig. Men eftersom postbilen vänder hos mig och inte kommer hit varje dag utan bara när det är post till mig, gick jag för säkerhets skull 2km till närmsta brevlåda och la brevet där, jag var lite sent ute och ville vara säker på att räkningarna kom iväg i tid. Senare upptäcktes att posten inte tömde den lådan varje dag, bara ibland när andan föll på tydligen. Antagligen är den alltid tom, den står ju mitt ute i ingenstans och inte en kotte postar sina brev där. Jag anser fortfarande att posten är skyldig mig 100:-, jag försökte klaga och pratade med någon konsumentskyddssnubbe som bara skrattade ut mig, så jag kom ingenvart. ranting.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-06-2010, 21:04
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (malcolm @ 29-06-2010, 20:50) *
          Vad är problemet... betalar man inte i tid så får man påminnelseavgift och i förlängningen hamnar man hos kronofogden vilket hänger kvar i tre år. "Råkade" ut för det för ett antal år sedan pga. en obetald P-bot, inga stora pengar (300 kr) men beloppet växte och jag har ingen annan att skylla på än mig själv

Tiden med betalnigsanmärkning var hemsk, var mer eller mindre omyndigförklarad i tre år och kunde inte ens hyra en videofilm och därför är jag ytterst noga att betala mina räkningar i tid numera hur jag än mår.

Är väll inget problem i egentligen var väll bara lite gnäll från mig.

Var mest en förundran att det gick så fort numera - förr var det tre påminnelser som gällde men transportstyrelsen har ju sin förhöjda avgift efter en dag.

Det du skiver att att du är vädigt noga med att betala din räkningar oavsett hur du mår - så resonerar man om man lever ett normalt liv, mår man dåligt fungerar inte livet så - oavsett ekonomin,

Citera
          Chamomille
          Inlägg 30-06-2010, 21:25
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-06-2010, 10:28) *
          angry.gif Enda gången som jag har betalat in för sent och fått böter var till vägverket för några år sen. Jag bor på landet och lägger posten i min brevlåda, så tar lantbrevbäraren den med sig. Men eftersom postbilen vänder hos mig och inte kommer hit varje dag utan bara när det är post till mig, gick jag för säkerhets skull 2km till närmsta brevlåda och la brevet där, jag var lite sent ute och ville vara säker på att räkningarna kom iväg i tid. Senare upptäcktes att posten inte tömde den lådan varje dag, bara ibland när andan föll på tydligen. Antagligen är den alltid tom, den står ju mitt ute i ingenstans och inte en kotte postar sina brev där. Jag anser fortfarande att posten är skyldig mig 100:-, jag försökte klaga och pratade med någon konsumentskyddssnubbe som bara skrattade ut mig, så jag kom ingenvart. ranting.gif

Jag tycker att det är lite fjantigt. Vad kostar det inte dom att skicka en påminnelse t.ex? Visst får jag skylla mig själv om jag är sen med en betalning. Men alltså 100 kr för en dag eller 500 om jag inte betalar biltullen. sleeping.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 01-07-2010, 20:59
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Chamomille @ 30-06-2010, 22:25) *
          Jag tycker att det är lite fjantigt. Vad kostar det inte dom att skicka en påminnelse t.ex? Visst får jag skylla mig själv om jag är sen med en betalning. Men alltså 100 kr för en dag eller 500 om jag inte betalar biltullen. sleeping.gif

Vad är det som är fjantigt?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 03:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon