| |
Stamma upp träd, när gör man det? |
|
|
|
|
22-01-2004, 22:06
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
Har med intresse läst denna tråden eftersom jag också funderar på en liten lund. Vill ha stammarna så höga att man kan gå rak och sedan en lagom krona därovanför. Alltså inga träd som växter "upp i himlen". Även jag har funderat på häggmispel. Det finns ju några olika sorter, växer någon av dem snabbare än de andra? Jag har även möjlighet att gräva upp några hasselplantor som är c:a 1-1,5 m höga. Kan man stamma upp dem eller kommer de att skjuta alltför många skott från marken och därför alltid att förbli buskar? Växer de snabbare eller långsammare än häggmispel. Jag hoppas på några kloka synpunkter från några av alla kloka och erfarna odlare här.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2004, 09:16
|
Medlem
Antal inlägg: 24
Medlem nr: 2 711

|
Hej Lena! vad kul att du också har samma idéer, krav och önskemål som jag. Vad gäller mispeln har jag lite funderingar. Jag har två AMelanchier leavis E Bäcklösa, som inte växt speciellt mycket sedan de planterades för tre år sedan. I våras satte jag en AMelanchier Lamarckii (ingen E-planta) som har växt på rejält, mellan ca 50 cm. Läste någonstans att lamarckii var bra lämpade till lundar. Vet inte skillnaden mellan den som är E-planta och den som inte är det, särskillt med tanke på hur snabbt de växer. Hälsningar Jenny
|
|
|
|
|
|
|
|
23-01-2004, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 261
Medlem nr: 231

|
Jag tycker att Amelanchier laevis har det snyggaste habituset (den snyggaste växtformen) så den är synd att stamma upp. Amelanchier lamarckii brukar få lite krokiga stammar mon man stammar upp den och inte binder den till ett stöd - vissa tycker det är charmigt, andra vill ha raka stammar, då är Amelanchier spicata bättre då den helt naturligt får raka sammar. Har dock inte hört om någon som har stammat upp A. spicata, men det borde ju gå lika bra som de andra.
Hade en fundering på att stamma upp en cornus sangiunea 'Winterflame' och sen hamla den så man bara får den läckra gul-röd-orange kvasten i toppen. Nån som har provat?
Ang E-plantor så är de svenskodlade med utvalda sorter för svenskt klimat - vissa E-sorter är härdigare och t.ex. enhetligare än den rena arten - t.ex. så skulle jag inte välja nånting annat än Pterocarya fraxinifolia E, (2 zoner härdigare) medan skillnaden på just Amelanchier är mycket liten och där kan man spara pengat på att inte välja E-planta. Amelanchier är ett friskt och härdigt släkte, så det behövs inte just några utvalda E-plantor.
Hälsninigar Lars
|
|
|
|
|
|
|
|
24-01-2004, 01:15
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Hannele - fint träd du format! Ser mer ut som äpple än plommon i formen.
Lena - Vanlig hassel går att stamma upp, men de bli rätt höga, 7-12 m, om man inte samtidigt beskär dem i toppen. Blir mer som bonsaier, dvs starkt beskärningskrävande träd.
Jenny - plommon brukar blir ca 3-4 meter höga. Lätta att stamma upp, växer medelsnabbt. I vind kan fruktsättning utebli (bin m fl gillar inte att pollinera i vind). Mindre vindkänsliga är slån, som också får tunnare stammar. Jag har satt in en bild här någonstans på några jag stammat upp. Snabbväxande, blir ej högre än 3 meter. Blommar på helt bar kvist tidigt och ymnigt, ger blåsvarta bär. Häggmispel har jag inte stammat upp, men hört andra som lyckats med. Gissar att slån tål vind bättre än mispel.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2004, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
CITAT (Cilla @ 24-01-2004, 01:15) Lena - Vanlig hassel går att stamma upp, men de bli rätt höga, 7-12 m, om man inte samtidigt beskär dem i toppen. Blir mer som bonsaier, dvs starkt beskärningskrävande träd. Hm, hassel låter inte som en helt bra idé.  Om man beskär i toppen, skjuter de då nya skott från roten eller grenar de sig uppe vid beskärningsstället? (Jag har trots allt inte helt gett upp tanken på hassel)  Vilken växer snabbast av hassel och häggmispel? Oj, vad jag känner mig frågvis!
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2004, 22:04
|
Medlem
Medlem nr: 2 513

|
hannele,
ang bilden på uppstammade plommonträd i en den skånska trädgården, du råkar inte veta hur gamla träden på bilden är? Stammarna är så underbart grova, ngt annat tips på vägen, om man vill uppnå ngt liknande,när jag nu fick den där drömbilden på hjärnan...mvh marjukka
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2004, 22:00
|
Medlem

|
CITAT (marjukka @ 25-01-2004, 22:04) hannele,
ang bilden på uppstammade plommonträd i en den skånska trädgården, du råkar inte veta hur gamla träden på bilden är? Stammarna är så underbart grova, ngt annat tips på vägen, om man vill uppnå ngt liknande,när jag nu fick den där drömbilden på hjärnan...mvh marjukka Hej! Angående bilden som Hannele skickade så har jag lite info: Bilden är tagen hos Inegmo och Per Gylling i Glumslöv (som ligger strax söder om Helsingborg). I nr 7/2003 i tidningen Hem ljuva hem - Trädgård finns ett reportage om deras trädgård. Där är träden med på bild. Familjen brukar öppna sin trädgård på Trädgårdsrundan i NV SKåne - den kommer att äga rum den 4-6 juni i år. Hälsn. Jenny
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2004, 20:37
|

Medlem

|
CITAT (Lena N @ 25-01-2004, 16:18) Hm, hassel låter inte som en helt bra idé.  Om man beskär i toppen, skjuter de då nya skott från roten eller grenar de sig uppe vid beskärningsstället? (Jag har trots allt inte helt gett upp tanken på hassel)  Vilken växer snabbast av hassel och häggmispel? Här får jag gissa lite: Hur hassel reagerar på toppbeskärning beror på hur mycket man gör det. Tror inte att hassel kvastar sig vid beskärning men ska inte svära på det. Kanske kan man beskära i ettårsveden och få förgrening elelr beskära hassel som häckbuskage. Normalt är vanliga hasseln inte ett träd man beskär eller formar. Här röjs hassel ned till marken lite då och då och de kommer med nya rotskott medan avskurna delar dör. Hassel borde växa snabbare än häggmispel men största skillnaden är att häggmispeln inte blir trädlika som hasseln.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2004, 09:24
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (JP - zon 1 @ 27-01-2004, 22:00) Angående bilden som Hannele skickade så har jag lite info: Bilden är tagen hos Inegmo och Per Gylling i Glumslöv (som ligger strax söder om Helsingborg). I nr 7/2003 i tidningen Hem ljuva hem - Trädgård finns ett reportage om deras trädgård. Där är träden med på bild.
Familjen brukar öppna sin trädgård på Trädgårdsrundan i NV SKåne - den kommer att äga rum den 4-6 juni i år. Hälsn. Jenny Ja, vi var där förra sommaren, otrolig trädgård! Jag tog många många bilder där. Vi ska till Skåne igen, 3:e året i rad, hela programmet: http://www.tradgardsrundan.nu/om.htm
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2004, 21:36
|
Medlem

|
Hej Hannele! Är det några trädgårdar som ni besöker varje gång eller blir det nya varje gång? Hälsn. Jenny
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2004, 18:04
|

Medlem

|
CITAT (marjukka @ 25-01-2004, 22:04) hannele,
ang bilden på uppstammade plommonträd i en den skånska trädgården, du råkar inte veta hur gamla träden på bilden är? Stammarna är så underbart grova, ngt annat tips på vägen, om man vill uppnå ngt liknande,när jag nu fick den där drömbilden på hjärnan...mvh marjukka Jag gissar vilt på ca tio år. Familjen som hade trädgården, hade inte bott där så många år, dom kanske har snyggat gamla träd? Mitt plommonträd här är under tio år: Jag har gjort precis tvärtom; kapat ner hela kronan på mitt plommonträd...
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2004, 18:10
|

Medlem

|
CITAT (JP - zon 1 @ 29-01-2004, 21:36) Hej Hannele! Är det några trädgårdar som ni besöker varje gång eller blir det nya varje gång? Hälsn. Jenny Jenny, vissa trädgårdar besöker vi om och om igen, för det kan vara roligt att se, vad som har hänt. Och jag ska köpa en ny kompis till min dam hos Yvonne Larsson. Men vi väljer några nya varje år. Vi kör hårt tempo; min kompis ritar ett tufft logistikschema med ca 6 trädgårdar per dag! Här hittar du årets trädgårdar den 4-6 juni: http://www.tradgardsrundan.nu/om.htm
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2004, 18:13
|

Medlem
Antal inlägg: 723
Medlem nr: 1 235

|
CITAT (Cilla @ 28-01-2004, 20:37) CITAT (Lena N @ 25-01-2004, 16:18) Hm, hassel låter inte som en helt bra idé. ;) Om man beskär i toppen, skjuter de då nya skott från roten eller grenar de sig uppe vid beskärningsstället? (Jag har trots allt inte helt gett upp tanken på hassel) -_- Vilken växer snabbast av hassel och häggmispel? Här får jag gissa lite: Hur hassel reagerar på toppbeskärning beror på hur mycket man gör det. Tror inte att hassel kvastar sig vid beskärning men ska inte svära på det. Kanske kan man beskära i ettårsveden och få förgrening elelr beskära hassel som häckbuskage. Normalt är vanliga hasseln inte ett träd man beskär eller formar. Här röjs hassel ned till marken lite då och då och de kommer med nya rotskott medan avskurna delar dör. Jag skulle gissa att man får hålla efter hasseln "från topp till tå" men den skjuter knappast så våldsamt att det är något större jobb. Även obeskuren verkar hassel kunna bryta skott lite varstans - jag har en gammal hassel (gissningsvis flera årtionden) som fortfarande skickar upp ett och annat nytt skott ända nerifrån marken. Och jag kan hitta nya sidoskott på mycket gamla, obeskurna grenar.
--------------------
Hälsningar Ingo, zon III
|
|
|
|
|
|
|
|
03-02-2004, 21:39
|

Medlem

|
Hej Ingo, Tittade till på några kapade hasselsnår i närheten, och de har reagerat ungefär som du beskriver att dina gjort. Ser ut som att de har adventivknoppar ungefär som syrén, dvs att grenar skjuts ut från gömda knoppar på grenarna. Inte särskilt vackert, men bra för överlevnaden! Skott från marken skjuter de ju också. Kanske ska man tänka med beskärning av hassel ungefär som man gör med syrén! (=Man behöver inte tänka så mycket alls utöver att beskära i rätt årstid.)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
yingko
|
04-11-2025, 09:31
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|