Jag fick idag ta över ett träd med körsbär en polare haft några år på balkongen. Han säger att det heter 'Japansk minikörsbär'. Hittar inget om det på nätet, men var egentligen ngt annat jag skulle fråga efter. Jag tror det är dött. Under hela tiden han haft den har den vart fin med mycket blad & frukt. Han var orolig att vintern skulle ta död på den i år då den var tuff men när den i maj började få knoppar/blad så blev han glad. Sista veckan har dock dessa knoppar bara torkat & blivit bruna. De slog aldrig ut. Så hela trädet är kalt nu i snart juli månad. Känns inte riktigt bra. Borde ju trivas som bäst nu med blommor & frukt tycker jag. Jag har inte slängt det än men det känns torrt & inte ngt liv i. Vad kan ha hänt? Det första jag tänkte var att vintern tog död på den men att det kanske var lite lite liv kvar i några grenar som orkade klämma fram början till knoppar men sedan dog den helt. Kan det vara så el kan det vara så att den lever?
Min andra fråga är om ett bigaråträd mina föräldrar satte i fjol på sommarstället. Lever gör det men såg en massa djur i det. En massa nyckelåigor vilket kanske inte är farligt. Dock var där små svarta djur & lite större svarta djur. Antar båda är bladlöss. Hur ska jag hjälpa dem att bli av med dessa?
|