CITAT (Anki på Öland @ 29-06-2010, 21:08)

SLO, en förkortning av symmetrisk lupoid onychodystrofi.
Tack Anki för namnet då kunde jag sökta på "symmetrisk lupoid onychodystrofi" och hitta
detta Det är en studie på Riesenschnauzer det är specielt svarta hanar som drabbats. Shaggy är svart hane och till hälften Dvärgschnauzer
Där kan man som tur va inte läsa att utgången har varit illa, vi får se vad som händer... jag har rakat tassarna på honom i förebyggande, för det har ju inte varit lätt att raka runt klon då pulpan är blottad.
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-06-2010, 23:06)

NÄMEN!!!!

Igen??? -Stackars Shaggy!!!
Med Tetracykliner menas ett "brett" antibiotika som tar
både gramnegativa och grampositiva bakterier.
Pentoxifyllin verkar vara ett verksamt ämne som bla finns i ett läkemedel som heter Trental. Pentoxifyllin gör att blodcirkulationen ökar. (kärlvidgande?)
Niacinamid tror jag är en slags B3-vitamin. Hjälper cellernas ämnesomsättning men används även vid vissa tillstånd mot depressioner, då med jättehöga doser.
Jag hittade även den här, så gott som identisk behandling fast på hästar som är allergiska eller hyperkänsliga mot olika insektsbett, främst "svedknott".
Intressant läsning!
http://www.drbaddaky.com/sv/artikler/insek...tch_sommareksemKan Shaggy också ha blivit biten av någon insekt som har orsakat allergisk reaktion i hans tå, så att klon sedan kan ha lossnat?????
SLO har jag aldrig hört talas om, vet inte vad det står för heller.
Fy vad tragiskt för den som Anki berättade om...
Hoppas det ordnar sig, Mari.

Tack Sussie för ditt svar

Men det verkar nog som det är genetiskt, men insektsbet ska man kanske inte utesluta. Vi får börja med att ta prover till SLO.
När han tappade klon första gången var det på baktassen då kunde han gå... efter en liten stund-
Nu när det är fram tassen vägrar han

han är väll "svagare" i framtassarna så det är jobbigare att gå.
Nu tror jag att det är bandaget som gör att han inte stödjer på benet, så om ett par dagar kan vi ta våra härliga promenader.

Tack allihop för er hjälp, jag har hittat mycket bra läsbara sidor.
Här är två sidor med mycket bra läsning om fler vill läsa...
Här var en studieHon blev drabbad självsom hade gjort studien.
Redigerat av blomkronan: 30-06-2010, 08:01