Just nu sitter min fru hos veterinären med vår dvärgpudel, Ouzo. Vi var ute och promenerade, nickade till ett par som stod på trottoaren, och var väl 50 m förbi dom. Anita vänder sig om, för dom började skrika, och ser en stor Amstaff komma i full galopp längs gatan. Jag hann att kasta undan Ouzo i sin sele, så att besten missade. I nästa ögonblick vänder den, och anfaller igen. Jag fick klämt den mot ett trästaket, men den kom loss, och attackerade vår hund, som blev biten i magen.
Det är ju så, att man struntar egentligen i problem, som andra har, tills man drabbas själv. Nu har Danmark infört förbud mot innehav av kamphundar, Amstaff, Ovcharka m.fl. Norge har det sedan länge medan Sverige väntar. Man skulle mista många medlemmar i SKK, och det vill man väl inte - eller också har ordföranden, som är väldigt dryg att höra på - en egen kamphund .
Förbjud innehav av kamphundar i Sverige! Människor som skaffar sådana hundar, har inte hundvett. Dom kan lika bra skaffa en pudel, men då får dom ju "ingen respekt".
|