| |
|
  |
En helt vanlig start på semestern, - trodde jag ja! Orolig och ledsen! |
|
|
|
|
01-08-2010, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Tack för alla kramar och all medkänsla..... Idag var jag och hälsade på mamma på sjukhuset.. Det var "sådär" lite svammel om hur jobbigt alla har det som jobbar som hon gör.... Med affär.... (lindrigt sagt på 50-talet) och sedan helt klar och med.... OK, får väl ha tålamod..... .... ..... Blev störd av en "detalj" dock....: hon låg längst ut på sängkanten, nästan på väg i golvet... och när jag påpekade detta fick jag till svar att antingen måste hon godkänna att få grindarna upplyfta eller så måste läkaren skriva en ordination på detta..... Jag drog med mig sköterskan in och frågade mamma "vill du ha grindarna uppe!" -Jatack sa hon - som till allting just nu,..... OK, lättad hemma just nu!!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2010, 21:11
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 01-08-2010, 22:08)  Tack för alla kramar och all medkänsla..... Idag var jag och hälsade på mamma på sjukhuset.. Det var "sådär" lite svammel om hur jobbigt alla har det som jobbar som hon gör.... Med affär.... (lindrigt sagt på 50-talet) och sedan helt klar och med.... OK, får väl ha tålamod..... .... ..... Blev störd av en "detalj" dock....: hon låg längst ut på sängkanten, nästan på väg i golvet... och när jag påpekade detta fick jag till svar att antingen måste hon godkänna att få grindarna upplyfta eller så måste läkaren skriva en ordination på detta..... Jag drog med mig sköterskan in och frågade mamma "vill du ha grindarna uppe!" -Jatack sa hon - som till allting just nu,..... OK, lättad hemma just nu!!!!! Ååå lilla mamman
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2010, 21:16
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 01-08-2010, 22:08)  Tack för alla kramar och all medkänsla..... Idag var jag och hälsade på mamma på sjukhuset.. Det var "sådär" lite svammel om hur jobbigt alla har det som jobbar som hon gör.... Med affär.... (lindrigt sagt på 50-talet) och sedan helt klar och med.... OK, får väl ha tålamod..... .... ..... Blev störd av en "detalj" dock....: hon låg längst ut på sängkanten, nästan på väg i golvet... och när jag påpekade detta fick jag till svar att antingen måste hon godkänna att få grindarna upplyfta eller så måste läkaren skriva en ordination på detta..... Jag drog med mig sköterskan in och frågade mamma "vill du ha grindarna uppe!" -Jatack sa hon - som till allting just nu,..... OK, lättad hemma just nu!!!!! Ja fattas bara att hon dimper i golvet också! Styrkekramar i massor!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2010, 21:33
|

Medlem

|
Alltså, förlåt om jag ältar! Men.... mamma ligger alltid på yttersta kanten av sängen.... Mycket lätt att välta ut och i golvet!!! Hon reste sig upp på armbägen och tittade ut, och hade inte jag varit där hade hon legat på golvet.... När jag sa till personaklen sa dom att hon måste godkänna att ha grindar uppe eller att läkaren säger det...........................!!!!!!!!!!!!!!!!!! OK, om hon nu skulle kunna klättra över grinden och ramla i golvet är det c:a 20 cm högre än om hon bara ramlar ut...... Men vad f-n 70 cm eller 90 eller vad det nu är!!!!!!! ........... Men hon försöker inte klättra ur!!! Hon vill gå upp ibland, men förstår inte att hon kan ringa efter personal, och då stoppar grinden henne,,,,, och hon ramlar inte ur sängen om det är en grind ivägen..... Morrrrr!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2010, 21:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Det där hopplösa med reglerna för sänggrindar etc känner jag igen från den tid min förvirrade pappa bodde på hem - vi löste det hjälpligt genom att jag köpte en extra madrass som jag eller personalen la på golvet nedanför vid sängdags... Vet inte om det skulle funka också för dig? På dagarna fick den ligga uppe på sängen för att de skulle komma åt att städa. Jag blev i alla fall lugnare... Och jag klistrade ett halkskydd under madrassen för säkerhets skull.
Redigerat av EKLO: 01-08-2010, 21:48
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2010, 21:54
|

Medlem

|
Tack EKLO för tipset, men det finns inte plats!!!!! Inte för en aldrig så smal madrass. Det är ett rum för 4 sängar,,,, och tror inte det var det från början,,,,Hmkmmmm!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2010, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Det är så urbota dåligt att inte sjukhusen informerar både patient och anhöriga om grindarna  Tror det är många patienter som känner sig otrygga i en smal sjukhussäng och de flesta vet inte om att det finns grindar ! Du har tillräckligt att oroa dig för än att din mamma skall ramla ur sängen Sköt om dig så gott det går
|
|
|
|
|
|
|
|
01-08-2010, 22:56
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Tack och lov att du är som du är så att du såg till att grindarna kom upp. Det kan gå illa annars , har efarenhet av det . Förstår så väl att all din kraft går åt till mamma nu men du måste ta hand om dig själv också !! Du måste göra det för både din och mammas skull. Har du någon annan som kan gå till henne någon dag i veckan åtminstone så att du får hämta krafter ?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
02-08-2010, 22:53
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Sänder en nattlig tanke till dig och mamma, hoppas att allt är okej. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
03-08-2010, 23:03
|

Medlem

|
Tack snälla ni!!! Idag var mamma piggare fysiskt, men hon saknar initiativförmåga helt.... Igår ville hon ha några tidningar, idag tittade hon på de hon fick och sa -jaja! Hon är inte helt 100 med i huvudet, men det kanske blir bättre,,,,, det måste det ju bli om hon skall klara sig någorlunda själv framöver.... Jaha, ännu ett gnällinlägg, tack för att ni tänker på mig/oss!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2010, 05:43
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2010, 14:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 03-08-2010, 22:03)  Tack snälla ni!!! Idag var mamma piggare fysiskt, men hon saknar initiativförmåga helt.... Igår ville hon ha några tidningar, idag tittade hon på de hon fick och sa -jaja! Hon är inte helt 100 med i huvudet, men det kanske blir bättre,,,,, det måste det ju bli om hon skall klara sig någorlunda själv framöver.... Jaha, ännu ett gnällinlägg, tack för att ni tänker på mig/oss!!!!  inte var det väl gnäll, snälla du
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-08-2010, 21:05
|

Medlem

|
OK för att "skippa" "meningslösa tråden i just deta ämne, så kan jag nu berätta att idag hade vi ett möte med läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, och sjuksköterska.... dottern och jag var mammas "språkrör", hon orkar inte.... Klart blev i alla fall att hon är "hjärntrött" förklarade en massa, och satte en väldigt klar diagnos.... Nu får vi väl se hur det blir den närmaste tiden, men ok, det hon är just nu är helt naturligt! (men kanske en del farligt).... Tack igen för ert engamemang!!! Tack för styrka och kramar och alla tankar..... Tack!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
09-08-2010, 21:13
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Tänker på er, det är ingen lätt situation ni är i. Kramis Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
09-08-2010, 21:21
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Förstår att det är jobbigt för er allihop men på ett eller annat sätt så kommer det säkert att ordna sig till det bästa för er .
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|