| |
|
  |
En helt vanlig start på semestern, - trodde jag ja! Orolig och ledsen! |
|
|
|
|
21-07-2010, 06:50
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Red Top @ 21-07-2010, 00:32)  Vilket lågvattenmärke  . Man kan ju hoppas att det var någon sommarvikarie, som råkade svara. Vore verkligen tråkigt om ordinarie personal inte har bättre vett. Jätteskönt att höra att mamma mår bättre. Hoppas du sover ordentligt på nätterna nu.  Instämmer! Sköt om dig, vännen!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2010, 15:13
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Fy så det kan bli.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2010, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Det blir låååååångsamt bättre och bättre.... Tyvärr har mamma utvecklat någon form av demens -tror jag-. hon ber inte om saker, men om man frågar henne vill hon hemskt gärna.... sitta uppe lite, dricka lite, äta lite, träffa oss,. osv,,,,, Jag vet inte vad jag skall göra, mer än finnas och hälsa på och vara..... + samla på mig vad som händer på sjukhuset.... eftersom jag anser henne bli otroligt vanvårdad.... av spec. en sköterska,.... dom andra är underbara! Nu är jag trött, såååå trött! Tack för ert stöd! Tack
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 08:33
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Skönt att hon nu blir bättre och klart är att det tar tid. Jag tror att en gammal människa kan få demensliknande symtomer,när de hamnar på sjukhus;kan vara mediciner,det som hände,nya omgivningar,nya människor,nästan aldrig lugn och ro etc...man blir av med sin integritet (?)...så vem som helst kan bli förvirrad.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 08:41
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 21-07-2010, 22:44)  Det blir låååååångsamt bättre och bättre.... Tyvärr har mamma utvecklat någon form av demens -tror jag-. hon ber inte om saker, men om man frågar henne vill hon hemskt gärna.... sitta uppe lite, dricka lite, äta lite, träffa oss,. osv,,,,, Jag vet inte vad jag skall göra, mer än finnas och hälsa på och vara..... + samla på mig vad som händer på sjukhuset.... eftersom jag anser henne bli otroligt vanvårdad.... av spec. en sköterska,.... dom andra är underbara! Nu är jag trött, såååå trött! Tack för ert stöd! Tack  Tur och skönt att du finns där för din mamma Att hon inte ber om saker kan ju vara att hon helt enkelt inte orkar. Hon måste ju vara väldigt trött efter en sån pärs. Känner kanske att hon är till besvär men jag vet ju inte.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 10:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 325
Medlem nr: 1 786

|
Såg inte detta förrän idag, vilken pärs du och din Mamma har varit igenom, hoppas att det går stadigt framåt nu. Styrkekramar till dig och din familj!
--------------------
Mvh, Stennie!  Pågår!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 11:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
Hej Anne-li, Läste igenom hela tråden innan så jag vill också ge dig min stöd i tankens form. När det händer sådana saker, blir man rätt så handfallen, men jag tror att du om någon kommer att klara av det och tur för dig att din dotter kan hjälpa till, hon kan ju bättre det sjukhussnacket än de som inte jobbar i vården. Min lilla mor håller fortfarande fast vid livet. Får dock dropp igen, men det mesta utom smärtlindringen är borttaget. Mammas vilja är att få somna in. De har flyttat henne ytterligare mellan olika avdelningar, men troligen är hon inte medveten om det. Hon är lugn, sa sköterskan i morsse. Min far somnade in - 96 lugnt och stilla på ett äldreboende. Det är ju så att man blir ens föräldrarnas föräldrar, man vill se till att de mår bra så länge det är möjligt. Synd att det är semestertider och personalen som vikarierar kommer och går och det kan vara förvirrande för den äldre patienten att känna trygghet. Hoppas att din mor får den vård som hon är berättigad till och inte skadar det om personalen skulle visa mer tacksamhet, för du och din dotter avlastar ju dem, så det hör till den vanliga hövligheten. Som sjuksköterska har jag sett det ena och det andra, men varit tacksam mot anhöriga, beställt mat till dem, lite tidningar och annat så att de känner sig trygga hos sin sjuka mor/far. Nu är det rätt länge sedan jag arbetade och hadde min tjänst på halvtid, men jag behövdes hemma, så jag gör det som kommer i min väg i stort sett. ..... tänker på dig! ....  ... fuchian ...
Redigerat av fuchian: 22-07-2010, 11:48
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 20:37
|

Medlem

|
Tack Silos, Stinan, Stennie och Myositis, ni har så rätt!!! Det gäller bara att jag skall se och förstå detta!!! Idag var mamma trött, trött och trött, Mycket har hänt, hon har fått sitta upp, gå med gåstol och dricka kaffe själv!!! Jag har hunnit med ett kalas också,,,, mitt äldsta barnbarn fyller 16 idag..... Wow!!! Grattis mitt hjärta!!! Kul att finnas för honom också.... Men jag är sååååå trött!!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Anne-li schön att die Mamma är på bättringsvägen. Underlättar säkert också när det blir lite svalare igen för det är inte lätt för gamla när det är så tryckande.
Tyvärr måste man som anhörig alltid vara på sin vakt. Jag har ju en nästan 95 årig svärmor som var mycket sjuk för några år sedan och sedan dess bor på servicehuset.
Hoppas och önskar att det går bättre för varje dag. Och du, glöm inte att tänka på dig själv också ibland
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 20:48
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-07-2010, 21:46)  Anne-li schön att die Mamma är på bättringsvägen. Underlättar säkert också när det blir lite svalare igen för det är inte lätt för gamla när det är så tryckande.
Tyvärr måste man som anhörig alltid vara på sin vakt. Jag har ju en nästan 95 årig svärmor som var mycket sjuk för några år sedan och sedan dess bor på servicehuset.
Hoppas och önskar att det går bättre för varje dag. Och du, glöm inte att tänka på dig själv också ibland
Elisabeth Tack  Anne-Li
Redigerat av anne-li i olofstorp: 22-07-2010, 20:49
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 21:07
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Trevligt med 16-årskalas! Då blev det ett litet avbrott i oron för din mamma. Så klart att du är trött, det tar på krafterna med oro. Många styrkekramar till dej och de dina!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (anne-li i olofstorp @ 22-07-2010, 21:37)  Tack Silos, Stinan, Stennie och Myositis, ni har så rätt!!! Det gäller bara att jag skall se och förstå detta!!! Idag var mamma trött, trött och trött, Mycket har hänt, hon har fått sitta upp, gå med gåstol och dricka kaffe själv!!! Jag har hunnit med ett kalas också,,,, mitt äldsta barnbarn fyller 16 idag..... Wow!!! Grattis mitt hjärta!!! Kul att finnas för honom också.... Men jag är sååååå trött!!!!  Hoppas att du kan sova! Bra att du gör och kan tänka på lite annat också. Jag vet att det är svårt att koppla av men försök.Du behöver det om du ska orka.  Edit: rättat stavfel
Redigerat av *Stintan*: 22-07-2010, 21:24
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 21:51
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Känner igen det som Silos skrev om vad som händer när man ligger på sjukhus. Så var det med min mamma och det gick över sedan när hon fått vara hemma ett tag. Så hav tröst ! Det blir säkert bättre.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 21:54
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 22:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 217
Medlem nr: 14 814

|
Har inte läst här på ett tag nu så det var lite att läsa genom... Känner att det varierar väldigt från dag till dag. Glädje och förtvivlan omvartannat... Vad skönt Anne-li att din mamma äntligen har kommit upp på benen  och att det faktiskt har gått så bra som det har gjort. Det är ju inte alltid som det gör det... Önskar din mamma fortsatt tillfrisknande samt till dig att du ska få andas ut och komma ikapp dig själv så småningom. Vad bra att du hinner med lite trevliga saker också! Det behövs så att man får lite balans i tillvaron. När ens mamma är sjuk så gör man allt vad som står i ens makt, och mer därtill. Det är ingenting som är uppoffrande utan man bara gör det, för att man älskar sin mamma så oerhört mycket. Man prioriterar ofta "bort" sig själv vilket gör att man blir mera trött och slut. Snart kommer allt att lätta för dig, Anne-li, och återigen får du varma styrkekramar av mig att lägga i din "Styrkekrams-låda". Den kan du öppna närhelst du behöver dom. Lådan är nog snart full av alla kramar som du fått.. Sköt om ER! Sussie.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|