Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Wij
          Ezereht
          Inlägg 13-07-2010, 23:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 481
          Medlem nr: 8 514

Nu har jag lyckats ta mig till Wij trädgårdar, möjligen på årets varmaste dag.
          Var som en stekhet gryta i Rosenrundan. Otroligt intressant att se hur saker ser ut uppvuxet eller bara i en annan trädgård, Morden Centennial t.ex. var mycket ljusare här och Max Graaf var verkligen en låg krypande sak. En del rosor var höga som små träd. Somliga som jag tittat mycket på nätet och tyckt vara så fina var inte riktigt i min smak när jag såg dom i verkligheten och andra vann intryck. Hansaland var inte så hög och Henry Hudson var rejaält stor. Tuscany och Tuscany Superb hade dom planterat bredvid varandra, nu vet man ju inte hur gamla dom var, men Tuscanyn var ungefär halva höjden mot för superben, och något mindre blommor, men största skillnaden var i höjden på busken (vad det nu berodde på, gener, ålder eller mark).

Några favoriter var Apotekarrosen och Complicata. Blanc double de coubert (om den nu hette så) var riktigt fin, en av de finaste vita rosorna där. En Mary Rose råkade följa med mig hem wink.gif Hoppas den klarar en vecka i Stockholm bara och sen bilresan norröver. Dom sålde några rosor men inte så många. Sonen tyckte bäst om badstranden som var alldeles vid entrén, jättefin med bryggor. Stod det skulle vara 31 grader i dag men jag tror det var varmare. Riktigt svettigt. Rossaften satt bra den, efter rosturen.

Bilden kommer så klart senare när jag sorterat lite. Tror många blev lite överexponerade för det var så himla soligt, men jag får se när jag har stora skärmen och kan se bättre.

*glad vinke till er alla!!

--------------------
          Temptations come, as a general rule, when they are sought.
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Kajsa
          Inlägg 14-07-2010, 13:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Tack för den reseskildringen, varför har jag inte kommit dit än, jag vill så gärna .
          Säljer man även rosor ? Vi ser fram emot dina bilder.

Redigerat av Kajsa: 14-07-2010, 13:15

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          tvilling77
          Inlägg 14-07-2010, 15:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 369
          Medlem nr: 16 600

Ja, bilder!! biggrin.gif

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Stiffe
          Inlägg 15-07-2010, 21:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 710
          Medlem nr: 13 877

Ja, det är att rekommendera å det starkaste att åka och titta på rosor i verkligheten. Mestadels är intrycken och bedömningarna inte alls samma som när man tittar & läser i böcker. Allra bäst är naturligtvis att se rosor så nära som möjligt, eftersom de påverkas otroligt starkt av allt, (jorden, sol/skugga, zon, torka/regn, blåst etc). Precis som Ezereht skriver så kan samma ros se så helt olika ut på två olika platser att man inte för livet vill tro att det är samma.

Jag har varit på Fredriksdal nu nästan 10 år på raken, och kan konstatera att bara beroende på vädret så ser en och samma ros helt olika ut. Alla variabler utom säsongens väder är ju samma. T ex en mkt regnig säsong (2006?) här i västra skåne, så var det inte många rosor som höll måttet. Vilken besvikelse, rosor som man tidigare tyckt sett bra ut var rena misären med sjukdommar och elände. Mkt nyttigt, eftersom regniga och dåliga somrar inte är helt ovanliga här på västra sidan av landet. Dessutom, bortsett från att det är trevligt att nosa sig igenom något hundratal väldoftande och vackra gamla godingar, så samlar man på sig en generell erfarenhet av rosor, vilket gör att man inte behöver stirra upp sig över enstaka små bakslag i sin egen trädgård.

Årets rosdagar var en varm och svettig tillställning sweatingbullets.gif , men det var det värt. Det mesta såg bra ut i år, kanske för att säsongen var ett par veckor senare i år än normalt? Med väl dold (?) skadeglädje noterade jag att vintern hade krävt sin tribut här och där. Inte mycket alls, men med något undantag bara på klena och klökiga rosor som jag inte har mycket till övers för. devil.gif Jag vet inte hur det är med er, men jag håller hårt på mina principer, ända tills jag gör ett undantag...

/S

Citera
          AK i Sura
          Inlägg 16-07-2010, 09:54
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 137
          Medlem nr: 25 023

Vilken trevlig berättelse!
          Jag var själv på Wij för två somrar sedan och jag var inte så där väldigt imponerad. För mig var rosengården en besvikelse, jag hade förväntat mig betydligt mer. Dessutom hade man ju lagt rosengården alldeles intill restaurangen som stekte fisk och rosor som doftar fisk är inga rosor! jag är glad att ha sett parken men mycket är väldigt tillrättalagt och designat. Törs man skriva att det är för mycket Ulf Nordfjell med installationer av rostiga kar och betong. Mitt starkaste minne från Wij är faktiskt inte trädgårdarna utan en fantastisk glasutställning som pågick i en gammal fabrik intill. Jag förstår arbetet bakom rosengården och det faktum att många av rosorna är lämpade för betydligt lägre zoner men jag blir ändå inte imponerad.
          Är glad att ha sett parken men det känns inte som om jag kommer att åka tillbaka.

Citera
          Ezereht
          Inlägg 16-07-2010, 20:33
          Länk hit: #6

Medlem

Nu har jag varit på Trädgår'n i Söderfors. Det var också en intressant och rolig upplevelse. Mitt starkaste minne kommer nog vara raderna av klematis... dom tog aldrig slut! Gick också runt bland rosorna, fanns många men väldigt mycket rabattrosor som jag liksom inte riktigt charmas av, kanske för jag vet det vore en hopplös dröm, eller någon annan anledning. Hittade Alchemyst som jag sneglade läääänge på, pratade lite med (en av ägarna?) som trodde ändå att Alchemyst var härdigare än engelska rosor, men då var det ju det där med att om den fryser ner får man inga blommor, men det får man ju med engelska rosor. Sen dreglade jag över Graham Thomas, men det slutade med att en rosa klockformad Integrifolia-klematis följde med hem. Tänkte egentligen ta Maria Cornelia också men det föll bort, vi fick tidsbrist och stod länge och velade över min mosters val av rosor och klematis också. Hon köpte en Linnaeus biggrin.gif och en Grace (Engelsk ros), samt en klematis som var storblommig blekviolett, något fylld, hette Yvette Houry. Några av bladen hade "muterat" och blivit lila i kanten. Såg roligt ut (bild kommer senare).

...i morron ska vi till Plantagen och köpa lite krukor. smile.gif Blir lite mindre intensivt antar jag. Sen ner till Kolmården och så tillbaka till Umeå's kyligare breddgrader. Känner mig lite avis, här kring Stockholm kryllar det ju av ställen och trädgårdar man kan besöka... hmmpf.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Ezereht
          Inlägg 04-08-2010, 13:56
          Länk hit: #7

Medlem

Nu har jag lagt in lite bilder från Wij. Gör en liten vit lista först.

Blanc double de Coubert:

Henry Hudson:

Katharina Zeimet med några Peace i bakgrunden:

Morden Snowbeauty:

Schneezwerg. Rugosa. Jättefin tyckte jag. Inte så hög som Henry Hudson.

Äsch petar in två giganter också. Rosor som var mer som träd wink.gif Jag tyckte dom var roliga.

Min son bredvid Specks Improved.

Närbild på blomman:

Hurdalsrosen:

Närbild på blommorna:

Redigerat av Ezereht: 04-08-2010, 13:55

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 04-08-2010, 15:41
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Snowbeauty, Hudson och Sneeswerg är mycket tåliga , alla ska de i min vitt/silverrabatt
          Fina bilder!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Kajsa
          Inlägg 05-08-2010, 16:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Tack för dom bilderna, jag har förstått att rosorna är fantastiska på WIJ trots en lite kall zon, det är jättekul, många går säkert hem och köper rosor dom sett där.

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Ezereht
          Inlägg 05-08-2010, 17:34
          Länk hit: #10

Medlem

Ja det är lite det som var grejjen för mig. Visst finns det vackra rosträdgårdar söderöver säkert, men de hjälper ju inte mig så mycket att välja vad som blir fint här i Umeå. Men där på Wij kändes det som att man fick lite fingervisning hur saker kommer bli även häruppe. Rosböcker anger ju sällan maxhöjd för olika klimatzoner eller hur väl växter utvecklas. Visserligen har jag inte stålsarger, men i gengäld kanske en aning värmehjälp från havet.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          tvilling77
          Inlägg 05-08-2010, 19:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 369
          Medlem nr: 16 600

Håller med dig Ezereth! Det är svårt att gissa sig till hur en ros blir häruppe!! Umeå är ju inte så långt härifrån så det hjälper ju mig mycket att veta vad som funkar hos dig! Jag får försöka hitta mildare klimatzoner inom min egen trädgård....man gör vad man kan! tongue.gif

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          esters-tradgard
          Inlägg 07-08-2010, 21:55
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 18 767

Vilka fina bilder du visar. Jag besökte wij trädgårdar före deras rosblomning och blev ganska besviken, hade hoppats på massa rosblomning men den stora blomningen var nog minst2-3veckor efter oss i stockholm och det tänkte inte jag på innan vi åkte eftersom vi hade det så varmt.

På min blogg finns alla mina bilder om ni vill se:
          http://rosegardeninstockholm.blogspot.com/...%A4dg%C3%A5rdar

Jag har fler rosengårdar här:
          http://rosegardeninstockholm.blogspot.com/...%A4dg%C3%A5rdar

--------------------
          Nina zon 2-3

Citera
          Ezereht
          Inlägg 19-09-2010, 17:24
          Länk hit: #13

Medlem

Lägger in några rosa som jag gillade.

Duchesse du Angloueme, Gallica. Named after daughter of Marie Antoinette.

Salet, mossros.

Felicite Parmentier, Alba rose.

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera
          Ezereht
          Inlägg 19-09-2010, 17:34
          Länk hit: #14

Medlem

Underbara knoppar biggrin.gif

Pompon Blanc Parfait. Alba rose from 1876. Very elegant buds.

Communis:

Cristata:

--------------------
          -Margaret Oliphant
          --------------------
          zon 5

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon