Medlem
Antal inlägg: 619
Medlem nr: 25 317
Jag pressade förra torsdagen ner en massa brännässlor i en stor hink, öste över vatten & stängde locket. Öppnade en gång efter 4 dagar & rörde runt lite. Idag exakt en vecka efter jag tryckt ner dem silade jag av nässlorna & hällde i vattnet i petflaskor.
Tror det var så jag läste man skulle göra. Nu är det så bara att jag blivit orolig om det ruttnat för det luktade inte jordgubb när jag lyfte på locket. En fruktansvärt stank däremot & prylarna jag använde stinker ff. Satt dem i tvålvatten nu. Resterna var jag så dum att jag i all stress slängde helt sonika, utan att lägga dem i plastpåse, i sopnedkastet. Nu stinker det i hela trapphuset. Grannarna tror det är avloppen som luktar & skyller på gubbarna & de som renoverar här i huset.
Jaja, nu kom jag ifrån lite. Ville bara understryka att det verkligen stinker. Är det riktigt rätt jag gjort? Är ju ingen fara eg. då jag förslutit petflaskorna. Är mest orolig att jag tar död på växkterna om vattnet inte är bra. Ska det lukta så?
Sedan undrar jag hur jag ska dosera det. Viktigt alltså. Ska det späs el hällas lite koncentrerat på dem & hur ofta isf?
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Nässelvatten stinker som bara den då det är klart att använda, jag brukar dock aldrig hälla det på flaskor nässelvatten bör inte sparas någon längre tid. Man brukar ofta röra varje dag då det jäser kanske oftare ifall det är varmt så man får ner syre som snabbar på processen.
Ca 1 del nässelvatten + 9 delar vatten brukar vara lagom. Nässelvatten är inget jag skulle använda ifall jag bodde i lägenhet och liknande det stinker för mycket. Kan du få tag på vallört använd det istället det går att spara och luktar knappt något.
Medlem
Antal inlägg: 619
Medlem nr: 25 317
Tjena! Tack ska ni ha. Kunde ingen sagt det innan jag donade med det. Hehe
Nu har jag det iaf så jag kör det en gång el två nu iaf på växterna på balkongen. De här inne hoppar jag över. Hur ofta ska jag vattna med nässelvattnet?
Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608
Tror man brukar säga 1 gång per vecka men det beror säkert på vilka växter man har.
Visst luktar det men vet man vad det är så tycker jag det är helt ok. Dessutom så försvinner lukten fort när man har vattnat - däremot stinker det fortfarande på händer och ev handskar om det har stänkt och man inte har tvättat sig ordentligt! men ok, nu kanske jag till hör den ovanligare sorten som faktist klarar av en del päckliga lukter (har fått härda mig efter en del trassel med vårt avlopp - tycker inte att det är såååå äckligt längre!).
Jag har hört att man kan spara på t ex pet-flaskor ett bra tag. Vad är det som skulle bli sämre om man har det i en försluten flaska? Nu är jag dock rätt noga med att återvinna pet-flaskor (vill ju ha panten!) men kom på att jag hade några tomma dunkar som det varit spolarvätska i. Så dessa använder jag nu, silade faktiskt rent en omgång nu ikväll och ska göra en ny omgång snarast, vill ju inte bli utan.
Medlem
Antal inlägg: 98
Medlem nr: 30 324
Jag läste någonstans att man kunde ha en balja med nässlor stående en lång tid och sedan fylla på med nytt vatten i samband med att man förbrukade det. Men det kommer alltså ändå att bildas gifter efter några veckor trots att man byter vattnet succesivt? Då är det väl snart dags för mig att göra en ny laddning nässelvatten snart. Tack för infon! Det hade jag ingen aning om tidigare.
Medlem
Antal inlägg: 1 098
Medlem nr: 21 126
"Giftiga bakterier" lät lite luddigt. Men enligt artikeln verkar det vettigt att hålla en "fräsch" sats med nässelvatten, vilket låter ganska förnuftigt. Jag har använt gammalt nässelvatten som stått mer än två veckor. Det har fungerat bra.
Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608
Jag undrar också vad det är för giftiga bakterier och hur de påverkar växterna. Man ska ju inte själv dricka det! Tas de upp och hamnar i frukterna? Vi häller ju på både färsk och brunnen gödsel på våra växter.
Medlem
Antal inlägg: 12
Medlem nr: 29 237
Jag har använt nässelvatten som varit över ett år gammalt, hittade några petflaskor som jag fyllde förra sommaren och sedan glömde bort, har stått ute hela vintern. Märkte ingen skillnad, luktade likadant och inga av växterna jag använde det på verkar ha tagit någon skada.