| |
|
  |
Katterna, (andras) |
|
|
|
|
18-07-2010, 07:20
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (fuchian @ 17-07-2010, 19:06)  ... då gällde det att ta fram vattenslangen och ge katten en omgång, snart sprang de undan så fort jag visade mig... Det tråkiga med det hela, liksom med Red Tops "catwoman", är att katter (liksom de flesta djur) är ögontjänare... De aktar sig för mig. Men drar sig inte för att smyg fram när de ser att jag är borta. Jämför gärna med rådjuren. Katt elelr rådjur går på ett ut. De håller sig borta när de ser någon som jagar bort dem, och smyger fram dit de vill när det är fritt fram. Och man kan ju inte vakta personligt dygnet runt, man måste ju sova ibland också.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 09:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 631
Medlem nr: 30 760

|
oj oj nu ska man ha kaninerna springande på sin tomt, dags att ta fram fler vattenslangar och stenar.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (malcolm @ 17-07-2010, 18:41)  Stimulerande inomhusmiljö....? Tror du katterna trivs med dina blomkrukor då...? Ingel djungel direkt även om du har många. Skulle du själv vilja var inspärrad bakom galler? Katterna bryr sig inte om mina blomkrukor, de har för roligt med sina leksaker, jaktlekar och klättermöjligheter för det.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 10:24
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
CITAT (malcolm @ 17-07-2010, 18:41)  Skulle du själv vilja var inspärrad bakom galler? Nää, absolut INTE. Men det är ju alla våra husdjurs öde. Därför ger vi dem bra livsbetingelser ändå, givetvis, eller hur? (kräver lite engegemang och intresse och vilja och ansvar) Som Wiscuchi har full koll på.  Och det gäller förstås ALLA våra husdjur, ALLA har den rätten!! Kaniner med. OCH - inga kaniner ska springa lösa ute, och ingen har heller antytt det Fuchsian, i den här tråden, vad jag vet. Ska vi över huvud taget ha husdjur, allt från möss, via katter till hund och till grisar och höns, hästar och kor, så måste de ju tyvärr hållas "inspärrade" på något vis. Hur skulle det annars gå?
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
|
|
|
18-07-2010, 13:32
|

Medlem
Antal inlägg: 346
Medlem nr: 11 979

|
vi har våra katter i sele och koppel när vi är "på landet" på så sätt kan de få fånga flygfän och få frisk luft bor man i tätort kanske det bästa är att ha katten under kontrollerade former (dels för att ta hänsyn till allergiker men också småbarnsföräldrar och andra. ) bor man långt ute på landet med få grannar ska man få göra hur man vill.
hur som helst, med sele på är katterna säkra hos oss. eftersom de inte vet om något annat är de lyckliga och det räcker gott och väl att få sitta under ett äppelträd mitt i trädgården med en lagom lång löplina
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2010, 22:24
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Jag kommer aldrig, aldrig, aldrig att spärra in vår katt i huset eller i någon slags hage vad som än sägs här på denna tråd eller någon annanstans. Mina grannar är dessutom glada för att vi har skaffat oss katt eftersom det tidigare var problem med både råttor och möss i området och så sent som idag har missen tagit kål på åtminstone en råtta och två möss som vi vet om. Råttor och möss är ett stort problem i Sthlm:s förorter och även inne i sta´n och denna sommar med sin värme har fått dem att fullkomligt explodera i antal. Katter gör sitt jobb och får jag välja mellan en råtta i köket eller kattbajs i rabatten så väljer jag KATTEN!
Jag har bott i detta radhus sedan -87 och här har alltid funnits lösspringande katter men aldrig har jag stört mig på dem även om en och annan har kommit in i huset på besök emellanåt, inte ens när vi hade hamstrar och dansmöss hemma gjorde de något som jag fick anledning att förskräckas över, bara att stänga dörren till smågnagarnas rum och så var det bra med det.
Fattar inte heller varför så många tycker att katter kan var lösa på landet men inte i samhällen eftersom småfåglar kan fångas likväl ute i Sorunda som inne sta´n. Jag tycker dessutom att många av våra småfåglar är som flygande råttor och skitar ner bra mycket mer än katter.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2010, 22:44
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
CITAT (Red Top @ 17-07-2010, 18:49)  Du säger att du är kattägare sen ett år tillbaka. Inte särskilt mycket erfarenhet av tamkatter m a o. Vad vet du om min kunskap om katter...?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-07-2010, 23:58
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Jag har en helt annan vinkel på det här med katter än ni !katter är inte födda att hållas instängda i lägenheter om det inte är Raskatter som är avlade för det,katter hör inte hemma i storstäder eller instängda i hus och lägenheter,deras natur är att ströva fritt och jaga det ligger i en katts gener ! att stänga in en katt eller hålla den i koppel stider mot alla naturlagar,en lycklig katt är en fri katt!instängda katter mår helt enkelt inte bra även om ägaren intalar sig att de gör det.Har också haft katter hela mitt liv men skulle aldrig skaffat katt om den inte hade friheten att gå ut,den katten vi har nu hämtade vi på ett Jönköpingskatthem för 8 år sedan katten är nu 9 år och har alltid varit fri att gå ut har aldrig varit sjkuk en dag och aldrig stört någon varken i villaområdet där vi bodde innan eller nu där vi bor på landet,alla älskar vår katt här för han jagar möss och råttor, alla grannar gillar honom ingen har någonsin klagat!tvärtom så tycker de att vi kan komma dit med honom så han kan ta kol på möss och råttor,vi är ganska många här i byn 12 året runt boende plus sommargäster men alla våra katter är kastrerade och därför stör de ingen med att pissa eller revismakera på uteplatser och dynor.Katten är ett Rovdjur och ska inte hållas instängda i hus och lägenheter.Visst finns det undantag !katter som inte trivs ute som har farit illa .men de flesta katter lever i sitt rätta element när de få vara de Rovdjur de är och jaga ute och slippa detta eländiga torrfoder som de blir tvingade att äta för att det är bekvämt för ägaren att bära hem.Säger som en medlem på Spinn ex Kattidning skrev !vad tror ni de ger Kattdjuren på Kålmården !ja inte är det torrfoder !hon födde upp raskatter på rått kött och tog hem massor av uppfödar priser.Helt plötsligt har katten blivit ett stort besvär i samhället !ja inte är det kattens fel utan dom som skaffar dom och äger dom och överge dom.Katter är inte en sanitär olägenhet alls !de befriar oss från skadedjur och det är deras rätta elemänt att jaga råttor och möss.Kan säga att vår katt tar en mus eller råtta varje dag i genomsnitt.Tror vi glömt bort vad vi skaffade katt för en gång i tiden Det här är min åsikt och den står jag för! Mvh Motti
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 08:26
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Motti @ 22-07-2010, 00:58)  Jag har en helt annan vinkel på det här med katter än ni !katter är inte födda att hållas instängda i lägenheter om det inte är Raskatter som är avlade för det,katter hör inte hemma i storstäder eller instängda i hus och lägenheter,deras natur är att ströva fritt och jaga det ligger i en katts gener ! att stänga in en katt eller hålla den i koppel stider mot alla naturlagar,en lycklig katt är en fri katt!instängda katter mår helt enkelt inte bra även om ägaren intalar sig att de gör det.Har också haft katter hela mitt liv men skulle aldrig skaffat katt om den inte hade friheten att gå ut,den katten vi har nu hämtade vi på ett Jönköpingskatthem för 8 år sedan katten är nu 9 år och har alltid varit fri att gå ut har aldrig varit sjkuk en dag och aldrig stört någon varken i villaområdet där vi bodde innan eller nu där vi bor på landet,alla älskar vår katt här för han jagar möss och råttor, alla grannar gillar honom ingen har någonsin klagat!tvärtom så tycker de att vi kan komma dit med honom så han kan ta kol på möss och råttor,vi är ganska många här i byn 12 året runt boende plus sommargäster men alla våra katter är kastrerade och därför stör de ingen med att pissa eller revismakera på uteplatser och dynor.Katten är ett Rovdjur och ska inte hållas instängda i hus och lägenheter.Visst finns det undantag !katter som inte trivs ute som har farit illa .men de flesta katter lever i sitt rätta element när de få vara de Rovdjur de är och jaga ute och slippa detta eländiga torrfoder som de blir tvingade att äta för att det är bekvämt för ägaren att bära hem.Säger som en medlem på Spinn ex Kattidning skrev !vad tror ni de ger Kattdjuren på Kålmården !ja inte är det torrfoder !hon födde upp raskatter på rått kött och tog hem massor av uppfödar priser.Helt plötsligt har katten blivit ett stort besvär i samhället !ja inte är det kattens fel utan dom som skaffar dom och äger dom och överge dom.Katter är inte en sanitär olägenhet alls !de befriar oss från skadedjur och det är deras rätta elemänt att jaga råttor och möss.Kan säga att vår katt tar en mus eller råtta varje dag i genomsnitt.Tror vi glömt bort vad vi skaffade katt för en gång i tiden Det här är min åsikt och den står jag för! Mvh Motti Går precis lika bra att sätta in ordet hund där du skriver katt i så fall!! Inte var det väl för att gå ut och gå i koppel som urmänniskan började liera sig med hunddjuren!! Inte 17 går dom vilda vagarna till Konsum och köper torrfoder...... osv. osv. Då kan vi ju släppa loss våra hundar också under exakt samma ursäkt. Inte behöver vi se efter dom eller plocka upp efter dom.... eller... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 08:58
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Japp man kanske ska släppa ut hunden han vill ju jättegärna jaga (även utanför jaktsäsong) man har ju nästan svårt att hålla i honom när han ser någn skata, sork, hare el. dyl. +Han vill jättegärna knata iväg på egen hand och umgås med grannarna och hundkompisar han har i området. Och sedan kan man ju hänvisa till att hunden ska få ha sin frihet eftersom den ska behålla sitt naturliga beteende när grannarna klagar.
+Jag tror inte alls en lös katt mår bättre än en katt man håller mera koll på det finns andra rovdjur ute, andra katter som de kan bli skadade av vid revirslagsmål, de kan bli skadade av sjuka människor som gillar att plåga djur, de kan bli påkörda och ligga och lida ihjäl vid vägkanten etc.
+Det finns folk som kan dö av allergichock man har ansvar som djurägare att se till så folk som inte vill ha nära kontakt med djuret eller djurets hår ska få slippa det.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 22-07-2010, 09:00
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 16:01
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 24 643

|
Det kommer alltid att finnas exempel på katter som inte skapar problem, men det hjälper föga om en annan del av populationen gör destu mer skada. Kattbajs i rabatter, bilar och andra värdefulla ting förstörda av klösmärken (som min fars motorcykel, t ex), andra (hus)djur skadade eller dödade osv osv. Jag kan hålla med om att katter kanske inte gör sig så bra inomhus eller i koppel, men då är det kanske bättre att avstå från att skaffa katt överhuvudtaget. Det enda bra argumentet som jag har läst i den här tråden för att få ha sin katt lös är väl att hålla möss och råttor borta.
--------------------
Villa i Göteborg (zon 2)
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 18:41
|

Medlem

|
CITAT (flouee @ 22-07-2010, 17:01)  Jag kan hålla med om att katter kanske inte gör sig så bra inomhus eller i koppel Varför inte?
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 20:00
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Motti! Sådant trams du skriver! Du vet inte ett smack om katter i koppel, eftersom du aldrig haft det! Sluta att "tycka" utan underlag. Jag TYCKER INTE om lösa katter! Samma värde på mitt svar som ditt, eller hur? "-Finns i generna...!" Blaj. Hur många kanariefåglar, hundar, ormar eller vad du vill har inte "lösgående" gener?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 21:32
|

Medlem

|
CITAT (Motti @ 22-07-2010, 00:58)  Katten är ett Rovdjur och ska inte hållas instängda i hus och lägenheter.Visst finns det undantag !katter som inte trivs ute som har farit illa .men de flesta katter lever i sitt rätta element när de få vara de Rovdjur de är och jaga ute och slippa detta eländiga torrfoder som de blir tvingade att äta för att det är bekvämt för ägaren att bära hem.Säger som en medlem på Spinn ex Kattidning skrev !vad tror ni de ger Kattdjuren på Kålmården !ja inte är det torrfoder !hon födde upp raskatter på rått kött och tog hem massor av uppfödar priser. Hur är torrfoder relevant i den här debatten? Mina katter får inte gå ut och jaga sin mat själva, men vet du vad? Jag utfodrar dem med animalier och inte vegetabiliestinnt torrfoder.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 22:33
|
Medlem
Antal inlägg: 418
Medlem nr: 24 643

|
CITAT (Whiskuchi @ 22-07-2010, 19:41)  Varför inte? Det gäller väl egentligen de flesta djur, men t ex hundar kan man iaf lära komma på inkallning. Katten är inte heller ett flockdjur, utan vill hellre stryka omkring själv utan en tråkig matte i bakhasorna.  Men egentligen antar jag att de flesta djur borde kunna få vara fria då och då. Mina kaniner som jag hade som barn var aldrig så glada som när de fick springa lösa; maken till glädjeskutt de producerade! Innekatter (liksom andra "innedjur") tycker jag synd om; även om de lever i fångenskap borde de iaf ha rätt att vara ute i det fria då och då.
--------------------
Villa i Göteborg (zon 2)
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 22:58
|

Medlem

|
om man går in på Kattwebbplatser= katttidningar på webben och läser,då ser man vilka problem innekattsägare har med katter som kissar i sängar på möbler på golv bajsar överallt klöser sönder möbler skriker på nätterna osv osv.Har aldrig hänt här inte en möbel sönderklöst inget kiss inne inget bajs i sängar osv inte på 9 år har det hänt här,katter är inte avlade för att hållas instängda,att kissa på allt och bajsa inne är kattens sätt att tala om att de inte trivs med sin tillvaro,det är en ren protest mot att hållas instängd och inte få leva ut det naturliga som ligger i kattens gener.Det finns vissa kattraser som är avlade för att hållas innomhus men där ingår inte huskatten.Vi måste lära oss att välja kattras efter hur vi lever precis som vi väljer hundras,vi ska annpassa oss efter katten, katten ska inte bara annpassa sig efter hur vi lever.I dag finns det lag på att även katter ska ha daglig tillsyn,tre gånger om dagen minst!hur många katter har det ?vet många katter som blir lämnade hemma under semestrar ensamma utan tillsyn.I dag har katten samma rätt till omvårdnad som hunden och ingen lämnar väl en hund ensam från 7-5 !eller?
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 23:00
|
Medlem
Antal inlägg: 97
Medlem nr: 9 935

|
CITAT (Motti @ 22-07-2010, 23:22)  Sen är det väl en stor skillnad på katt och hund som går lösa  Vad är skillnaden? De är jagande rovdjur båda, klarar trafiken ungefär lika bra...
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 362
Medlem nr: 13 515

|
Svårt...
Enligt statistik dör MÅNGA utekatter första levnadsåret (minns inte exakt procentandel, men den var signifikant) Men de som överlever lever sedan längre.
Så frågan där är om man är villig att chansa. Det är inte jag för jag gillar mina katter. Faktum är att min underbara (duktiga/kunniga) uppfödare INSISTERAR på att katterna inte släpps ut. (och detta med att raskatter är för innomhusbruk och huskattor inte är det är ju bara dumt med tanke på att tex engelsk korthår=raskatt och av många ansedd den bästa jägaren)
Mina flickor är glada innekatter. De går ibland i koppel om de har lust.
Det sagt så skulle jag inte tveka en sekund att släppa ut dem OM jag bodde på landet och var säker att de skulle klara sig (vilket man aldrig kan vara).
|
|
|
|
|
|
|
|
22-07-2010, 23:08
|

Medlem

|
Katter attakerar inte människor urskillningslöst som löshundar kan göra !katter jagar inte rådjur älg och hare ,katter jagar i huvudsak möss och råttor och är därför en tillgång i samhället om de har bra ägare som tar sitt annsvar och kastrerar innan de låter sina katter gå ute,städer och bostadsområde är inte bra ställen att ha utekatter i på grund av trafik osv,men det är bra för de håller möss och råttbeståndetbeståndet nere.Kan nog säga att vår katt tar en mus om dagen i snitt och grannarna här älskar att vi har utekatt som håller efter rått och musbeståndet.Kan tala om att vår katt är kastrerad vaccinerad och försäkrad och föredetta Katthemskatt !.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|