Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Katterna, (andras)
          ängsvädd
          Inlägg 27-07-2010, 20:43
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (malcolm @ 27-07-2010, 21:32) *
          Jag vidhåller fortfarande att det är småhundar som är de mest aggressiva och biter flest människor även om de inte förororsakar så stora skador med sina bett, en dvärgpudel tex. lär inte döda någon men kan ändå åsamka en hel del bevär hos den som blir biten.

Ett par km hemifrån fanns för ett par år sedan en koloni med vilda katter som många retade sig på och diskussionerna gick heta i lokaltidningem huruvida de skulle få leva eller inte. Många ställde ut mat till dem annars skulle de inte ha överlevt så länge som de gjorde men till slut gjorde kommunen en insats och utrotade flocken. det är INTE denna typ av katter jag försvarar utan sådana missar som min som inte gör en männniska förnär.

Men bytesdjuren tar den och det är ju det som amaira tog upp - hur vårt goserovdjur påverkar naturen och även bytesdjur i fångenskap.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          malcolm
          Inlägg 27-07-2010, 20:44
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Bengalow @ 27-07-2010, 21:11) *
          Det var den grövsta liknelsen jag har hört. Varför säger du inte något som "-att släppa slavar lösa, då hade dom sprungit bort!" - lika dumt!

Klart att slavar hade rymt om de haft chansen, en minst sagt dålig jämförelse, Människor är också djur och vill ha sin frihet, köra bil och döda massor med djur med sina fordon verkar dock accepterat. Otaliga fåglar har dött i min kylargrill och jag har även dödat ett rådjur med min bil men det verker inte spela någon roll.

Redigerat av malcolm: 27-07-2010, 20:57

Citera
          Anki V
          Inlägg 27-07-2010, 21:26
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag har tidigare haft jättestora problem med lösspringande katter…..men nu är det ganska lugnt. Nån enstaka bara….resten är ihjälkörda.

Vad jag inte förstår är hur kattägarna vågar släppa ut sina älsklingar utan tillsyn. Om inte kattägaren förstår vad den utsätter katten för borde väl någon djurskyddsparagraf träda in. Fy sjutton vad katter kan råka illa ut!

Mina närmaste grannars 5 kattor kördes ihjäl förra året. De dog minsann inte direkt utan fick plågas lång tid innan ”någon” förbarmade sig och slog ihjäl stackarna.

Oförståndiga och sadistiska ungar har fångat och plågat kattor. Det har hänt att de t.ex. bränts levande.

Risken att katten blir instängd och törsta och svälta ihjäl.

Sen har vi ju även risken att katten väljer att dra och flytta in till någon annan.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 27-07-2010, 22:48
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (malcolm @ 27-07-2010, 21:44) *
          Klart att slavar hade rymt om de haft chansen, en minst sagt dålig jämförelse, Människor är också djur och vill ha sin frihet, köra bil och döda massor med djur med sina fordon verkar dock accepterat. Otaliga fåglar har dött i min kylargrill och jag har även dödat ett rådjur med min bil men det verker inte spela någon roll.

Klart att det spelar roll. Jag lägger min röst på det parti som vill ha mer kollektivtrafik och mindre bilism, färre vägutbyggnader.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Bengalow
          Inlägg 27-07-2010, 22:53
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Du är inte värdig att hålla djur, Malcolm! Ge bort dom, för du har inte det ansvarstagande som behövs, Du har dom för din egen skull, när det passar dig! Inte för djurens eget bästa!

Citera
          Motti
          Inlägg 28-07-2010, 02:55
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om nu småhundar bitts så beror det på dåliga ägare !har en vänninna som har två små hundar en Yorkshier Terrier en korsning Ciuwawa + Yorkshier båda är helt underbara !för att de är fostrade !alla tror att minihundar inte behöver fostras,synd ägarens problem !gäller alla hundar,Alla hundar behöver en Alfa ledare oavset storlek .Faktiskt enligt statestik så är risken att bli biten av en Golden störst,större risk än att bli biten av en Rothwiler confused.gif finns massor av sönderavlade hundar med dåligt psyke. och en himmla massa dåliga hundägare.

Citera
          malcolm
          Inlägg 28-07-2010, 21:12
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Bengalow @ 27-07-2010, 23:53) *
          Du är inte värdig att hålla djur, Malcolm! Ge bort dom, för du har inte det ansvarstagande som behövs, Du har dom för din egen skull, när det passar dig! Inte för djurens eget bästa!

Stick och brinn! ranting.gif

Citera
          Bengalow
          Inlägg 28-07-2010, 21:29
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Om du hade köpt en raskatt för låt oss säga 5-8000,- hade du låtit den löpa ut när den ville då också? Det är ju samma slags djur med samma "instinkt". Jag brinner efter svar!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 28-07-2010, 21:31
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 28-07-2010, 03:55) *
          Om nu småhundar bitts så beror det på dåliga ägare !har en vänninna som har två små hundar en Yorkshier Terrier en korsning Ciuwawa + Yorkshier båda är helt underbara !för att de är fostrade !alla tror att minihundar inte behöver fostras,synd ägarens problem !gäller alla hundar,Alla hundar behöver en Alfa ledare oavset storlek .Faktiskt enligt statestik så är risken att bli biten av en Golden störst,större risk än att bli biten av en Rothwiler confused.gif finns massor av sönderavlade hundar med dåligt psyke. och en himmla massa dåliga hundägare.

Jag har en liten hund. Den bits inte men någon alfaledare är jag för den skull inte och behöver inte vara! Vi samarbetar! Självklart måste alla hundar oavsett storlek lära sig vad som är OK och inte. Vilka alla är som tror att småhundar inte behöver det vet jag inte men det är knappast hundägarna själva. (F`låt OT)

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Platinum
          Inlägg 28-07-2010, 22:01
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag vidhåller fortfarande att det är småhundar som är de mest aggressiva och biter flest människor även om de inte förororsakar så stora skador med sina bett, en dvärgpudel tex. lär inte döda någon men kan ändå åsamka en hel del bevär hos den som blir biten.

Får jag fråga vad du relaterar det till? Småhundar är inte aggressivare än stora hundar, hur en hund beter sig beror helt och hållet på hundföraren och det betyder då inte nödvändigtvis den som äger hunden utan den som rastar hunden när så behövs. Småhundar är intensivare ja, men aggressivare nej. Har vuxit upp med tax och småstövare och rastat både schäfrar, dobermanns och bullmastiffer så jag har sett skillnader i personlighet ja, men olika grad av aggressivitet absolut inte.

Ett par km hemifrån fanns för ett par år sedan en koloni med vilda katter som många retade sig på och diskussionerna gick heta i lokaltidningem huruvida de skulle få leva eller inte. Många ställde ut mat till dem annars skulle de inte ha överlevt så länge som de gjorde men till slut gjorde kommunen en insats och utrotade flocken. det är INTE denna typ av katter jag försvarar utan sådana missar som min som inte gör en männniska förnär.

Själv har jag precis skaffat katter igen efter några år som adoptant av vildkatt. Det var ett tufft beslut, Tusse vi hade innan följde med huset, en efterlämnad sommarkatt som den tidigare husägaren adopterat och vi kunde ju inte svika det löfte denne ingivit....faktiskt utökade vi det, den fick ett vinterhus. Men så ett år kom den inte mer och vi konstaterade med tiden att det var inte könshormonerna som styrde utan antingen tidens eller trafikens lag. Nyligen tog vi iallafall beslut om att det skulle tillkomma två småmissar vid sidan om kaniner och akvariefiskar och dem tycker vi mycket om. Grannen nästan mer...han hoppas de tar sork (så stora är de inte än).

Till trådskaparen, jag skulle inte acceptera att mina kattungar gick in i ditt hus och nosade runt musburarna. Jag tycker om möss med så länge de inte gör skada....kan möss göra en människa så glad som mina djur glädjer mig så kommer begreppet möss i en ny dimension. Och det står jag för....

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          amaira
          Inlägg 29-07-2010, 10:32
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Seså wub.gif Nu lugnar vi ner oss. Det här handlar inte om att ha rätt eller fel, om att vara dum, knäpp eller något annat. Och personangrepp hör verkligen inte hemma här! (bestämmer jag som startat inlägget wink.gif ) Det var inte vad jag var ute efter. Jag söker inga syndabockar, jag söker långsiktig problemlösning. Långsiktig!

Alla har rätt att älska sin katt, och som det är idag har alla även rätten att ha sin katt på alla de olika vis som alla här har.

Att "här och nu - ögonblickligen" stänga in sin katt som är född och uppvuxen med total frihet, är ingen bra idé, anser jag. Jag tror inte katten skulle må bra!

Dock, det FINNS ett problem här. Kan någon förneka det? Om problemet inte fanns, skulle det inte bli en sådan hetsig debatt varje gång någon börjar uttala sig om dem (problemen).

Problemet med katterna handlar om två olika saker: Det ena är sätten de kan störa och förstöra för grannar som inte vill ha katt (egen eller andras). Det andra är vad katterna åstadkommer i naturen.
          Båda är stora problem.

Vad finns det för möjligheter att vända detta inför framtiden?

Själv tänker jag, att ett sätt är att ge katten (rent generellt sett) en högra status, att katter får värde. Hur gör man det?

Jag vet faktiskt inte. Seriöst avlade katter har värde!!! Det är alla dessa lösgående och okastrerade katter som sänker värdet. Man ger bort kattungar, för att det blir "för många oplanerade ungar".

Om katter har problem med att "hållas instängda", varför inte avla på katter som trivs bättre än idag med ett lite mer inskränkt liv? Det finns många djurslag som man avlar bort problem med. Det tar lite tid, är en långsiktig lösning, men det ÄR en lösning.

Fast, då måste på något vis alla "okastrerade lösspingande" katter bort ur bilden. Och det är svårt, eftersom det alltid finns människor kvar som är "tvärtemot", och som skiter fullständigt i både natur och andra människor.

Men, någonstans måste man ju börja. Och "debatter" är alltid en början.

Att hägna in sin tomt är väl en annan lösning, och jag tror att en katt är helt belåten med en trädgård (sin egen) som revir!!! Då får också fåglar och andra smådjur en chans att upptäcka att DÄR ska man inte hålla till, än mindre boa.

Att ändra lagen är förstås det mest effekteiva. Då blir det "tvunget" med både inhägnader och avel. Det tar lite tid förstås, men utvecklingen styrs på det viset.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 29-07-2010, 10:38
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

... och så vill jag ge en kram till alla som skriver här wub.gif och till alla som "bryr sig".

En sak till vill jag tillföra debatten: Det går inte att jämföra katt med vilda djur som rådjur, fåglar, räv, grävling osv. Det är en STOR skillnad, i och med att INGEN har ansvar för de enstaka vilda djuren.

De kan bli överkörda av bilar, de kan äta upp alla rosorna på dyraste rosenplantan, de kan till och med svälta ihjäl, osv. Det finns INGEN enskild människa som har ansvar över vad, hur, eller var, när det gäller viltet.

Katten är ett husdjur, med en ägare.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Saffrans
          Inlägg 29-07-2010, 11:15
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 32 536

Jag har katter och haft sedan barnsben. Jag skulle aldrig ha dem som utekatter då jag är allt för rädd om mina katter. Har aldrig haft en utekatt. Skulle jag bo på landet så skulle en redigt stor rasthage byggas.

Vad jag vet så har kattägare samma ansvar som en hundägare.. Handen på hjärtat ni med utekatter skulle ni ersätta eran granne om denne vore hyper allergisk mot katt, eran katt knatar in i han/hennes bostad så den måste sanera sin bostad? jag skulle inte tro det för då är det helt plötsligt inte eran katt som gått in där.
          Sedan katt revir tänkande går inte långt från sitt hem.... En okastrerad hane kan vandra långt för finna "kåta" damer *läs katthonor*, samma med honkatter de kan oxå vandra en bra bit från sitt hem. Sedan gnäller kattägare Suck, kattungar igen, slå ihjäl, skänk bort dvs de var oönskade. Det är VARJE kattägares ansvar så inte oönskade kattungar sätts till världen, det finns trots allt över 100 tusen hemlösa katter i sverige.

Skulle jag bo i hus så skulle jag fixat så jag kan ha min dörr öppen utan att ngn annans katt kommer in genom att fixa en nätdörr. Behöver inte kosta många kronor för den händige. Utekatter kommer alltid att finnas, oansvariga ägare kommer även dem att finnas.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 29-07-2010, 11:41
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Det är vanligt i kattägarvärlden att slänga ur sig att alla som inte håller katterna på samma sätt som jag gör, ger dem annan mat, låter dem vara inne/ute etc de är inte seriösa. Alla som gör likadant som jag gör är seriösa och alla som gör något på annat sätt är oseriösa. Det är bara att läsa i olika kattforum så krigas det ordentligt där ibland.

Mina katter kostar mellan 6000 och 7000 och de får gå ut när jag är hemma. Här finns ingen förbipasserande väg och de är antingen kastrerade eller äter p-piller när de får gå ut. Ändå så får det en del människor att gå i taket när jag berättar om det. Jag tycker att det är synd att alltid i alla lägen degradera katten till enbart sällskapsdjur/porslinskatt. Jag är väldigt glad för att mina katter jagar möss. Det gör ju dem till nyttodjur också utöver att vara älskade sällskapsdjur.

Det vi älskar mest i världen brukar ju vara våra barn. Det är ju självklart att de ska få gå ut trots allt hemskt som kan hända. I mina ögon är det mycket värre när människor slänger upp en vägskylt om lekande barn och sedan inte har uppsikt över barnen utan att de faktiskt är på vägen.

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-07-2010, 12:10
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Bengalow @ 28-07-2010, 22:29) *
          Om du hade köpt en raskatt för låt oss säga 5-8000,- hade du låtit den löpa ut när den ville då också? Det är ju samma slags djur med samma "instinkt". Jag brinner efter svar!

Jag skulle ALDRIG köpa en raskatt eller nå´t annat rasrent djur heller för den delen.

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-07-2010, 12:40
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Saffrans @ 29-07-2010, 12:15) *
          Jag har katter och haft sedan barnsben. Jag skulle aldrig ha dem som utekatter då jag är allt för rädd om mina katter. Har aldrig haft en utekatt. Skulle jag bo på landet så skulle en redigt stor rasthage byggas.

När vi hade kaniner här hemma byggde jag en 10 kvm stor hage med nättak (för att hindra rovfåglar) till dem och jag byggde också en rejäl koja med 5 cm frigolitisolering i väggar, golv och tak. Ett tag funderade vi på om katten skulle få överta denna hage som sin men dessa planer skrinlades och hagen revs i höstas. Installerade en elektroniskt styrd kattlucka i altandörren som låses upp av en sändare som katten har i halsbandet. Man kan välja om luckan skall vara tillgänglig för både in- och utpassage eller bara fungera för ingång resp. vara låst åt båda hållen och på nätterna har vi den i det sistnämnda läget.

Bifogad fil  PICT0010.JPG ( 284.67k ) Antal nedladdningar: 30

Bifogad fil  PICT0008.JPG ( 285.54k ) Antal nedladdningar: 24

Bifogad fil  kaninkoja.jpg ( 128.45k ) Antal nedladdningar: 33

Redigerat av malcolm: 29-07-2010, 12:44

Citera
          Saffrans
          Inlägg 29-07-2010, 13:12
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 32 536

CITAT (Solstorm @ 29-07-2010, 12:41) *
          Det är vanligt i kattägarvärlden att slänga ur sig att alla som inte håller katterna på samma sätt som jag gör, ger dem annan mat, låter dem vara inne/ute etc de är inte seriösa. Alla som gör likadant som jag gör är seriösa och alla som gör något på annat sätt är oseriösa. Det är bara att läsa i olika kattforum så krigas det ordentligt där ibland.

Mina katter kostar mellan 6000 och 7000 och de får gå ut när jag är hemma. Här finns ingen förbipasserande väg och de är antingen kastrerade eller äter p-piller när de får gå ut. Ändå så får det en del människor att gå i taket när jag berättar om det. Jag tycker att det är synd att alltid i alla lägen degradera katten till enbart sällskapsdjur/porslinskatt. Jag är väldigt glad för att mina katter jagar möss. Det gör ju dem till nyttodjur också utöver att vara älskade sällskapsdjur.

Det vi älskar mest i världen brukar ju vara våra barn. Det är ju självklart att de ska få gå ut trots allt hemskt som kan hända. I mina ögon är det mycket värre när människor slänger upp en vägskylt om lekande barn och sedan inte har uppsikt över barnen utan att de faktiskt är på vägen.

Var sa jag att andra kattägare skall hålla sina katter som jag gör? jag berättade bara utifrån mig så som jag gör.. Katter mår inte dåligt vara innekatter man får aktivera dem lite mer. Skulle de fara illa så tror jag med all säkerhet att Jordbruksverket skulle ha satt upp regel katter får ej hållas som innekatter. Och ja, det är raskatter jag har men har även 2 st huskatter *bondkatter* och anser att även bonnisar har samma värde som en raskatt.

Katter nyttodjur ja, även ormarna är nyttodjur då även de tar möss, råttor men dem ska folk ha bort de är ju så vidriga.. Igelkotten nyttodjur, den äter ju ormar men dessa igelkottar eldas ju upp då de övervintrar i lövhögar som folk eldar upp tidigt på våren..

Ang barn så finns det många barn vars föräldrar skiter blanka tusan i vad de hittar på ute, föräldrar vill vara ensam en dag ge barnen slant, sprit etc ut med er gör ngt ute. Bara i en förort till stockholm *norr* så ser nattvandrare 10 åringar ute på nätterna, var är föräldrarna?? var är ansvaret för sina barn? lär ungarna ta ansvar och ta konsekvenser av vad de gör för satyg.

Citera
          Blomfrun
          Inlägg 29-07-2010, 14:48
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 30 650

För att komma bort från ilskna påhopp tänkte jag berätta om mina katter, Gustafs 17 år och Torsten "Totte" 3 år. Gammelkatten är både senil, hör och ser illa och huserar mest på altanen där han är fredad från inkräktare. Vi bor på landet och har en stor del av fyrbenta skadedjur, möss, råttor och sorkar runt omkring oss. Vår Totte är en exemplarisk jägare och fångar mycket och äter mycket. Dock går en stor del av hans fångst till gammelkatten som han snällt serverar med diverse godbitar. Båda är kastrerade och väldigt goda vänner.

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-07-2010, 15:55
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Blomfrun @ 29-07-2010, 15:48) *
          För att komma bort från ilskna påhopp tänkte jag berätta om mina katter, Gustafs 17 år och Torsten "Totte" 3 år. Gammelkatten är både senil, hör och ser illa och huserar mest på altanen där han är fredad från inkräktare. Vi bor på landet och har en stor del av fyrbenta skadedjur, möss, råttor och sorkar runt omkring oss. Vår Totte är en exemplarisk jägare och fångar mycket och äter mycket. Dock går en stor del av hans fångst till gammelkatten som han snällt serverar med diverse godbitar. Båda är kastrerade och väldigt goda vänner.

Härligt! tummenupp.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-07-2010, 16:10
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Saffrans @ 29-07-2010, 14:12) *
          Katter nyttodjur ja, även ormarna är nyttodjur då även de tar möss, råttor men dem ska folk ha bort de är ju så vidriga.. Igelkotten nyttodjur, den äter ju ormar men dessa igelkottar eldas ju upp då de övervintrar i lövhögar som folk eldar upp tidigt på våren..

Skulle aldrig falla mig in att slå ihjäl en orm och jag ser många på mina kanotutfärder, tycker de är fascinerande djur som gör nytta i ekosystemet. Lövbränning är överhuvud taget en styggelse eftersom löv passar mycket bättre i komposten, många igelkottar bränns tyvärr ihjäl precis som du säger, speciellt kring Valborg men skall man nu nödvändigtvis elda ris är det bra att lägga lastpallar under kasen så de får en flyktväg undan lågorna.

Redigerat av malcolm: 29-07-2010, 16:12

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 08:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon