Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Surjordsväxter
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 24-07-2010, 11:34
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Fågelvägen @ 24-07-2010, 12:22) *
          Klockljung är också vacker, här i utkanten av en rhododendronterrass:
          [attachment=52762:DSC_0190.jpg]

Cassiope mertensiana heter den. Köpt på Älvsjömässan 2009 av Jürgen Peters.

ja dom är väldigt vackra, tyvärr torkade mina bort en sommar. en ljungparti med både vanlig och klockljung vill jag ha någongång i framtiden.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2010, 11:38
          Länk hit: #22

Gäster

Yippeeee Fågelvägen!.....detdär är helt i min smak tummenupp.gif sååå snyggt! Håller på att göra om framsidan på trädgården, gräver bort alla perenner och planterar små, låga växter och det blir grusplantering - precis som du gjort! Jag skulle gärna ha en ljungrabatt där också men tror tyvärr att det är för soligt och torrt. Gruset håller ju fukten bra men jag tror inte ljungen gillar läget.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-07-2010, 16:52
          Länk hit: #23

Gäster

Denhär lilla skönheten är bara ett måste i surjordsrabatten Sanguinaria canadensis blodört. Den kommer väldigt tidigt på våren och snabbt...först kommer blomstänglarna och när de nästan blommat över kommer bladen som håller sig fräscha och fina hela säsongen.

Sanguinaria canadensis `Multiplex´

Bifogad fil  DSCN06920001.JPG ( 226.79k ) Antal nedladdningar: 46

Citera
          Blomfrun
          Inlägg 25-07-2010, 11:52
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 30 650

Sitter och läser i tråden och kommer då på Buskmagnolian, Magnolia sieboldi, som jag har planterad i surjord och den växer så det knakar och blommar villigt bara man klipper av överblommade blommor. En blommning på våren och sedan kommer eftersläntrarna. Eller varför inte spara någon blomma och och vänta på de oranga fröerna som villigt gror så får man fler vackra buskar. Har dock svårt att förstå varför den anges som zon 1-3 när åtskilliga här i Dalarnas STA, trädgårdsamatörerna, har den i sin trädgård och många av dem har minst zon 5.

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 26-07-2010, 10:58
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

Vi har självklart rhododendron i vår surjordsrabatt men även primulor, massor av hostor, syrenhortensia och blåbär. Det mest exotiska som vi har i vår stora rabatt är ett gaffelolvon.

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 26-07-2010, 16:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Har läst den här tråden med stort nöje , vilka fina blommor ni har. Nu såg jag att någon skrivit om hostor och om jag fattade rätt är de surjordsväxter . Stämmer det ?

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-07-2010, 16:11
          Länk hit: #27

Gäster

De går utmärkt att odla både i vanlig jord och i surjord - många växter klarar faktiskt av båda delarna - julrosor t.ex.

Citera
          lavendelgården
          Inlägg 26-07-2010, 17:34
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 330
          Medlem nr: 20 930

Jag tror att det här med sur jord till en del är ett marknadstrick - jag odlar allt i vanlig trädgårdsjord uppblandad med kompost - hästskit- kogödsel på påse eller lövkompost. Hade en diskussion med Zetas om detta. Dom har klassat alla lundväxter som surjordsväxter. Det köper i varje fall inte jag. Rhodisar växer INTE i torv på sina ursprungliga växtplatser i Himalaya och här sprängdes rötterna sönder på de få ex vi hade i torv, när vintern kom. Det kanske inte är jordens Ph, utan läget som gör att man lyckas. Men man måste prova sig fram. Sen jag struntade i alla råd om lågt Ph och körde med tesen : vi människor måste ha allsidig kost - kanske det gäller för växter också....! Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt - varför krångla till det och slösa bort en massa pengar i onödan.
          Ha det gott i torkan (13 mm i juli) men det blommar fint - jag odlar nämligen rötter!!!!!
          Åsa

Citera
          bergvallmo
          Inlägg 26-07-2010, 17:58
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 1 461
          Medlem nr: 26 801

CITAT (Gunilla T @ 24-07-2010, 17:52) *
          Denhär lilla skönheten är bara ett måste i surjordsrabatten Sanguinaria canadensis blodört. Den kommer väldigt tidigt på våren och snabbt...först kommer blomstänglarna och när de nästan blommat över kommer bladen som håller sig fräscha och fina hela säsongen.

Sanguinaria canadensis `Multiplex´

Bifogad fil  DSCN06920001.JPG ( 226.79k ) Antal nedladdningar: 46

Jag tror jag ska införskaffa mig blodört en dag och se om de vill bo hos mig, de är söta men de är lite dyra... Skaffade några trillium för ett par år sedan men två har dött för mig sad.gif Jag kan egentligen så lite om dessa växter. Kul med denna tråd, det finns mycket att lära smile.gif

Det nya för i år var ett fotblad som jag köpte hos Peter Korn smile.gif

Redigerat av bergvallmo: 26-07-2010, 18:00

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 26-07-2010, 18:28
          Länk hit: #30

Gäster

Men så synd då att dina Trillium inte överlevde men det är bara att komma igen!!

Ja, blodörten är dyr men ett tips - på Trädgårdsamatörernas växtmarknad brukar den alltid finnas till ett överkomligt pris.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 26-07-2010, 23:31
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Härlig tråd Gunilla!
          Någon gång i framtiden - om/när jag bor i hus med trädgård - skall jag ha ett ställe förbehållet surjordsväxter! smile.gif
          'Silbervelours'... wub.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-07-2010, 07:36
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (Kryddan03 @ 27-07-2010, 00:31) *
          Härlig tråd Gunilla!
          Någon gång i framtiden - om/när jag bor i hus med trädgård - skall jag ha ett ställe förbehållet surjordsväxter! smile.gif
          'Silbervelours'... wub.gif

Tack!....detdär ena stället blir snabbt överbefolkat smile.gif

Citera
          Olle A
          Inlägg 27-07-2010, 09:11
          Länk hit: #33

Gäster

Detta var en rolig tråd, full av vackra och intressanta växter! tummenupp.gif Det finns så mycket man skulle vilja ha om man bara hade haft plats. Har man inte så mycket till trädgård får man njuta av dem hos andra, t ex en granne ett par kilometer bort som har en helt fantastisk rhododendronträdgård.

Olle

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 27-07-2010, 17:15
          Länk hit: #34

Gäster

Mossa är ju också surjordsväxter - för det mesta iaf! Denhär mossplanteringen gjorde jag i höstas och den har klarat sig väl både under vintern och konstigt nog under sommarens torka. Man kan se att mossan torkar lite ibland men så fort den får vatten piggar den på sig igen.

Bifogad fil  DSCN18130001.JPG ( 256.21k ) Antal nedladdningar: 78

Dethär är min favoritplats i trädgården, skugga av några förvildade körsbärsträd och en jättestor sälg - och så naturen med alla fåglar och insekter...och den rogivande mossplanteringen.

Bifogad fil  DSCN18120001.JPG ( 301.66k ) Antal nedladdningar: 60

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 27-07-2010, 19:29
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 27-07-2010, 18:15) *
          Mossa är ju också surjordsväxter - för det mesta iaf! Denhär mossplanteringen gjorde jag i höstas och den har klarat sig väl både under vintern och konstigt nog under sommarens torka. Man kan se att mossan torkar lite ibland men så fort den får vatten piggar den på sig igen.

Bifogad fil  DSCN18130001.JPG ( 256.21k ) Antal nedladdningar: 78

Dethär är min favoritplats i trädgården, skugga av några förvildade körsbärsträd och en jättestor sälg - och så naturen med alla fåglar och insekter...och den rogivande mossplanteringen.

Bifogad fil  DSCN18120001.JPG ( 301.66k ) Antal nedladdningar: 60

Gunilla jag är stum av beundran - WOW! Så otroligt vackert med mossplanteringen! Stubbarna, stockarna, ormbunkarna och - framför allt - mossan! wub.gif
          Hur lyckades du få den så fin på bara knappt ett år? Vad är det för läge - väderstreck, sol vs skugga etc?

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 28-07-2010, 09:49
          Länk hit: #36

Gäster

Tack Kryddan - dethär är nog ett mycket enkelt och billigt arrangemang på en plats som var ganska oländig och omöjlig att odla på pga av träden (som jag inte ville ta bort)

Norr har man rakt i ryggen när man sitter vid bordet och solen kommer inte åt särskilt mycket pga den stora sälgen och de förvildade körsbärsträden som har jättelika kronor. Just nu är det fullt med fåglar som äter bär från träden smile.gif

Underlaget till mossan består av byggplast - därefter har jag satt på ett tunt, tunt lager med blötlagd, grov torv. Mossan, stenarna och stubbarna har jag hämtat från skogen häromkring, det finns många olika sorts vackra mossor när man sätter på sig mossglasögonen!

Sen är det bara att plocka på och arrangera så gott det går för att efterlikna naturen. Nästan underhållsfritt har det varit, lite bevattning samt bortplockning av skräp som kommer från träden.

Vid sittplatsen har vi satt ut markduk och sedan täckbark - ogräset har inte kommit igenom.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-07-2010, 08:37
          Länk hit: #37

Gäster

Azaleor är en stor grupp växter som också platsar i surjordspartier. Azaleor är lövfällande Rhododendron vilket betyder att de inte är fullt så känsliga för tjältorka och vårsol som städesegröna Rhododendron.

Finns hur mycket som helst att välja bland men två stycken vackra och populära Azaleor är Rhododendron luteum guldazalea som kan bli helt översållad med gula blommor (stark doft) och fjärilsazalean Rhododendron vaseyi - odlingsvärda båda två.

Här har jag planterat azaleorna `Persil´ och `Satan´ tillsammans.

Bifogad fil  DSCN15800001.JPG ( 311.95k ) Antal nedladdningar: 75

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 29-07-2010, 18:47
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 29-07-2010, 09:37) *
          Azaleor är en stor grupp växter som också platsar i surjordspartier. Azaleor är lövfällande Rhododendron vilket betyder att de inte är fullt så känsliga för tjältorka och vårsol som städesegröna Rhododendron.

Finns hur mycket som helst att välja bland men två stycken vackra och populära Azaleor är Rhododendron luteum guldazalea som kan bli helt översållad med gula blommor (stark doft) och fjärilsazalean Rhododendron vaseyi - odlingsvärda båda två.

Här har jag planterat azaleorna `Persil´ och `Satan´ tillsammans.

Bifogad fil  DSCN15800001.JPG ( 311.95k ) Antal nedladdningar: 75

Tycker om azaleor. De är verkligen vackra när de blommar. Det som är lite tråkigt är att efter blom ser de lite trista ut. Det var det jag gillade med de mer annorlunda (städsegröna) roddisarna du visat i tråden - att det efter blom finns ett vackert och intressant bladverk. smile.gif

P S 'Satan' är den vita förstår jag? wink.gif biggrin.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 30-07-2010, 09:18
          Länk hit: #39

Gäster

CITAT (Kryddan03 @ 29-07-2010, 19:47) *
          Tycker om azaleor. De är verkligen vackra när de blommar. Det som är lite tråkigt är att efter blom ser de lite trista ut. Det var det jag gillade med de mer annorlunda (städsegröna) roddisarna du visat i tråden - att det efter blom finns ett vackert och intressant bladverk. smile.gif

P S 'Satan' är den vita förstår jag? wink.gif biggrin.gif

Jomenvisst ...roddisarnas blommor är bara en extra bonus...det är bladen, formen och så den bedårande nytillväxten som är så vacker.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 30-07-2010, 13:07
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Den vita heter 'Persil'. (Tvättmedelsreklam?) Doftar härligt, som skvattram.

Gunilla, får du verkligen ha azaleorna i fred för rådjuren?

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 03:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon