Mat är halva födan säger man
Och idag gjorde vi något alldeles speciellt. Det var finaldags i ”Årets Jämtlandsmeny”. Bord beställdes och platsen intogs.
En trerätters där frugan och jag delade på 2 av varje rätt. Den tredje hoppade vi över för jämtlandsröding åt vi häromdagen, viltpaté gör vi själva med egen cumberlandsås och mjukvispad grädde till desserten är svår att dela.
Förrätt: 1 Jämtländska samoosas med hjortronchutney
2 Gravad älg serverad med syltad svamp, Tridura från Ovikenost samt sallad med rårörda lingon och hembakt bröd.
Nr 2 enades vi om. Presentation snygg. Smakfullt och allt stämde. Båda hade lite för låg sälta.
Varmrätt: 1 Svartvinbärsglaserad renfilé med rostad vitlök och jordärtskockpuré samt havtornskompott.
Telefonen är inte direkt matfotoapparat.
2 Cognacsgravad älgfilé serverad på sallad med Nobisdressing sdamt potatisgratäng.
Här vann renfilén heltt klart även om jag inte gillade klumparna i purén. Trots det var den god.
Dessert: 1 Punchglass med Hjortron.
2 Rabarber och jordgubbspaj.
Pajen vann skyhögt. Pajskalet helt perfekt. Smakerna gick direkt till hjärtat. På gott eller ont.
Mina älghjärtsbiffar kom inte med men hade tydligen varit på tapeten ett tag man hur tusan skall en restaurang få tag på älghjärtan.
Kontentan är i alla fall att vi hade en suverän kväll med hypergod mat. Varje rätt hade fått full poäng var för sig. Jurymedlemmen, gammal fiksekompis, som inbjudit mig till recepttävlingen intervjuade oss. Vi var ganska eniga med honom. Eller omvänt.
Kul grej och dit går vi nästa år igen.
Redigerat av Överbölingen: 29-01-2011, 23:11