Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952
Jättestor kokt kronärtskocka med smör och salt, för att fira eftersom jag idag satt ut mina egna fröuppdragna skockor på friland (jätteskockan kommer från Frankrike sa de i affärn, undrar om de odlar skockor i växthus?)
Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369
"Trädgårds-soppa" av mixad maskros, trädgårdssyra och ramslök på en bas av hemkokt kycklingbuljong och en ordentlig skvätt grädde i. Stekt asien-ris med kycklingen från buljongen, bambuskott och gul och röd paprika. Smulpaj med rabarber och vaniljglass.
Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799
Till middag blev det rostas (heter det så, har för mig att det stod så på förpackningen)-biff med en pytt på potatis och rikligt med KJ (toppad med skuren persilja, fjolårets). En tomatsallad till. Nam nam.
Till lunch vart det nässelsoppa (purfärska nässlor plockade på tomtens utkant) med lite tärningar av kokt potatis (för att göra det matigare). Lite skuren gräslök på toppen. Vi upptäckte att vi inte hade några ägg hemma. Gott. Bröd till.
Frukost: Till helgen blir det havregrynsgröt med godsaker i. Kalasgott. Och två baljor kaffe (kaffebaljorna, alla dagar i veckan).
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.
Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707
Resterna av"Biff i sås" uppiffad med lite grädde och skarpare kryddning. Med rostade rotsaker. Förrätt = resterna v gårdagens rulltårta med rökt älgkött.
Ny stående order i köket: Laga minst för fyra pers! Trädgården kräver sin tribut i tid.